Vandaag bespreken we twee iconische automerken: Volvo vs Land Rover. Twee merken die elk hun eigen stempel drukten op de auto-industrie dankzij belangrijke innovaties en iconische designs. En ook vandaag de dag werken Volvo en Land Rover met technologische oplossingen aan de toekomst van autorijden. In dit artikel Volvo vs Land Rover lees je over de ontstaansgeschiedenis en belangrijkste kenmerken van deze automerken. 

Volvo: de geschiedenis 

 

De Zweed Sven Wingquist richtte in 1907 het bedrijf AB Svenska Kullager Fabriken (SKF) op: een fabriek waar kogellagers werden geproduceerd. In 1915 registreerde SKF de merknaam Volvo, dit is Latijn voor “ik rol”. Werknemer Assar Gabrielsson en zijn bevriende ingenieur Gustaf Larson waren van mening dat geen enkele autoproducent auto’s maakte die sterk en veilig genoeg waren voor Zweden.  

 

Samen ontwikkelden ze de Volvo ÖV4, beter bekend als de “Jakob”, die in 1927 de fabriek in Göteborg uitreed. Het betekende het begin van de SKF-aftakking Volvo AB. De Volvo Groep produceerde niet alleen auto’s, maar ook vrachtwagens, bussen, scheepsmotoren en constructiemachines.  

 

Volgens Gabrielsson en Larson is veiligheid hét leidende principe achter alles wat door Volvo wordt gemaakt, omdat auto’s door mensen bestuurd worden. Een overtuiging die tot op de dag van vandaag in het merk Volvo tot uiting komt.  

 

Zo introduceerde ingenieur Nils Bohlin in 1959 de driepuntsgordel: de belangrijkste doorbraak op het gebied van veiligheid in auto’s. De uitvinding werd niet gepatenteerd, zodat iedereen ervan kon profiteren. Een sprekend voorbeeld van het belang dat Volvo aan veiligheid hecht.  

 

Naast de driepuntsveiligheidsgordel, introduceerde het merk tientallen innovaties zoals kreukelzones, hoofdsteunen voorin, het kinderslot, het (achterwaarts gerichte) kinderzitje, het antiblokkeersysteem (ABS) en de eerste zijdelingse airbag. 

 

In 1955 begon de export van Volvo’s naar de Verenigde Staten. Met succes: in 1974 zou het land de grootste afzetmarkt vormen voor Volvo. Dankzij goede resultaten in uitvoerige crashtests, benoemde de Amerikaanse regering Volvo officieel tot de maatstaf voor het vaststellen van veiligheidsnormen voor alle nieuwe auto’s.  

 

Eind jaren ‘90 was Volvo een belangrijke speler op de markt van vrachtwagens, maar werd de personenwagendivisie verkocht aan het Amerikaanse Ford. In 2010 verkocht Ford het automerk weer door aan het Chinese automerk Geely Automobile. Tot 2013 werden alle auto’s door Volvo in Europese fabrieken geproduceerd. In 2013 opende de eerste fabriek in China en in 2018 volgde een fabriek in de Verenigde Staten.  

 

Volvo: veilig, duurzaam en persoonlijk 

 

Veiligheid heeft vanaf de start van het bedrijf altijd centraal gestaan binnen Volvo. De ambitie van Volvo is: nooit meer ongevallen. De Safe Space Technology bevat alle standaard veiligheidsvoorzieningen van Volvo. Deze geavanceerde sensortechnologie moet een veilige ruimte creëren voor autogebruikers én andere weggebruikers en bestaat onder meer uit:  

  • Collision Avoidance System: intelligente rijhulpsystemen om aanrijdingen te voorkomen.  

  • Lane Keeping Aid en Run-off Road Mitigation: hulpsystemen bij het overschrijven van rijstrookmarkeringen. 

  • Cross Traffic Alert met Autobrake: automatisch remmen en waarschuwingen bij dreigende aanrijdingen.  

  • Blind Spot Information System (BLIS): signalering voor naderende voertuigen in de dode hoek.  

  • 360° camera 

 

Met deze en nieuwe innovaties, zoals het Driver Understanding systeem en Lidar, streeft Volvo op termijn naar autonoom rijden.  

 

Daarnaast speelt het automerk met ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen een vooraanstaande rol in de mobiliteit van de toekomst. Volvo Cars is grootaandeelhouder in de elektrische automerken Polestar en LYNK&CO. Ook is Volvo voor de helft eigenaar van Northvolt, een bedrijf dat hoogwaardige lithium-ionaccu’s levert voor elektrische auto’s.  

 

Volvo wil in 2040 een volledig klimaatneutraal en circulair bedrijf zijn. Daarvoor is elektrisch rijden alleen niet genoeg. Daarom zetten we een aantal ambities van Volvo omtrent duurzaamheid op een rij:  

  • In 2025 moet 50% van de verkochte auto’s volledig elektrisch zijn.  

  • Ieder Volvo-model is volledig elektrisch in 2030. 

