Mijn Autokopen.nl

Toyota vs Honda: Japanse betrouwbaarheid vergeleken

Innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Een vergelijking van twee grote automerken. Lees meer.

Ben je op zoek naar een nieuwe auto? Dan ben je waarschijnlijk veel automerken met elkaar aan het vergelijken. Wij helpen je daar graag bij. Vandaag zetten we twee Japanse merken tegenover elkaar: Toyota vs HondaWe onderzoeken de ontstaansgeschiedenis en bespreken de belangrijkste kenmerken van deze automerken. Zo kun jij straks een weloverwogen keuze maken. 

Geschiedenis van Toyota

Automerk Toyota kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis. De Japanner Sakichi Toyoda doet aan het eind van de 19e eeuw een uitvinding: het mechanisch aangedreven weefgetouw. Het zorgt voor een revolutie in de Japanse textielindustrie. Zijn zoon Kiichiro Toyoda bezoekt Europa en de Verenigde Staten in de jaren ‘20. Daar ontdekt hij de automobielindustrie. 

Kiichiro verkoopt de patentrechten voor het automatisch weefgetouw en richt van dat geld in 1937 Toyota Motor Corporation (TMC) op. Hier wordt de basis gelegd voor het Toyota Production System: vanuit een ‘just in time’ gedachte wordt alleen geproduceerd met de exacte hoeveelheid bestelde onderdelen. Zo vindt er minimale verspilling plaats. Dit principe wordt wereldwijd door steeds meer autoproducenten overgenomen. 

Met een marktaandeel van 42% is Toyota na de Tweede Wereldoorlog de grootste autoproducent van Japan. De eerste Toyota in Nederland arriveert in 1964. Sindsdien is het merk niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. In 2006 verkoopt Toyota voor het eerst meer dan één miljoen auto’s in Europa.

Toyota: betrouwbaar, efficiënt en vooruitstrevend

Betrouwbaar, efficiënt en vooruitstrevend. Het zijn belangrijke kernwaarden waarmee Toyota zich al decennialang onderscheidt. Daarvoor moeten we eerst kijken naar het befaamde Toyota Production System, dat aan de basis ligt van de gehele merkidentiteit. 

Toyota Production System

Kaizen is een Japanse denkwijze, die staat voor ‘continu verbeteren’ of ‘goede verandering’. Het is een fundamenteel principe dat ten grondslag ligt aan de Toyota filosofie. Door voortdurend kleine verbeteringen door te voeren, ontstaat het meest optimale productieproces. 

Enkele kenmerken van het Toyota Production System zijn: ● Medewerkers worden aangemoedigd om voortdurend te zoeken naar verbeteringen van het productieproces. ● Automatisering met menselijke touch: bij problemen stoppen de machines, zodat werknemers direct kunnen ingrijpen. ● Just-in-time: goederen worden geproduceerd in de juiste hoeveelheid en op het moment dat ze nodig zijn. Dit verkleint de voorraden en minimaliseert verspilling. ● Gelijkmatige productieplanning: met zo min mogelijk pieken en dalen wordt de productie efficiënter beheerd. 

Innovaties

Doordat de hele bedrijfsstrategie is gericht op maximale efficiëntie en minimale verspilling, vormt Toyota een inspirerend voorbeeld van een Lean en Mean organisatie. Een wendbaar, flexibel bedrijf dat in staat is om in te spelen op veranderingen in de markt. 

Dankzij deze filosofie maakt Toyota het streven naar duurzaamheid, vooruitgang en betrouwbaarheid ook daadwerkelijk zichtbaar. We zetten een paar voorbeelden op een rij: ● Toyota Prius: een iconische hybride auto, waarbij een verbrandingsmotor met elektrische aandrijving wordt gecombineerd. De Prius was een van de eerste auto’s waarbij op zo’n grote schaal hybride technologie werd toegepast. ● Patenten elektrische systemen: Toyota beschikte over bijna 24.000 patenten op het gebied van elektrische systemen. Het bedrijf heeft deze patenten allemaal vrijgegeven, om de ontwikkeling van de elektrische auto-industrie wereldwijd te versnellen. ● Toyota Mirai: een toonaangevende, waterstofaangedreven auto. Het toont Toyota’s zoektocht naar schone energiebronnen als alternatief voor fossiele brandstoffen. ● Voor de ontwikkeling van brandstofcelsystemen, lithium-airbatterijen en lichtgewicht technologie werkt Toyota onder meer samen met BMW.

