- Negende generatie Passat wordt groter, comfortabeler en duurzamer
- Het nieuwe MQB Evo-platform: adaptieve onderstelregeling en Plug-in Hybrides met 100 kilometer elektrische actieradius
- Het nieuwe cockpit- en infotainmentsysteem is gebaseerd op feedback van klanten om zo het hoogste niveau aan gebruiksgemak en comfort te bieden
De nieuwe Passat Variant beleeft eind augustus zijn wereldpremière. Het nieuwe model staat op een geheel nieuw platform en is de negende generatie met tal van innovaties op het gebied van infotainment, comfort en duurzaamheid. Zo wordt hij onder andere leverbaar met een nieuw adaptief onderstel, eersteklas stoelen en als Plug-in Hybrid met een elektrische actieradius tot wel 100 kilometer. De volledig nieuwe Passat Variant komt begin 2024 op de Nederlandse markt.
De Passat is met een verkochte oplage van meer dan 30 miljoen exemplaren een van de belangrijkste modellen in het gamma van Volkswagen. Bij het ontwikkelen van de volledig nieuwe Passat Variant heeft het merk dan ook kosten noch moeite gespaard en het volledige potentieel van het nieuwe MQB Evo-platform benut. De nieuwe Passat Variant richt zich, nog meer dan zijn voorgangers, op een superieur reiscomfort. Daarvoor zorgen onder andere de langere wielbasis en de nieuwe adaptieve schokdempers. Ook het interieur is afgestemd op riant comfort, met een intuïtief infotainmentsysteem en eersteklas stoelen.
Nog meer ruimte achterin
De nieuwe Passat Variant is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. De totale lengte neemt met 14 centimeter toe, waardoor achterin 5 centimeter extra beenruimte beschikbaar komt. Door de toegenomen lengte is ook de inhoud van de bagageruimte vergroot met 40 liter: deze meet nu 690 liter met de achterbank omhoog en wanneer de achterbank wordt neergeklapt is er maar liefst 1.920 liter beschikbare ruimte. Om van ‘premium’ een tastbaar begrip te maken, is het interieur van de nieuwe Passat Variant voorzien van uiterst hoogwaardige materialen en een bijzonder effectieve geluidsisolatie. De optioneel verkrijgbare ergoActive voorstoelen bieden verschillende massage- en klimaatfuncties.
Op feedback afgestemd: het nieuwe infotainmentsysteem
Volkswagen heeft geluisterd naar de feedback van Volkswagen-rijders en deze zorgvuldig en systematisch verwerkt in de cockpit en het infotainmentsysteem van de nieuwe Passat Variant. Zo is er standaard een display van 32 cm (12,9-inch) aanwezig, en kan er worden gekozen voor een 38 cm (15-inch) display. De verlichte schuifregelaars met aanraakfunctie bevinden zich onder het display van het infotainmentsysteem en voorzien de bestuurder van de mogelijkheid om zowel de interieurtemperatuur als het volume aan te passen - zonder de weg uit het oog te verliezen. Het optionele head-up display projecteert informatie op de voorruit om de bestuurdersveiligheid verder te verhogen. Tenslotte is het multifunctionele stuurwiel weer van knoppen voorzien – om de bediening eenvoudiger te maken.
Ongeëvenaarde rijbeleving
De nieuwe Passat Variant is leverbaar met adaptieve dempers die geheel autonoom op het wegdek en de rijsituatie reageren, maar wel door de bestuurder kunnen worden aangepast aan individuele voorkeuren. Het optionele DCC Pro-systeem berekent de demping per wiel en stemt in een fractie van een seconde de schokbrekers af. Een Vehicle Dynamics Manager maakt deel uit van de standaarduitrusting – dit systeem debuteerde in de huidige Golf GTI en is onderdeel van het MQB-platform. Het resultaat is een rijbeleving die vertrouwd aanvoelt. De nieuwe Passat Variant wordt leverbaar met een breed pallet aan motoren, waaronder een plug-in hybride (eHybrid). De elektrische actieradius van de eHybrid bedraagt 100 kilometer, een flinke stap vooruit in vergelijking met de voorgaande versie. Laden kan deze hybride met 11 kW AC of 50 kW bij een DC snellader. Deze versie van de Passat biedt dus het beste van twee werelden.
Volkswagen trekt eind augustus het doek van de nieuwe Passat Variant, die naar verwachting begin 2024 in de Nederlandse showrooms arriveert.
Aanraders