Na een lange coronastop brengt EuroNCAP de resultaten naar buiten van de eerste crashtest van 2020: die van de nieuwe, vierde generatie Toyota Yaris. Dankzij goede deelresultaten over de gehele linie krijgt deze compacte familieauto de maximale score van vijf sterren.
Het lijkt EuroNCAP zelf te verbazen. De veiligheidsorganisatie heeft immers de eisen voor de maximale score verzwaard en uitgebreid. Zo worden nu de gevolgen van een zijwaartse botsing met twee dummies gemeten op de 'far-side', de bijrijder. Bij zo'n ongeval - goed voor ongeveer een kwart van alle auto-ongelukken - kan de bestuurder immers van de plek raken en bijvoorbeeld tegen de bijrijder aanbotsen. De Toyota Yaris heeft twee middenairbags die bij een zijwaartse crash verticaal tussen de inzittenden opblazen, om de passagiers op de plek te houden en hen zo te beschermen.
Een nieuwe test is een proef om de kreukelzones te onderzoeken, in het scenario van de frontale botsing waarbij slechts een deel van het front van de auto's met elkaar in aanraking komen. Dit representeert het meest voorkomende type ongeluk. De gevolgen voor passagiers voor- én achterin worden gemeten. Zoals blijkt uit onderstaande tabel, scoort de Yaris goed op beide (totaal)onderdelen. Tot slot zal het voor andere weggebruikers fijn zijn te horen dat de Yaris beperkt letsel bij voetgangers en fietsers veroorzaakt.
veiligheid van | score percentage |
volwassen inzittenden | 86 procent |
kind inzittenden | 81 procent |
fietsers/voetgangers | 78 procent |
Safety Assist* | 85 procent |
Totaalscore | ***** |
* aanwezigheid veiligheidssystemen