De Mini is net als de Fiat 500 een icoon uit de vorige eeuw. Net als de Fiat 500 vierde de Mini zijn hoogtijdagen in de jaren ‘60 en ‘70 waarna hij uit het straatbeeld verdween. En net als de Fiat 500 heeft ook de Mini een succesvolle comeback gemaakt. De nieuwe Mini is sinds 2001 op de markt en inmiddels zijn er talloze uitvoeringen waar je uit kan kiezen, waaronder de Countryman, de Clubman en de al even legendarische Cooper. In 2020 kwam Mini ook met een elektrische versie, die gewoon Mini Electric heet. Is het een goed idee om een Mini Electric te kopen? Dat vertellen we je hier.
Nog altijd een echte Mini
Je kan de Mini nu ook als elektrische auto kopen, maar dat wil niet zeggen dat het geen Mini meer is. Sterker nog, autofabrikant BMW (dat de eigenaar is van Mini) is erin geslaagd om het karakter van de auto te behouden ondanks de geheel nieuwe aandrijflijn. Dat betekent dat de elektrische Mini nog steeds zeer herkenbaar is als Mini, zowel van binnen als van buiten. Je moet zelfs heel goed kijken om een elektrische Mini te onderscheiden van zijn benzinebroeders. En in het interieur vind je nog altijd het karakteristieke ronde informatiekluster, dat tegenwoordig een volledig digitaal infotainmentsysteem bevat. Van binnen biedt de Mini ruimte aan 4 personen en in de kofferbak kan je 211 liter aan bagage kwijt. Klap je de achterbank neer dan heb je zelfs 731 liter tot je beschikking.
Lekker vlot
De Mini Electric is nog steeds die klassieke Britse auto waar zoveel mensen verliefd op zijn ook al is hij anders dan de rest. Hét grote verschil met andere Mini’s is natuurlijk het accupakket in de bodem en de elektromotor onder de motorkap. De elektromotor levert maar liefst 184 pk en 270 Nm trekkracht. Het rijgedrag is nog altijd even dynamisch als je van een Mini mag verwachten. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt slechts 7,3 seconden en ook tussensprints gaan supersnel. Je kan dus lekker vlot door het verkeer navigeren.
Het accupakket van de Mini Electric komt uit de BMW i3 en heeft een nettocapaciteit van 28,9 kWh. Dat is vergelijkbaar met de Fiat 500e maar een kleiner pakket dan bijvoorbeeld de Opel Corsa-e of de Peugeot e-208 die beiden een batterij hebben van 45 kWh.
Beperkte actieradius
En dat brengt ons meteen bij het misschien wel grootste minpunt van de Mini Electric, namelijk zijn beperkte actieradius. Mini geeft zelf een maximaal bereik op van 234 kilometer, wat in de praktijk eerder neerkomt op 180 kilometer. Het officiële bereik is net iets meer dan de goedkoopste elektrische auto van Nederland, de Dacia Spring. En die auto is vele duizenden euro’s goedkoper dan de Mini. Het voordeel van zo’n kleine accu is wel dat je nooit lang hoeft te wachten om de auto op te laden. De Mini Electric doet dit met maximaal 50 kW bij een snellader. Het duurt dan ongeveer 30 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden. Bij een publieke laadpaal laadt de Mini met 11 kW en moet je 2,5 uur wachten om de 80 procent aan te tikken.
Tweedehands Mini Electric kopen
Omdat de Mini Electric al sinds 2020 wordt verkocht is er inmiddels ook een levendige handel in gebruikte auto’s. Er staan in Nederland gemiddeld bijna 400 tweedehands exemplaren te koop van de Mini Electric. De prijzen beginnen al rond de 19.000 euro voor elektrische Mini’s uit 2020. Deze auto’s hebben vaak opvallend lage kilometerstanden en zijn over het algemeen goed onderhouden.
Conclusie
De Mini Electric is een auto voor liefhebbers. Hij ziet er gelikt uit en rijdt als een speer. Vooral accelereren is een feest. De Mini schiet in 7,3 seconden naar de 100 km/h en tussensprintjes gaan nog sneller. Je betaalt echter wel een prijs voor al dat plezier. Het accupakket is klein en hetzelfde geldt voor de actieradius. Voor dagelijks gebruik is de Mini Electric eigenlijk alleen geschikt in stadsverkeer of voor eigenaren die hun Mini thuis en op het werk kunnen opladen. Als een range van 180 kilometer voor jou geen bezwaar is dan is de Mini Electric een hele leuke aankoop. De auto ziet er geweldig uit en biedt een enerverende rijervaring.