Autoband

Vanaf 1 oktober worden stille banden verplicht. Om aan de Europese eisen te voldoen mogen dan, te beginnen bij de smalste maat, alleen nog autobanden verkocht worden die voorzien zijn van een zogenaamde ‘S-markering’.

De Europese Unie wil dat auto’s veiliger, zuiniger en stiller worden, onder meer met behulp van de banden. Daarom worden ‘stille banden’ verplicht. De stapsgewijze invoering begint op 1 oktober aanstaande. Dan mogen banden tot 185 mm breed (het gaat om de ‘sectiebreedte’) alleen nog worden verkocht wanneer ze aan de zijkant voorzien zijn van een ‘S-markering’. Een jaar later geldt de verplichting voor banden tot en met 215 mm breed en op 1 oktober 2011 voor autobanden in alle maten.

Stille banden hebben een lager rolgeluid, dat wil zeggen ze produceren minder lawaai voor de omgeving. Soms hebben stille banden ook een geluiddempend effect in de auto zelf, maar de regelgeving is in eerste instantie gericht op het beschermen van mensen buiten de auto. De omgeving ervaart het rolgeluid al als overheersend wanneer de auto 40 tot 60 km/u rijdt.

Om te zien welke banden voldoen kan de zogenaamde ‘bandenlijst‘ worden geraadpleegd. Alle banden met een groen label, of eventueel die met een geel label, komen in aanmerking. Dat zijn de banden die, bij een maximale breedte van 185 mm, niet meer dan 70 dB geluid veroorzaken. Voor bredere banden komt de limiet waarschijnlijk op 71 dB te liggen.

Het kan zijn dat bandenleveranciers na 1 oktober toch nog banden verkopen zonder S-markering. Let er dan op dat deze voorzien zijn van een certificaat. Dat moet de garantie bieden dat alle banden van betreffend model voldoen aan de nieuwe geluidsnorm. Anders koop je een kat in de zak. Volgens de overheid hoeven de stille banden niet duurder te zijn dan autobanden zonder S-markering. Wel waarschuwde bandenmerk Continental onlangs dat auto’s met stille banden een langere remweg nodig hebben, in het bijzonder wanneer de weg nat is.