De Volvo V60 krijgt een technische upgrade. De benzinemotoren maken de milde hybride nog efficiënter, tegen dezelfde vanafprijs. Een doorontwikkelde automaat zorgt tevens voor lagere wegenbelasting.
We beginnen deze week met welkom nieuws: de prestaties van de milde hybride uitvoeringen (B3 en B4) van de Volvo V60 nemen toe, de uitstoot en het brandstofverbruik neemt af, en jij als rijder hoeft voortaan minder te betalen aan verbruikskosten. Dat alles is mogelijk dankzij een technische upgrade.
Volvo past voortaan de zogenaamde Miller-cyclus toe op de tweeliter benzinemotoren met 48 Volt mild hybride systeem. Met deze techniek wordt de compressieverhouding van de motor vergroot, zonder energieverlies, wat resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van vermogen. De B3-motor heeft nog dezelfde 163 paardenkrachten en maximumkoppel van 265 Nm, maar het sprintje van 0-100 km/u gaat sneller: in 8,6 seconden in plaats van 9,1 tellen. Hetzelfde geldt voor de B4-krachtbron (197 pk, 300 Nm): van 8,0 naar 7,6 seconden.
Nog meer goed nieuws
De CO2-uitstoot per kilometer daalt naar 147 respectievelijk 148 g/km. Dat is net onder de maximumgrens van 150 g/km die steeds meer bedrijven hanteren voor een auto van de zaak. Maar er is nog meer goed nieuws. Volvo introduceert de 7-DCT Evo-transmissie, een doorontwikkeling van de zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. De toegepaste verbeteringen helpen het brandstofverbruik te verminderen, de schakeltijden te versnellen en het voertuiggewicht te verlagen. Door dat laatste vallen zowel de B3- als de B4-uitvoering voortaan in een lagere - lees: voordeliger - categorie van wegenbelasting.
Prijzen blijven ongewijzigd. Je bestelt de Volvo V60 B3 vanaf 40.995 euro en de B4 vanaf 47.995 euro. De productie van de vernieuwde V60 B3 en B4 start half oktober.
Aanraders