  • In 2025 moet de ecologische voetafdruk van Volvo auto’s met 40% verlaagd zijn door:  

  • 50% minder uitlaatemissies 

  • 25% minder uitstoot in de toeleveringsketen 

  • 25% minder uitstoot in bedrijfstakken, zoals logistiek  

 

Land Rover: de geschiedenis 

 

In 1883 werd het Britse auto-, fiets- en motorfietsmerk Rover opgericht. Het bedrijf begon als rijwielfabriek, maar richtte zich vanaf 1926 volledig op de productie van auto’s. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Rover voornamelijk militaire goederen. De broers Maurice en Spencer Wilks runden de fabriek.  

 

In 1948 besloten de gebroeders Wilks hun oude Willys Jeep uit elkaar te halen. Met de onderdelen bouwden ze een verbeterde terreinwagen: de Land Rover. Deze allereerste Land Rover werd in 1948 op de Amsterdamse RAI gepresenteerd. De 4x4 terreinwagen was bedoeld voor gebruik op zowel de openbare weg als op het land.  

 

De eerste Land Rover had een aluminium carrosserie op een stalen frame. Het bleek een succes. De Land Rover was tot aan 1970 in verschillende uitvoeringen beschikbaar, maar had altijd eenzelfde model als basis. In 1970 werd de Range Rover geïntroduceerd als luxueuze 4x4 SUV.  

 

De Range Rover behaalde vele successen. Zo was dit het eerste voertuig dat de gevaarlijke Darien Gap in Zuid-Amerika overstak, als onderdeel van een 30.000 km lange Trans-America expeditie. Dankzij de combinatie van permanente vierwielaandrijving, een iconisch design en technologische innovaties wist Land Rover hiermee een nieuwe markt aan te boren.  

 

Het merk Land Rover heeft door de jaren heen verschillende eigenaren gekend. Zo werd Rover in 1967 onderdeel van Leyland Motors, dat vanaf 1975 als British Leyland verderging. In 1986 werd de Rover Groep onderdeel van British Aerospace. In 1994 nam BMW Land Rover over, om het in 2000 weer door te verkopen aan Ford Motor Company. Gedurende deze periode onderging Land Rover verschillende ontwikkelingen en innovaties, waaronder de introductie van de Discovery in 1989 en de Freelander in 1997.  

 

Sinds 2008 is Land Rover samen met Jaguar Cars onderdeel van het Indiase Tata Motors. Deze overgang betekende een nieuwe fase voor Land Rover, waarin het merk bleef streven naar hoogwaardige terreinwagens en luxe SUV's.  

Land Rover: iconisch, luxe en avontuurlijk 

Herkenbaarheid en tijdloze ontwerpen zijn kenmerkend voor de auto’s van Land Rover. Naast iconische designs, staat het merk ook synoniem voor comfort, luxe en uitstekende prestaties. Tegelijkertijd heeft Land Rover een avontuurlijk imago. Dit komt bijvoorbeeld ook tot uiting in de Experience-trainingen, waarin je leert omgaan met uitdagende offroad-situaties.  

 

De modellen van Land Rover worden onderverdeeld in drie series, die het automerk zelf als volgt omschrijft:  

  • Range Rover: ongeëvenaarde verfijning in luxe SUV’s en 4x4-auto’s. 

  • Discovery: wonderbaarlijk veelzijdige SUV’s. 

  • Defender: onstuitbare 4x4-auto’s die het onmogelijke mogelijk maken.
     
     

 

Hoewel de technologische innovaties van Land Rover lange tijd gericht waren op aandrijving, focust het merk zich tegenwoordig ook sterk op duurzaamheid en elektrisch rijden. Net als Volvo heeft Land Rover ambitieuze plannen gericht op de mobiliteit van de toekomst:  

  • In 2039 geen emissies meer in de gehele toeleveringsketen.  

  • In 2030 uitsluitend volledig elektrische modellen als onderdeel van de Reimagine-strategie.  

  • Het eerste volledig elektrische Land Rover-model staat gepland voor 2024.  

  • Gebruik van innovatieve, verantwoorde materialen in auto’s. Zo wordt traditioneel leer vervangen door premium Kvadrat wolmix en ECONYL, gemaakt van gerecycled plastic.  

  • Reuse en recycle: Land Rover streeft naar een circulaire bedrijfsvoering, waarin afvalmateriaal wordt gerecycled en hergebruikt. Denk aan het hergebruik van accu’s en aluminium.  

Volvo vs Land Rover, van welk merk gaat jouw hart sneller kloppen? Twee iconische automerken die bekend staan om hun verfijnde, luxe en betrouwbare voertuigen, maar ieder met een eigen geschiedenis.  

 

Volvo staat synoniem voor veilig rijden en loopt voorop in innovaties rondom veiligheid. Land Rover staat voor avontuurlijke mogelijkheden voor offroad rijden dankzij de voertuigen met indrukwekkende aandrijvingen. Welk automerk je ook kiest in de strijd Volvo vs Land Rover, je verzekert jezelf altijd van een heerlijke rijervaring.   

Volvo of Land Rover kopen? Verkoop eerst je auto! 

Ben je klaar om een Volvo of Land Rover te kopen, maar wil je eerst je auto verkopen? Meld je dan bij ons aan voor een zorgeloze, vlotte verkoop. Wij tonen je auto in ons uitgebreide netwerk van dealers, zodat je binnen no time een goed bod ontvangt. Lees hier meer over onze werkwijze en meld je auto direct aan.