Hij staat al een tijdje in de prijslijst, maar nu is ‘ie er echt: de nieuwe benzinemotor van Renault. In samenwerking met Mercedes-Benz is een hypermodern turboblok ontwikkeld dat vermogens tussen de 115 en 160 pk kan leveren. De nieuwe 1.3 vervangt de oude 1.2 in de Scénic en Mégane. Naast een hoger vermogen, in dit geval 140 pk, belooft Renault eveneens een lager verbruik. Ik ga op pad met de praktische Grand Scénic om daar inzicht in te krijgen.
De 1.2 TCe ken ik als een soepele, fijne motor, al gedroeg ‘ie zich in mijn laatste test-Scénic wat bokkig. De nieuwe 1.3 gaat verder waar de 1.2 ophoudt, met zowel hogere vermogens als gunstigere verbruikscijfers dan voorheen. Voor de techneuten: hij is voorzien van een speciale cilinderwandcoating en dubbele variabele kleptiming. Dat moet zorgen voor meer koppel bij lage toeren en een gelijkmatigere krachtsafgifte naarmate de toeren oplopen.
Bekijken
De Renault Scénic is en blijft een bijzonder ontworpen ruimtewagen. De altijd 20 inch metende wielen vallen het meest op, al ogen ze onder de Grand Scénic-koets minder buitenissig dan bij zijn compactere broeder. De verlengde uitvoering meet dan ook 23 centimeter meer, waarvan 7 centimeter op het conto van de wielbasis komt. Zo ontstaat er ruimte voor twee extra zitplaatsen.
Binnenin wijkt de Grand Scénic niet af van de ‘normale’. Een opvallende, staande middenconsole herbergt een groot en eveneens staand aanraakscherm. De versnellingshendel zit ook in de middenconsole en de gebruikelijke middentunnel ontbreekt. In plaats hiervan monteert Renault een grote, verschuifbare bak waar veel, heel veel spullen in kunnen. Het dashboard is voorzien van een fraaie zachte toplaag, die bij diverse uitvoeringen voorzien is van stiksels die het luxegevoel verhogen.
Zitten
De Renault Grand Scénic is een traditionele MPV en dat biedt diverse voordelen. Zo stap je nét iets hoger in zonder dat je hoeft te klimmen en zit je aangenaam rechtop op ruim verstelbare zetels. De bestuurdersstoel heeft zelfs een massagestand en een verlengbare zitting.
Door de hoge koets genieten de voorste vijf inzittenden van veel hoofdruimte, achterin is bovendien 2 centimeter meer knieruimte beschikbaar dan in de korte Scénic. De vliegtuigtafeltjes, die vooral in de reguliere Scénic in de weg zitten voor de achterpassagiers, kunnen sinds kort bij de meeste uitvoeringen worden weggelaten. Een welkome mogelijkheid, met name als je vaker met volwassen passagiers op pad bent.
De achterste stoelen, een optie van 800 euro, zijn vanwege de beperkte hoofdruimte met name geschikt voor kinderen. De instap naar achteren heeft Renault goed geregeld, want de middelste stoelen laten zich slim naar voren klappen. De stoelen helemaal neerklappen kan met een bedieningspaneeltje in de kofferbak of via het centrale touchscreen. Dat gaat razendsnel en en de hoofdsteunen worden automatisch ingeschoven.
Bedienen
De spil in de bediening is het centrale aanraakscherm. Dat reageert behoorlijk vlot, waardoor het opvalt dat juist de navigatiekaart traag wordt ingeladen. Even wennen is de menustructuur, maar als je er wat langer mee werkt vind je daarin wel je weg. De cruise control van Renault blijft overigens een wonder van eenvoud. Eén keer activeren in de middentunnel en hij staat altijd stand-by.
Minder eenvoudig gaat het dimmen van het digitale instrumentarium en het centrale scherm, je moet de menu’s in en omslachtige handelingen uitvoeren. Wanneer je ’s nachts gereden hebt met maximaal gedimde schermverlichting komt het voor dat je overdag je snelheid en navigatiekaart niet meer kunt aflezen. Even snel de helderheid naar het maximale niveau draaien is er dan niet bij.
