Bij het kopen van een occasion is de kilometerstand een van de belangrijkste factoren om op te letten. Maar hoeveel kilometer mag een tweedehands auto gereden hebben voordat het een risico wordt? Dit hangt sterk af van het type auto, het gebruik en het onderhoud. In dit artikel bespreken we de gemiddelde kilometerstanden in Nederland per brandstoftype en geven we een overzicht van belangrijke aandachtspunten.

Gemiddelde kilometerstanden per jaar

In Nederland worden jaarlijks gemiddeld de volgende afstanden gereden:
 
- Elektrische auto's: 15.000 – 20.000 km
- Benzineauto's: 12.000 – 15.000 km
- Dieselauto's: 20.000 – 30.000 km
 
Elektrische auto's worden vaak voor kortere ritten gebruikt, terwijl dieselauto's vooral populair zijn bij langeafstandsrijders en zakelijke rijders. Benzineauto's zitten hier tussenin en worden veel gebruikt voor gemengd gebruik.

 

Als je naar deze jaarkilometers kijkt is het dus ook niet zo gek dat een zakensedan met dieselmotor van 10 jaar oud al een kilometerstand heeft van 300 duizend kilometer, sterker nog, als deze nog maar 100 duizend kilometer gereden heeft dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. Ook is het zo dat met name zakelijke rijders vaak niet bezuinigen op het onderhoud en deze auto’s vooral voor lange afstanden zijn gebruikt.

 

Hoeveel mag een elektrische auto gereden hebben?

Elektrische auto's hebben een groot voordeel: weinig mechanische slijtage. Omdat ze minder bewegende delen hebben dan auto's met een verbrandingsmotor, zijn onderhoudskosten meestal lager. Ook de batterijdegradatie valt vaak mee. Statistieken laten zien dat veel EV-batterijen meer dan 80% van hun capaciteit behouden na 200.000 km. Echter, als de batterij vervangen moet worden, kan dit enorm prijzig zijn – vaak tussen de €5.000 en €15.000.
 
Let op: Controleer altijd of de batterij getest is en vraag naar een SoC of SoH batterijcertificaat. Een batterijtest biedt gemoedsrust en inzicht in de resterende levensduur van de batterij.
 

Hoeveel mag een diesel auto gereden hebben?

Dieselmotoren, met name de grotere exemplaren, staan bekend om hun duurzaamheid. Mercedes-taxi’s rijden bijvoorbeeld regelmatig meer dan 1.000.000 km zonder grote problemen. Echter, kleinere dieselmotoren met een turbo zijn gevoeliger voor defecten en hebben vaker reparaties nodig. Bij hoge kilometerstanden kunnen specifieke onderdelen zoals luchtvering (bij luxe modellen) en de automatische transmissie duur zijn om te repareren.
 
Belangrijk om te weten:
- Euro 4-diesels mogen in veel steden niet meer rijden, waardoor ze minder toekomstbestendig zijn.
- Kleine diesels kunnen gevoelig zijn voor turbo- en injectieproblemen.
 

Hoeveel mag een benzine auto gereden hebben?

Grote benzinemotoren, zoals V6 en V8, kunnen zonder problemen tot 350.000 km meegaan, mits goed onderhouden. Toch zijn ze vaak duur in onderhoud en verbruik. Kleine benzinemotoren met een turbo hebben daarentegen vaak een kortere levensduur. Motoren zoals de 1.0 EcoBoost van Ford en de 1.6 THP van BMW, Mini, Peugeot en Citroën staan bekend om hun problemen, en defecten kunnen al optreden rond de 100.000 – 150.000 km.
 
Aandachtspunten:
- Let bij hogere kilometerstanden op slijtage aan remmen en transmissie.
- Controleer onderhoudshistorie, vooral bij kleine motoren met turbo’s.

 

Het belang van een betrouwbaar adres

Het kopen van een occasion bij een betrouwbaar adres is cruciaal. Een gerenommeerde dealer of verkoper biedt vaak meer zekerheid over de onderhoudsgeschiedenis en kilometerstand van de auto. Daarnaast bieden zij vaak aanvullende garanties aan, wat extra bescherming biedt tegen onverwachte kosten. Uit onderzoek blijkt dat consumenten die kopen bij een betrouwbare dealer gemiddeld 20% minder problemen ervaren met hun aankoop.
 
Voordelen van een betrouwbaar adres:
- Transparantie over onderhoud en historie.
- Mogelijkheid tot proefrit en inspectie.
- Aanvullende garanties.

 

Het belang van aanvullende garantie

Aanvullende garantie kan een slimme investering zijn, vooral bij auto’s met hogere kilometerstanden. Deze garanties dekken vaak dure reparaties aan onderdelen zoals de transmissie, motor of elektronica. Bij elektrische auto’s kan een garantie op de batterij een groot verschil maken, gezien de hoge vervangingskosten.
 
Waarom aanvullende garantie belangrijk is:
- Bescherming tegen hoge reparatiekosten.
- Meer gemoedsrust bij auto’s met complexe technologie.
- Vaak flexibele opties afhankelijk van het budget.

 

Aziatische versus Europese auto’s

Aziatische auto’s (zoals Toyota, Honda en Mazda) staan bekend om hun hoge betrouwbaarheid en kunnen vaak probleemloos hoge kilometerstanden bereiken. Europese auto’s zijn over het algemeen goedkoper in aanschaf, maar hebben vaker meer onderhoud en reparaties nodig, vooral bij hogere kilometerstanden.

 

Conclusie

De kilometerstand is een belangrijke indicator bij de aanschaf van een occasion, maar het type auto en het onderhoud zijn minstens zo belangrijk. Elektrische auto’s hebben weinig slijtage, maar batterijvervanging kan prijzig zijn. Dieselauto’s met grote motoren zijn robuust, maar kleine diesels en oudere modellen hebben meer risico’s. Benzineauto’s bieden een breed scala aan opties, maar turbo’s bij kleine motoren kunnen een valkuil zijn.
 
Door te kopen bij een betrouwbaar adres en te investeren in aanvullende garantie kun je risico’s minimaliseren en zorgen voor een veilige en duurzame aankoop. Let goed op de onderhoudshistorie en het type auto, en je zult een occasion vinden die nog jarenlang betrouwbaar meegaat.