De Volvo XC40 kennen we al een tijdje. Het is de kleinste SUV van Volvo. De auto kwam in 2018 op de markt en was toen leverbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren. Later kwam daar de XC40 Recharge bij als plug-in hybride. Tegenwoordig richt de importeur van Volvo zich exclusief op de mild-hybrid XC40 en de volledig elektrische versie van de XC40 die de toevoeging Pure Electric heeft gekregen. Deze is sinds 2019 te koop.

Geen kleine auto

Alhoewel de XC40 de kleinste SUV is van Volvo, is het allerminst een kleine auto. Hij is namelijk bijna 4,5 meter lang en heeft een bagageruimte van 419 liter. Binnenin is plek voor 5 personen. Het interieur is typisch Volvo en maakt gebruik van dezelfde layout en materialen als bij andere modellen van Volvo. Het resultaat is een luxeauto met een lekker hoge instap die met zijn goede stoelen uitstekend geschikt is om lange afstanden af te leggen.
 
Een of twee motoren

De XC40 was in het begin alleen leverbaar met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Deze topversie heeft een vermogen van maar liefst 408 pk en een enorm koppel van 660 Nm. Geweldig nieuws voor liefhebbers van sportief rijden want de auto is er indrukwekkend snel mee, maar voor de gemiddelde automobilist is zoveel vermogen te veel van het goede. Bovendien hangt aan deze versie een prijskaartje dat veel kopers afschrikt. Gelukkig kwam Volvo hierna al snel met een normale, betaalbare versie met één elektromotor. Deze levert nog altijd 231 pk en 330 Nm. Bovendien is hij veel aantrekkelijker geprijsd.
 
Geen laadstress

Van laadstress hoef je in een elektrische XC40 geen last te hebben. Oudere versies hebben een bereik van iets meer dan 400 kilometer (zowel single als dual motor). Koop je een nieuwe elektrische XC40 dan belooft Volvo zelfs een bereik tot 572 kilometer. Wat verder opvalt als je een elektrische XC40 gaat kopen is de keuze in uitvoeringen. Eerdere versies van de XC40 waren leverbaar met batterijpakketten van 67 kWh, 78 kWh of 82 kWh. Ga je een nieuwe elektrische XC40 kopen dan heb je de keuze uit 73 kWh of 82 kWh. Het kleinste accupakket is dus maar kort leverbaar geweest en het middelste accupakket is iets kleiner geworden. 
 
Goede prestaties

Als luxemerk wil Volvo een doelgroep aanspreken die vooral gesteld is op comfort. Dat zie je terug in de bouwkwaliteit van de auto, het mooie interieur, de rijprestaties en het uitgebalanceerde weggedrag. Maar ook een aspect als laadsnelheid speelt een belangrijke rol in de kwaliteitsbeleving. En ook daar stelt de XC40 niet teleur. Snelladen doet hij namelijk met maximaal 200 kW en dat is echt heel snel, alleen auto’s als de Tesla Model X (250 kW), de Polestar 3 (250 kW) en de Mercedes EQS (200 KW) laden sneller. Laden bij een normale publieke laadpaal doe je met 11 kW wat gelijk is aan de meeste andere elektrische auto’s. Overigens duurt het laden van 10 naar 80 procent ongeveer net zo lang als bij ev’s die minder premium zijn. Dit komt door het grotere accupakket van de XC40 dat van stroom moet worden voorzien.

 

De EX40 en EC40 vergeleken met de elektrische XC40

De EX40 en EC40 zijn nieuwere modellen binnen het elektrische aanbod van Volvo, en hoewel ze gebaseerd zijn op een vergelijkbare filosofie, verschillen ze aanzienlijk van de elektrische XC40. Waar de XC40 zich richt op premium comfort, veelzijdigheid en prestaties, zijn de EX40 en EC40 ontworpen met een meer gestroomlijnd profiel en focus op efficiëntie. De EX40 en EC40 zijn compacter en daardoor meer gericht op stadsgebruik en een jonger publiek dat minder ruimte nodig heeft. Ze bieden een lagere instapprijs en minder krachtige motoropties, waardoor ze een toegankelijker alternatief vormen. Dit betekent echter niet dat ze inleveren op luxe of technologie: beide modellen beschikken over Volvo’s kenmerkende interieurkwaliteit en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Het verschil ligt vooral in het formaat en de positionering, met de XC40 als ruimere allrounder en de EX40 en EC40 als slimme keuze voor wie kleiner en efficiënter wil rijden.

 

Tweedehands Volvo XC40 Recharge Pure Electric kopen 

De elektrische XC40 is geen goedkope auto. De nieuwprijs lag rond de 50.000 euro en dat zie je terug in de prijzen van tweedehands exemplaren. De prijzen van gebruikte XC40 Recharge modellen beginnen tussen de 25.000 en 30.000 euro. Ook de snelle P8 uitvoeringen met 408 pk staan hiervoor te koop. Deze occasions zijn slechts een paar jaar oud en hebben weinig kilometers gereden. Het zijn over het algemeen allemaal ex-leaseauto’s die door de eerste berijder zijn ingeruild en door de leasemaatschappij zijn verkocht. Het kopen van een tweedehands XC40 is hierdoor zeer interessant. Je koopt een auto die weinig gebruikt is maar die in potentie wel 25.000 euro goedkoper is dan een nieuwe exemplaar van de EX40 en EC40. 
 
Conclusie

De Volvo XC40 is al bijna een klassieker. De auto is al sinds 2018 op de markt maar is door verschillende updates nog altijd bij de tijd. Tegenwoordig is de XC40 alleen nog leverbaar al hybride of volledig elektrische auto. Bij de volledig elektrische versie heb je de keuze uit verschillende accupakketten en de keuze uit voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. De P8 is het topmodel met ruim 400 pk maar ook de versies met kleinere motoren leveren nog altijd sportieve prestaties voor de veeleisende bestuurder. 

 

Bekijk hier het Volvo XC40 Electric aanbod op AutoKopen.