Volvo voorziet de T5-benzineversies van de XC60 en XC90 van mild hybrid-techniek. Door de lagere CO2-uitstoot worden de 250 pk sterke uitvoeringen aanzienlijk goedkoper.
Volvo introduceert de XC60 B5 en de XC90 B5. De B staat voor Brake Energy Regeneration en dat is precies wat mild hybrid-techniek doet. Een slimme starter-generator slaat energie op in een kleine accu en die elektriciteit wordt gebruikt om tot 14 pk en 40 Nm extra kracht te leveren bij het accelereren, waarmee de brandstofmotor wordt ontlast. Dat levert niet alleen een meer vloeiende rij-ervaring op, maar ook een tot 0,7 l /100 km lager brandstofverbruik. Ook de CO2-uitstoot gaat omlaag, waardoor de aanschafbelasting lager is.
De B5-uitvoering vervangt de T5 zonder hybride-ondersteuning. De 2.0 benzinemotor met 250 pk is bovendien van cilinderuitschakeling voorzien, waardoor de motor bij lage belasting minder brandstof verbruikt. De nieuwe versies van de XC60 zijn 1.500 euro goedkoper, die van de XC90 zelfs 4.000 euro. Volvo levert de nieuwe B5 motorversie in drie uitvoeringen: Momentum Pro, Inscription en R-Design.
XC60 nu ook met T4-motor
Voor de XC60 presenteert Volvo nog een nieuwtje, het merk voegt namelijk een nieuwe versie van de 2.0 benzinemotor toe. In de T4-uitvoering levert de turbomotor 190 pk vermogen en 300 Nm koppel. De vanafprijs bedraagt 54.995 euro.
De XC60 T4 en B5 en de XC90 B5 zijn vanaf nu verkrijgbaar.
XC60 | ||||
T4 | 190 pk | Momentum | € 54.995 | |
Momentum Pro | € 56.995 | |||
Inscription | € 61.495 | |||
R-Design | € 61.495 | |||
B5 | 250 pk | Momentum Pro | € 59.995 | |
Inscription | € 64.495 | |||
R-design | € 64.495 | |||
4WD | + 4.000 | |||
XC90 | ||||
B5 | 250 pk | 4WD | Momentum Pro | € 79.995 |
Inscription | € 84.995 | |||
R-Design | € 84.995 |
Aanraders