“Help! Ik mag een flink bedrag stukslaan op een grote SUV, maar loop vast in de keuze”. Het klinkt als een realistisch probleem, want in het segment dat ooit door auto’s als de BMW X5 werd ontgonnen is het inmiddels razend druk. Alleen al de Volkswagen Group levert de Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, Audi Q7 en Audi Q8. De verlossing komt uit onverwachte hoek, want gedurende de testweek ontpopt de minder adellijke Volkswagen Touareg zich als mogelijke oplossing van dit probleem…
Volkswagen introduceert de nieuwe Touareg met stille trom, waardoor het je zelfs ontgaan kan zijn dat er een nieuwe is. Toch verdient ‘ie aandacht, want op bepaalde punten is hij behoorlijk vooruitstrevend en duidelijk het topmodel van Volkswagen. Op het gebied van aandrijflijnen is de auto juist niet vooruitstrevend, want hij is enkel leverbaar met zescilinder TDI-diesels. Een benzineversie of een (plug-in) hybride is vooralsnog niet aan de orde, al wordt die laatste op termijn wel verwacht.
Bekijken
Waar een Volkswagen doorgaans opvallend onopvallend is, is de Touareg juist behoorlijk in your face. De verchroomde grille is zó groot dat zelfs de koplampen erdoor worden opgeslokt. Niet iedereen in mijn omgeving kan de pompeuze grille waarderen, maar de Touareg prikkelt en provoceert zoals een SUV dat kan doen. De rest van het ontwerp is, in vergelijking met de neus, opvallend beschaafd. En profil lijkt de Touareg verdacht veel op de Bentley Bentayga terwijl de achterkant weer bijna anoniem getekend is.
Vanbinnen oogt de Touareg bijzonder clean, maar dat maakt ’t interieur niet per se onopvallend. Integendeel, het wordt gedomineerd door twee grote - optionele - beeldschermen waarvan het centrale aanraakscherm het meest in het oog springt. Het ontsluit alle vitale functies van de auto, waaronder ook het paneel voor klimaatregeling. De vanwege het grote scherm laag geplaatste ventilatieroosters draai ik al snel dicht – ze leveren me eerder koude handen dan een koel hoofd op.
Zitten
De Touareg is voorzien van uitstekende stoelen die je op vele manieren kunt verstellen. Zelfs de mate waarin de stoelwangen je omklemmen is regelbaar via het centrale scherm, net als de verlengbare stoelzitting. Het is eerst even zoeken, maar wanneer je ze gevonden hebt werken deze functies uitstekend.
Niet elke grote SUV is achterin zo ruim als de buitenmaten doen vermoeden, maar de Touareg heeft achterpassagiers echt veel te bieden. Alleen de voetenruimte zou iets rianter mogen zijn, al hebben de voorste inzittenden daar met het instellen van de stoelhoogte nog enige invloed op. De kofferbak heeft een inhoud van 810 liter, wat met neergeklapte achterbank zelfs oploopt tot 1.800 liter – bijna twee kuub.
Bedienen
Dé blikvanger is het nieuwe bedieningsconcept met 15 inch groot aanraakscherm. Het heet Innovision Cockpit en heeft een meerprijs van 3.395 euro in combinatie met een digitaal instrumentarium. Het is een smak geld, maar máákt het interieur van de Touareg en is daardoor eigenlijk een must have. De beide beeldschermen zijn haarscherp, kraakhelder en het systeem erachter werkt razendsnel. Dit is zoals een infotainmentsysteem hoort te werken. Een grote poetsdoek aanschaffen is wel aan te raden, want het scherm vangt méér dan blikken.
De informatie op het centrale scherm is overzichtelijk en opgeruimd, wanneer je met je hand in de buurt van het display komt verschijnen er extra knoppen en mogelijkheden. Zo kun je de temperatuur direct instellen en voor de overige klimaatinstellingen is er een grote, blauwe knop die altijd in beeld is. Het aanraakscherm leidt in de praktijk een stuk minder af dan ik verwacht had en werkt eigenlijk net zo goed als een klassiek klimaatregelingspaneel.
Een punt van kritiek betreft de helderheidsregeling van de beide beeldschermen. In principe is de automatische afstemming hiervan goed, maar in sommige gevallen – bijvoorbeeld bij schemering of na het uitrijden van een tunnel- zijn of blijven de displays te lang donker, zeker als je een zonnebril draagt. Het aloude draaiwieltje om de helderheid mee in te stellen is helaas wegbezuinigd en vervangen voor een diep verstopte menu-optie. Even snel de lichtsterkte aanpassen is er niet meer bij en omdat de schermen zo’n grote rol spelen voelt dit als een gemis.