Rijden
Waar het allemaal om draait in deze test is de nieuwe 1,3-liter turbomotor met 140 pk, die de ‘oude’ 1.2 vervangt. Het duurt even voordat de turbo zich in het spel mengt, maar daarna is het een soepele machine die zijn kracht, zoals beloofd, vloeiend afgeeft. Bij lage toeren hoor je ‘m eigenlijk niet, bij hogere toerentallen klinkt ‘ie wat rauw. In de praktijk heb je amper meer dan 3.500 tpm nodig en zul je dit karakter niet opmerken.
Ook bij 130 km/u, de motor draait dan 2.900 tpm, is zijn geluid op de achtergrond hoorbaar. Het windgeruis rond de spiegels is op dit tempo het duidelijkst waarneembaar, de combinatie van beide zorgt ervoor dat de Scénic geen echt stille auto is. Toch is het geluidscomfort alleszins in orde en zal niets je tijdens lange (vakantie)ritten storen. Het testverbruik over zo’n 750 km bedraagt een keurige 1 op 13,9 die vrij eenvoudig is te behalen. De Scénic met oude motor kreeg ik met moeite naar 1 op 11,5. Goed, dat was onder minder gunstige weersomstandigheden, maar de nieuwe motor laat zich duidelijk gemakkelijker zuinig rijden.
De nieuwe motor laat zich duidelijk gemakkelijker zuinig rijden.
Het onderstel van de Grand Scénic is overwegend comfortabel. De 20 inch grote wielen zorgen er weliswaar voor dat korte oneffenheden minder fraai gedempt worden, maar op de snelweg bemerk je het karakteristieke Franse comfort. Ook bij het op- en afrijden van verkeersdrempels voel je de souplesse van dit onderstel. Het is niet deinerig, wel aangenaam zacht en daardoor ontspannend. Dat de koets in bochten overhelt is niet te voorkomen, maar we zien hetzelfde gedrag bij zijn concurrenten.
De besturing is standaard vrij licht en filtert wat er onder de voorwielen gebeurt, toch slaagt de Renault erin om voldoende vertrouwen te wekken. Persoonlijk vind ik de wat minder sterke bekrachtiging in de sportstand het prettigst, maar de rest van deze rijmodus voegt weinig toe. Je kunt er ook voor kiezen om een persoonlijke rijmodus te configureren. Qua rij-assistentie beschikt de testauto over goed werkende dodehoekdetectie en een systeem dat waarschuwt voor het verlaten van de rijstrook. Optioneel zijn adaptieve cruise control en een actieve rijstrookassistent leverbaar.
Betalen
Nu steeds meer MPV’s wegvallen en SUV’s de overhand krijgen vervult de Grand Scénic een bijzondere rol. Vergelijkbare MPV’s zijn de Opel Zafira en Citroën C4 Spacetourer, maar daarmee heb je de echte concurrentie wel zo’n beetje gehad voor je in het SUV-segment de Peugeot 5008 aantreft. Qua prijzen lopen de verschillen weinig uiteen, voor de Grand Scénic begint de euro-teller bij 28.090. Daarvoor krijg je een 115 pk sterke variant van de geteste 1.3-motor. Cruise control, handbediende airco, ondersteuning voor Bluetooth-bellen en de 20 inch grote wielen zijn standaard.
De totaalprijs voor de testauto bedraagt 36.280 euro. Voor dit bedrag krijg je een uiterst complete Bose-uitvoering met als extra opties de two-tone lak, het Easy Life Pack met onder meer parkeersensoren rondom en een derde zitrij. Zakelijke leaseprijzen beginnen rond de 400 euro per maand, net iets voordeliger dan bij de concurrentie.
Conclusie
Renault is één van de weinige fabrikanten die recent een nieuwe MPV op de markt heeft gebracht. De Grand Scénic bewijst dat dit type auto nog niet dood en wel onverminderd praktisch is. De nieuwe 1,3-liter motor onder de kap is een goede upgrade, waarmee de Scénic zowel soepeler rijdbaar als merkbaar zuiniger wordt.
Kortom, zit jij niet te wachten op de SUV-hype maar wil je wél stijlvol voor de dag komen met een praktische auto? Dan is de (Grand) Scénic met z’n nieuwe motor, grote wielen en aansprekende ontwerp een bijzonder geslaagd alternatief.