Highlights
-
eerste stekker-Hyundai
-
280 km actieradius
-
ook als hybride
Elektrisch rijden heeft volgens velen de toekomst en dat realiseren ze zich bij Hyundai maar al te goed. De nieuwe Ioniq komt op het juiste moment en is meteen leverbaar in drie smaken. Naast de volledig elektrische Ioniq zijn er ook twee hybrideversies, met en zonder stekker. Voor ieder type gebruiker en berijder bestaat dus een bijpassend aangedreven Ioniq. Voor de zakelijke rijder is deze ‘Electric’ met 4 procent bijtelling (fiscaal gezien) het aantrekkelijkst, dus die test ik als eerste.
Hyundai wil met de Ioniq zoveel mogelijk ‘range anxiety’ – de angst om met een lege batterij te stranden – wegnemen. Daarom kun je de elektrische Ioniq aanschaffen met laadpakket voor thuis en een laadpas met 500 euro tegoed, te gebruiken bij de snellaadstations van FastNed. Ook andere twijfels pareert Hyundai, met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de auto en zelfs 8 jaar (of 200.000 kilometer) op de batterijen.
Bekijken
Het ontwerp wordt gekenmerkt door de ideale aerodynamische lijn, een druppelvorm. Geen wonder dus, dat ‘ie opzij en vanachter veel weg heeft van andere milieuvriendelijke auto’s - zoals de Honda Insight en de Toyota Prius. De neus is daarentegen onmiskenbaar Hyundai, met de typische hexagonale grille die in het geval van de Electric dicht is. Optioneel is op de Electric ook de conventionele zwarte lamellengrille van de Hybrid leverbaar, voor een stoerdere aanblik.
Het interieur van de Ioniq Electric wijkt iets af van dat van de Hybrid, met een hogere middentunnel en drukknoppen in plaats van een automaatpook. Het dashboard is strak vormgegeven en ziet er modern uit, met mooie knoppen en digitale schermpjes. Hier en daar zijn de toegepaste kunststoffen iets te goedkoop, maar het geheel voelt solide aan. De aankleding van deze ‘Electric’ wordt verder verfraaid door unieke koperkleurige lijsten, als verwijzing naar de populairste elektriciteitsgeleider ter wereld. In de standaard (stoffen) stoelbekleding zit een speels honingraatmotief.
Zitten
Voorin biedt de Ioniq een uitstekende zithouding met voldoende ondersteuning. Dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden van stoel en stuurwiel kun je met ieder postuur een aangename zithouding vinden. Achterin is het een iets ander verhaal, bovengemiddeld lange personen raken met hun knieën de voorstoelen en komen hoofdruimte tekort door de sterk aflopende daklijn. Tegelijkertijd verrast de Ioniq met een kofferruimte van 455 liter. De Hybrid heeft dankzij z’n lagere laadvloer zelfs nog 95 liter meer.
Bedienen
De Ioniq is helemaal up-to-date op het gebied van infotainment en connectiviteit. Het centrale touchscreen verbindt je telefoon desgewenst via Android Auto of Apple Carplay of laadt ‘m draadloos op. Het centrale scherm staat in verbinding met de boordcomputer rechts van de snelheidsmeter, die te bedienen is vanaf het stuur. Daar kun je bijvoorbeeld verbruiksinformatie of navigatieaanwijzingen op aflezen. Met de P/R/N/D-knoppen op de hoge middentunnel bedien je de automatische versnellingsbak. Een fijne toevoeging aan de elektronische parkeerrem is de Auto-hold functie, die voorkomt dat de auto gaat ‘kruipen’ als je wacht voor het stoplicht.
De Hyundai Ioniq is een interessante en kansrijke nieuwkomer in het EV-landschap.
Rijden
Zoals bijna elke elektrische auto komt ook de Ioniq vloeiend en vlot van z’n plek. Met 120 pk is ‘ie voldoende krachtig en dankzij het direct beschikbare koppel van 295 Nm krijg je zelfs een flinke duw in je rug. In de Sport-modus kan de Ioniq Electric in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u optrekken en dat is sneller dan z’n directe concurrenten en de hybride Ioniq. De topsnelheid van 165 km/u ligt ook hoger dan gebruikelijk.
De prestaties zijn goed, maar in de praktijk zal je er alles aan doen om zoveel mogelijke elektrische kilometers uit het 28 kWh grote batterijpakket te halen. De theoretische range bedraagt 280 km, maar je haalt ongeveer tweederde daarvan. Voor veel forenzen die thuis en op hun werk kunnen opladen is dat voldoende. Voor langere afstanden kun je onderweg snelladen, in een half uur wordt de batterij dan weer voor 80 procent gevuld. Via het gewone stopcontact duurt volledig opladen 7,5 uur, bij een snelle laadpaal kan dat in 4 uur en 15 minuten. Tijdens het rijden kun je de mate van energieterugwinning beïnvloeden met behulp van ‘schakelpeddels’, die bepalen hoe enthousiast de Ioniq afremt op de dynamo. Hoe meer hoe beter, zolang je passagiers er maar niet misselijk van worden.
Het is verrassend dat Hyundai ervoor kiest om de batterijen achterin de Ioniq te plaatsen, in plaats van onderin de wagenvloer – zoals gebruikelijk. Het voordeel is dat je daardoor in de Hyundai wat lager zit, het nadeel is dat er geen plaats meer is voor een multilink achteras (die de Ioniq Hybrid wel heeft). De Ioniq Electric heeft een ‘ouderwetse’ torsie-as, waardoor de rij-eigenschappen wat eenzijdiger zijn. De Hyundai gaat goedmoedig en voorspelbaar de hoek om, de besturing is daarbij licht en je voelt niet goed aan wat de voorwielen doen. In de Electric overheerst vooral rust en comfort, dankzij de vloeiende en stille aandrijflijn. Met een bijpassende rijstijl rijdt ‘ie het prettigst en kom je bovendien het verst. De Ioniq Hybrid, die we binnenkort uitgebreid aan de tand voelen, rijdt iets meer solide, biedt meer stuurgevoel en heeft een betere gewichtsverdeling.
Betalen
De instapprijs van de Ioniq Electric is met 32.280 euro erg aantrekkelijk, zeker gezien de omvangrijke standaarduitrusting. Het eerder genoemde laadpakket met thuislader en laadpas voor openbare laadpalen kost 2.600 euro extra. Wie nog meer luxe dan op de foto’s wil kan voor 4.500 euro upgraden naar het Premium-uitrustingsniveau. De Ioniq Electric is voor zakelijke rijders interessant omdat ‘ie (ook in 2017) in de lage 4 procent bijtellingscategorie valt.
Samenvatting en conclusie
De Hyundai Ioniq is een interessante en kansrijke nieuwkomer in het steeds verder uitbreidende EV-landschap. De Ioniq heeft een moderne vormgeving en is ook op het gebied van connectiviteit helemaal bij. Met de plaatsing van het batterijpakket achterin doet Hyundai wat concessies aan de rijdynamiek, maar de bagageruimte is desondanks bovengemiddeld ruim. Een prima elektromotor, snelle oplaadmogelijkheden en een lage bijtelling maken ‘m vooral voor de zakelijke rijder aantrekkelijk. De elektrische ambitie van Hyundai reikt verder dan ooit. Krijg je toch nog bereikbibbers? Dan zijn er ook twee uitstekende hybride alternatieven.