Geschiedenis van Honda

Net als Toyota, ligt de oorsprong van Honda in Japan. Soichiro Honda wordt geboren als zoon van een ijzersmid, waardoor hij al op jonge leeftijd een fascinatie voor machines ontwikkelt. Na de Tweede Wereldoorlog moet Japan mobiel worden, het liefst zo snel mogelijk. Soichiro heeft het idee om overtollige generatormotoren in fietsen in te bouwen. Daarmee ontstaat feitelijk de eerste Honda motorfiets. In 1947 rolt de eerste door Honda ontworpen motor van de montageband. 

Soichiro Honda en zijn zakenpartner Takeo Fujisawa richten in 1948 Honda Motor Company op. Als productontwikkelaar ontwerpt Soichiro de eerste nieuwe Honda motorfiets, het Dream D-type. In de daaropvolgende jaren wordt Honda het grootste motorfietsmerk van Japan. Maar de productie wordt ook uitgebreid naar Europa, om aan de groeiende vraag te voldoen.  

Ook vandaag de dag is Honda nog steeds het grootste motorfietsmerk, met wereldwijde productiefaciliteiten. De revolutionair ontworpen Super Cub combineert comfort, gebruiksgemak en efficiënte prestaties. Niet voor niets staat dit model bekend als de meest verkochte motorfiets ter wereld. 

Honda begeeft zich in de racesport. Eerst met motorfietsen, later ook met Formule 1-wagens. In 1963 start Honda met de verkoop van auto’s en bedrijfsvoertuigen. Er volgen vele iconische automodellen, zoals de Civic en Accord. Ondertussen versterkt de winst van Honda in de motorsport en autoraces het imago en de technische reputatie van het merk. Met innovatieve ontwerpen, technologische doorbraken en een toewijding aan kwaliteit is Honda nog altijd een belangrijke speler in de wereldwijde motor- en auto-industrie. 

Honda: kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie 

Het was de droom van Soichiro Honda om wereldwijd nummer één te zijn. Momenteel is het merk de op drie na grootste voertuigfabrikant ter wereld en worden er in 150 landen auto’s verkocht. De Honda Accord is al vier decennia lang de meest verkochte auto in Amerika. De auto’s staan bekend als betrouwbare voertuigen die lang meegaan. 

Net als Toyota, richt Honda zich op kwaliteit en innovatieve technologieën. De gedachte “een blauwe lucht voor onze kinderen” vormt de inspiratiebron om te blijven werken aan ambitieuze milieudoelstellingen. Vanuit een Honda Lifecycle Assessment (LCA) onderzoeken ingenieurs voortdurend de impact van iedere levensfase van auto’s op het milieu. Volgens Honda is 90% van hun auto’s geschikt voor hergebruik en recycling. 

Innovaties

Net als Toyota, is ook Honda voortdurend op zoek naar innovatieve oplossingen. Op het gebied van motoren en auto’s, maar ook in de robotica. Enkele voorbeelden van innovaties uit de geschiedenis van Honda zijn: ● Honda Insight: de eerste hybride auto die in 1999 te koop werd aangeboden in Europa. Honda’s eerste benzine-elektrische hybride met ongelooflijk lage CO2-uitstoot. ● De eerste Advanced Step in Innovative MObility (ASIMO) mensachtige robot van Honda verschijnt. Een belangrijk project in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. ● FCX Clarity: de eerste commercieel beschikbare waterstofcelauto werd gelanceerd in 2006.   ● NSX: in 2017 lanceert Honda een nieuwe hightech, hybride supercar met benzinemotor en drie elektromotoren. 

Toyota vs Honda, welk merk kies jij?

Toyota vs Honda, welk merk geniet jouw voorkeur? Honda ontwikkelde zich als belangrijk merk in de racesport. Toyota legde met het Toyota Production System een belangrijke basis voor efficiënte productieprocessen. Maar Toyota en Honda hebben ook veel overeenkomsten. 

De twee automerken vinden hun oorsprong in het naoorlogse Japan en bezitten wereldwijd een groot marktaandeel. Auto’s van beide merken staan bekend om hun kwaliteit en betrouwbaarheid. Ook is er veel aandacht voor technologische innovaties, bijvoorbeeld op het gebied van elektrische auto’s en waterstofaangedreven voertuigen. 

Auto verkopen? 

Ben je klaar voor een nieuwe Toyota of Honda, maar wil je eerst je huidige auto verkopen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij helpen je met een vlotte, zorgeloze verkoop van je auto. Een betrouwbare verkoop waar je tevreden op terugkijkt. 

Meld je auto aan, beantwoord enkele vragen over de staat van je auto, voeg foto’s toe en klaar! Zodra wij een geschikt bod hebben, nemen we contact met je op. Meld je nu aan en verkoop je auto binnen no time!