De Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Een nieuwe Dacia Spring kost momenteel rond de 19.000 euro en als tweedehands exemplaar zijn ze nog goedkoper. Maar is het dan ook een goed idee om een tweedehands Dacia Spring te kopen? In deze blog gaan we dieper in op de voordelen en nadelen van de Spring.
Bekende Renault-techniek
Dacia is van oorsprong een automerk uit Roemenië dat in eerste instantie auto’s produceerde voor de eigen bevolking. In 1999 werd Dacia overgenomen door het Franse Renault en sindsdien is het merk bezig met een opmerkelijke opmars als aanbieder van relatief eenvoudige budgetauto’s. Alle Dacia’s zijn gebaseerd op bekende Renault-techniek en dat scheelt enorm in de ontwikkelingskosten. Het is onder andere om die reden dat Dacia zijn auto’s zo voordelig kan aanbieden.
Actieradius van 230 kilometer
Die lage prijs zien we ook bij de elektrische Dacia Spring, de eerste (en op dit moment enige) elektrische auto van het merk. Een nieuwe Dacia Spring kopen kan al vanaf ongeveer 19.000 euro. Je krijgt dan een compacte elektrische SUV die in de praktijk vooral geschikt is voor gebruik in de stad. Dit heeft niet alleen te maken met de relatief kleine actieradius van 230 kilometer (WLTP) maar ook met de kwaliteit van de auto zelf. Met de bouwkwaliteit is niets mis, de lage prijs zie je vooral terug in het rijgedrag, het interieur, de gebruikte materialen en de uitrusting van de auto. Desondanks zitten alle basics er wel in zoals navigatie en USB-aansluitingen.
Rijden met de Dacia Spring
De Spring was in eerste instantie alleen leverbaar met een elektromotor van 45 pk, later kwam daar een versie met 65 pk bij. En dat is zeker geen overbodige luxe. De versie met 45 pk is namelijk niet echt geschikt om de snelweg mee op te gaan. Door het beperkte vermogen kan het moeilijk zijn om in te voegen en ook inhalen op de snelweg is met deze motor een hele uitdaging. Bovendien is hij met zijn topsnelheid van 125 km/uur niet bepaald vlot. De Spring 65, dus met 20 pk meer, is qua rijgedrag een betere keuze. Invoegen op de snelweg is hiermee niet langer een probleem. Opvallend is wel dat topsnelheid en actieradius ongeveer hetzelfde zijn als de versie met 45 pk. Je wint dus vooral op het gebied van acceleratie.
De Dacia Spring opladen
Dat Dacia ergens op de kosten moet besparen om de auto betaalbaar te houden zie je ook aan de laadmogelijkheden. Zo laadt de Dacia op met een maximale snelheid van 7,4 kW, de laagste laadsnelheid van alle elektrische auto’s die je nu in Nederland kan kopen. Snelladen is een optie, wat betekent dat je de Dacia niet kan opladen bij een snellader tenzij je deze mogelijkheid als optie hebt toegevoegd. De Spring kan dan met 30 kW laden maar ook dat is vergeleken met andere auto’s zeer beperkt. Ook het opladen duurt relatief lang. Houdt rekening met een laadtijd van ongeveer 4,5 uur bij een publieke laadpaal.
Tweedehands Dacia Spring kopen
De Dacia Spring kwam in 2021 op de markt en is inmiddels ook als occasion te koop. Sterker nog, er worden gemiddeld in Nederland bijna 400 tweedehands exemplaren van de Dacia Spring aangeboden. Dat aanbod begint bij auto’s van het eerst bouwjaar en met de 45 pk motor. De vraagprijzen beginnen gemiddeld inmiddels net boven de 10.000 euro. Je koopt dan een Spring met nog geen 40.000 kilometer op de teller en veelal afkomstig van de eerste eigenaar. De Spring 65 is nog niet of nauwelijks als tweedehands auto op de markt, die exemplaren starten rond de 17.000.
Conclusie
Ben je op zoek naar de goedkoopste elektrische auto van Nederland dan kom je al snel uit bij de Dacia Spring. Deze elektrische budgetauto biedt enkele voor- en nadelen. Het grootste voordeel is zijn lage prijs. Tweedehands kan je al een Spring kopen vanaf 10.000 euro. Je krijgt dan een auto die vooral geschikt is voor rijden in de stad. Laden kan alleen bij een gewone laadpaal. Vanwege de beperkte laadcapaciteit duurt het ongeveer 4,5 uur om de batterij volledig op te laden. Nadelen van de Spring zijn de kleine actieradius, zijn zwakke motor (wat vooral geldt voor de Spring 45) en het ontbreken van snelladen, tenzij je dit als optie hebt aangekruist. Het is wel zaak om het nieuwe aanbod van met name Chinese merken, zoals de Leapmotor T03 in de gaten te blijven houden.