De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een essentieel onderdeel van het Nederlandse voertuigonderhoud, gericht op het waarborgen van verkeersveiligheid en milieubescherming. Per 1 januari 2025 heeft de RDW enkele significante wijzigingen doorgevoerd in het APK-proces. In dit artikel lees je alles over de APK en de wijzigingen.

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een wettelijk verplichte keuring in Nederland die de verkeersveiligheid bevordert en het milieu beschermt. Tijdens deze keuring wordt uw voertuig gecontroleerd op diverse veiligheids- en milieueisen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste aspecten van de APK-keuring, waaronder de frequentie, keuringsonderdelen, recente wijzigingen per 1 januari 2025 en wat te doen bij afkeuring.
 
Wat is de APK?
De APK is een periodieke keuring die als doel heeft ervoor te zorgen dat voertuigen op de Nederlandse wegen voldoen aan minimale veiligheids- en milieustandaarden. Deze keuring is verplicht voor personenauto's, bedrijfsauto's en bepaalde andere voertuigen. Het niet tijdig laten keuren van uw voertuig kan leiden tot boetes en mogelijk onveilige situaties op de weg.
 
Wanneer moet uw auto gekeurd worden?
De frequentie van de APK-keuring hangt af van het type voertuig, de brandstofsoort en de leeftijd van het voertuig. Over het algemeen geldt voor personenauto's op benzine of elektrisch:
- Eerste keuring: na 4 jaar
- Tweede keuring: 2 jaar na de eerste keuring
- Derde keuring: 2 jaar na de tweede keuring
- Daarna: jaarlijks

 

Voor dieselvoertuigen, taxi's, ambulances en voertuigen ouder dan 30 jaar gelden andere termijnen. Het is belangrijk om de specifieke keuringsdata voor uw voertuig te controleren.
 
Waar wordt op gecontroleerd tijdens de APK?
Tijdens de APK wordt uw voertuig beoordeeld op drie hoofdonderdelen:
1. Verkeersveiligheid: Controle van remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie.
2. Milieu: Meting van uitlaatgassen om te controleren of het voertuig voldoet aan de emissienormen.
3. Registratie: Controle of het voertuig correct is geregistreerd en of het voertuigidentificatienummer overeenkomt met de registratiegegevens.
 
Wijzigingen per 1 januari 2025
Per 1 januari 2025 zijn er enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het APK-proces:
- Meldpauze: Om fraude met zogenaamde 'illegale online APK's' tegen te gaan, is er een verplichte meldpauze ingevoerd. Keurmeesters moeten een pauze van 5 minuten nemen tussen twee afmeldingen, en bij keuringsinstanties bedraagt deze meldpauze 1 minuut. 

- Verbeterd steekproefsysteem: Het steekproefsysteem is aangepast om bedrijven en keurmeesters eerlijker te beoordelen. Ondernemers met een goede staat van dienst krijgen minder vaak een steekproef, terwijl bedrijven met een hoger risico op fouten vaker gecontroleerd worden. 

- Vernieuwd APK-rapport: Het APK-rapport is gemoderniseerd om de informatie overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Alleen relevante gegevens worden weergegeven, en de naam van de keurmeester wordt niet meer op het rapport vermeld. 
 
Wat te doen bij APK afkeur?
Als uw voertuig wordt afgekeurd, betekent dit dat het niet voldoet aan de gestelde eisen en niet de weg op mag. U ontvangt een APK-rapport met de afkeurpunten en eventuele reparatieadviezen. Het is belangrijk om de geconstateerde gebreken te laten repareren en het voertuig opnieuw te laten keuren. Rijden met een afgekeurd voertuig kan leiden tot boetes en verhoogt het risico op ongevallen.


De APK-keuring is essentieel voor het waarborgen van de verkeersveiligheid en het milieu in Nederland. Met de recente wijzigingen per 1 januari 2025 streeft de RDW naar een betrouwbaarder en transparanter keuringsproces. Zorg ervoor dat uw voertuig tijdig wordt gekeurd en dat eventuele gebreken snel worden verholpen om veilig en legaal de weg op te kunnen.

 

Op zoek naar een betrouwbare occasion met nieuwe APK? Bekijk het occasion aanbod op AutoKopen.nl!