Rijden
De Volkswagen Touareg is een ronduit indrukwekkende auto om mee te rijden. Hij is niet alleen ontzettend comfortabel en stil op de snelweg, ook op minder mooi asfalt of klinkers blijft het comfortniveau erg hoog. De verrassing is dan ook groot dat de koets amper overhelt als je de bocht instuurt en dat de grote SUV eigenlijk erg wendbaar, bijna sportief aandoet. Het comfort komt voornamelijk op het conto van de luchtvering, het dynamische gevoel door de sturende achteras. Samen vormen zij een optiepakket ter waarde van 2.764 euro.
De Volkswagen Touareg is een ronduit indrukwekkende auto om mee te rijden.
De Touareg is alleen leverbaar met 3.0 V6-diesels in combinatie met een achttrapsautomaat. Maar liefst 286 pk levert de voorlopig krachtigste uitvoering in de testauto, het koppel van 600 Nm is zo mogelijk nog indrukwekkender. Toch voelt de aandrijflijn niet onder alle omstandigheden zo adequaat als de cijfers doen vermoeden. Vooral bij het wegrijden vanuit stilstand is er een duidelijke vertraging, ook als je het stop/startsysteem uitschakelt. Pas na ruim 2 seconden twijfelen heeft de mechaniek door dat je toch echt vooruit wilt en wordt de ware kracht ontketend. De automaat is in staat onmerkbaar te schakelen, maar doet dit niet altijd. Zo nu en dan zijn schakelschokjes net iets te nadrukkelijk waarneembaar.
De soepel lopende, verfijnd klinkende zescilinder maakt van deze Touareg een echt snelle auto. Als het blok eenmaal op stoom is katapulteert hij de mastodont met een rotgang richting einder. Een sprint van 0 naar 100 km/u moet, na stevig optoeren terwijl je de rem ingedrukt houdt, al na 6,1 seconden gepiept zijn en de versnelling stopt pas bij 235 km/u. Dat zijn GTI-waarden, al mag een GTI niet ook nog 3.500 kg trekken zoals de Touareg dat kan. Het testverbruik van 1 op 13 is gezien deze prestaties heel netjes en er zullen genoeg gebruikers zijn die in de praktijk 1 op 15 neerzetten.
Interessant zijn de autonome rijfuncties waarmee de Touareg pioniert in het Volkswagen-gamma. Bekende zaken als adaptieve cruise control en een actieve rijstrookassistent zijn uitgebreid met een bochtenassistent en een snelheidsassistent. Eerstgenoemde vertraagt de auto als er bochten of rotondes opdoemen - op basis van kaartdata - en de tweede combineert die data met gelezen verkeersborden om de maximumsnelheid automatisch vast te stellen.
In de praktijk kun je lange stukken met bochten en rotondes afleggen zonder zelf de pedalen te beroeren en ook het stuurwiel kun je gerust losjes vastpakken. De stuurassistent doet zijn werk uitstekend terwijl de aangehouden bochtsnelheden vaak wat conservatief zijn. Het systeem dat de snelheid automatisch bijregelt vergist zich regelmatig in het daadwerkelijke maximum, wat vooral op de Nederlandse snelweg met zijn bordenwirwar tot een onrustig rijgedrag leidt. Deze functie heb ik op den duur maar uitgeschakeld.
Betalen
Met een vanafprijs van 79.780 euro is de Volkswagen Touareg de voordeligste SUV in zijn klasse en doet daarmee zijn merknaam nog enigszins eer aan. Voor deze testauto gaat dat allang niet meer op. Die is voorzien van ‘het hele boekje’ en kost 119.312 euro, waardoor het prijsvoordeel ten opzichte van de concurrentie verdampt. Daarbij moet wel gezegd worden dat het je aan niets ontbreekt – en meer is immers ook niet mogelijk.
Conclusie
De nieuwe Touareg is Volkswagens vlaggenschip en dat merk je aan alles. Een nieuw bedieningsconcept en de vergaande autonome rijhulpen zijn in theorie indrukwekkend en ook in de praktijk weten ze te overtuigen. De motor is zeer krachtig en behoorlijk zuinig, maar de gehele aandrijflijn kan nog wat verfijning gebruiken. Over het algemeen presteert de Touareg meer dan overtuigend. Het is een fluisterstille reiswagen met ongekend onderstelcomfort, terwijl hij in bochten verrast met een puike wegligging en een lichtvoetig stuurgedrag.
Mocht je dus kiezen voor een van de vele SUV’s van de Volkswagen Group, dan is de Touareg misschien wel de beste keuze die je kunt maken. Als je hem verstandig aankleedt bespaar je tienduizenden euro’s ten opzichte van de concurrentie en rijd je er net zo vorstelijk bij.
Aanraders