Met de showcar Renault Mégane eVision krijgen we een voorproefje te zien van de nieuwe generatie elektrische auto's die het merk in petto heeft. Het eerste productiemodel kunnen we volgend jaar al verwachten.
De showcar Renault Mégane eVision heeft niet noodzakelijk iets te maken met de huidige Mégane. Eerder toont het z'n opvolger. De conceptcar is een compacte hatchback (4,21 meter) 'die de ruimte biedt van een auto uit het C-segment'. Een tikkie kleiner dus dan de Mégane die we kennen, maar met 'een plaatsaanbod en gebruiksmogelijkheden [...] die niet moeten onderdoen voor wagens uit het C-segment, die traditioneel 15 tot 30 centimeter langer zijn'. Dus een praktische auto met veel binnenruimte voor met name stadsgebruik.
CMF-EV platform
Toch zijn de afmetingen en verhoudingen niet het belangrijkste kenmerken van de showcar. De eVision staat namelijk op het volledig nieuwe platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. De naam CMF-EV zegt het al: deze modulaire bodemplaat voor compacte modellen is speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen - en wel de volgende generatie EV's. Volgens Renault lost het platform knelpunten op van de huidige generatie elektrische auto's.
Het accupack wordt onder de vloer geplaatst, wat een lager zwaartepunt geeft voor een betere rijdynamiek. Ook de aanpassingen in wielbasis, stuuroverbrenging en achteras zal tegoed komen aan een betere wendbaarheid én een hoger comfort. De 60 kWh-batterij is toch al kleiner en laat zo meer binnenruimte over. De accu kan met een DC-lader tot 130 kW 'ultrasnel' opgeladen worden. Ook zal de actieradius toenemen. Cijfers ontbreken helaas nog.
Het productiemodel gebaseerd op de Mégane eVision - dat volgend jaar wordt onthuld - krijgt een elektromotor van 160 kW (het equivalent van 217 pk) en een trekkracht van 300 Nm. In minder dan 8 seconden kan de auto daarmee van 0 naar 100 km/u optrekken. Dág Mégane!