Autokopen

MG Kopen

MG keert terug naar Europa met betaalbare, praktische en ruime elektrische auto's, ontwikkeld in Groot-Brittannië en bewezen in China. De SUV ZS EV debuteert in Nederland.

Auto's

Ontdek het aanbod MG stockwagens

Nieuwste aanbod
arrow-up-right

Bekijk alle auto's

2024

MG
EHS

incl. BTW

€ 35 448

11 km Hybride-Benzine Automaat

2022

MG
MG5

incl. BTW

€ 22 990

25 332 km Electrisch Automaat

incl. BTW

€ 37 950

6 085 km Electrisch Automaat

incl. BTW

€ 32 700

12 423 km Electrisch Automaat

2023

MG
MG4

incl. BTW

€ 21 900

1 553 km Electrisch Automaat

2023

MG
MG4

incl. BTW

€ 27 900

9 645 km Electrisch Automaat

2023

MG
MG4

incl. BTW

€ 27 900

8 368 km Electrisch Automaat

2024

MG
EHS

incl. BTW

€ 35 449

12 km Hybride-Benzine Automaat

2021

MG
EHS

incl. BTW

€ 24 500

33 345 km Hybride-Benzine Automaat

Informatie

Ontdek recente MG artikels en rijtests.

Recentste artikels
arrow-up-right

Alle artikels

MG Onderdelenbeurs

De evenementennaam is ietwat misleidend: er worden ook volledige auto's en andere artikelen verkocht op de MG Onderdelenbeurs. De beurs is tegelijk een meeting voor internationale MG Clubs.

MG Informatie- en onderdelendag

Er is meer verkrijgbaar op de MG Informatie- en onderdelendag: gereedschap, boeken, lifestyle-artikelen - maar ook complete auto's.

Sportdag MG Car Club Holland

Op de Sportdag van de MG Car Club Holland kunnen vijftig auto's en hun eigenaren uitproberen hoe goed ze presteren, zowel op het banenstelsel als op de 'ovals'.

MG keert eind 2013 terug in Nederland

Eind 2013 keert MG in Nederland terug. Het duurt allemaal wat langer dan gepland maar het Britse merk kan daardoor wel sterker aan de start verschijnen.

MG begeeft zich met Icon op nieuw terrein

Het Brits-Chinese merk MG toont op de autoshow van Peking de Icon Concept. Het merk, dat vooral bekendheid geniet met zijn sportieve modellen, begeeft zich daarmee in het compacte cross-over segment.

MG 5 kan Europese concurrentie aan

Over een maand debuteert in China de MG 5. Qua ontwerp kan de compacte middenklasse hatchback de concurrentie met zijn rivalen goed aan, zo laten de eerste foto's zien.

Over MG

MG ZS EV

De volledig elektrische uitvoering van die compacte SUV, de ZS EV, is het eerste model waarmee MG zich weer op het Europese vasteland begeeft. Deze cross-over, redelijk groot voor een compacte SUV, standaard voorzien van moderne technologie als rijhulpsystemen en multimedia, met een adequate actieradius en de mogelijkheid tot snelladen, laat meteen zien waar het om te doen is bij ‘het nieuwe MG’: geavanceerde, ‘zero-emission’ – uitstootloze ofwel elektrische – auto’s beschikbaar maken voor het grote publiek. Bij de Nederlandse marktintroductie eind 2019 was de MG ZS EV bijna 10.000 euro voordeliger dan alle vergelijkbare auto’s op de markt.

Toch hoeven consumenten en leaserijders niet te vrezen voor ‘Chinese toestanden’ wat betreft de betrouwbaarheid van de techniek: de MG ZS EV staat op de door SAIC ontwikkelde modulaire bodemplaat voor elektrische auto’s, die zich al heeft kunnen bewijzen in moederland China. Voor de productie van batterijen heeft SAIC een eigen fabriek, waardoor geen vertraging ontstaat bij aflevering van de auto's.

Naam en logo

MG staat voor ‘Morris Garages’ en verwijst naar een dealer van het Britse automerk Morris in Oxford, in de jaren ’20 van de vorige eeuw. Medewerker Cecil Kimber begon met het ontwikkelen van speciale carrosserieën op basis van Morris-modellen, die hij verkocht onder de naam MG. Zo was de MG Minor gebaseerd op de Morris Minor. Uiteindelijk leidden deze activiteiten in 1929 tot de ‘officiële’ MG Car Company, gevestigd in Abingdon, een plaatsje ten zuiden van Oxford.

Het achthoekige logo, dat de merkletters omlijst, dateert al van enkele jaren ervoor. In 1924 werd er voor het eerst mee geadverteerd om de MG Special four-seater Sports-auto aan te prijzen. Toen in de jaren ’30 veel successen met MG-modellen in de racerij werden behaald, verwierf het merk reputatie vanwege de sportieve rijeigenschappen. De meeste bekendheid kregen de compacte, open tweezitters (‘roadsters’) zoals de MG A, MG B en de T- (Midget)reeks.

Historie

In 1935 verkocht eigenaar William Morris al z’n bedrijven, inclusief MG, waarmee Kimbers zeggenschap voorbij was. Voortaan werden minder modellen tegelijk op de markt gebracht. Ook deelname aan de autosport nam af. Wel bleef de nadruk op betaalbare sportauto’s liggen. Het merk MG ging in het resterende deel van de twintigste eeuw steeds over in andere handen. Onder de opeenvolgende eigenaren bevonden zich onder meer Morris Motors, de British Motor Corporation (BMC), British Leyland en Rover.

In 2005 ging MG Rover failliet en daarmee verdween het merk MG van de markt. De Chinese Nanjing Automotive Group, dat een jaar later opging in SAIC, verwierf de aandelen en gaf het bedrijf de huidige naam MG Motor. In 2007 herstartte Nanjing de productie van de MG TF (daterend uit 2002) voor de Chinese markt. In 2011 keerde MG officieel terug op de Britse markt. Daarbij introduceerde het de MG 6 hatchback en sedan. Deze nieuw ontwikkelde modellen waren deels nog gebaseerd op modellen van Roewe, het voormalige merk Rover. Tegenwoordig is dat niet langer het geval.

MG’s eerste elektrisch aangedreven auto, de ZS EV, werd in 2019 geïntroduceerd. In Groot-Brittannië was deze betaalbare SUV cross-over direct een succes. In de voorverkoop werden binnen 2 weken duizend orders geplaatst.

Organisatie

Sinds 2000 is de Britse MG-fabriek gevestigd in de Birminghamse wijk Longbridge. Tegenwoordig wordt deze vestiging uitsluitend gebruikt voor research & development. In dit SAIC UK Technical Centre ontwikkelen MG en SAIC samen nieuwe modellen, die vervolgens worden gebouwd in China. In Nederland zal de Van Mossel Automotive Group enkele verkoop- en servicepunten inrichten voor MG.