Subaru kopen: compleet aanbod | Autokopen

50 auto’s beschikbaar

€ 19 949

102 842 km Benzine Automaat

Hollandscheveld

Autobedrijf Martens

2018

Subaru
XV

€ 23 850

65 560 km Benzine Automaat

2019

Subaru
XV

€ 23 945

38 621 km Benzine Automaat

€ 62 950

4 571 km Benzine Automaat

€ 31 950

84 037 km Benzine Automaat

€ 18 950

122 588 km Benzine Automaat

€ 20 950

176 544 km Benzine Automaat

€ 24 450

146 192 km Benzine Automaat

2018

Subaru
XV

€ 24 750

61 599 km Benzine Automaat

Over Subaru

Logo

 

Subaru is een Japans automerk. De Japanse naam verwijst naar het Zevengesternte, een groep van zeven sterren die te vinden is in het sterrenbeeld stier en die wij beter kennen als de Pleiaden. Net zoals de zevende ster van het cluster niet door het blote oog te zien is zijn slechts zes sterren - in gestileerde vorm - terug te vinden in het Subaru logo. Ze vertegenwoordigen de bedrijven die na de Tweede Wereldoorlog samen verder gingen als één groot bedrijf; wat dan weer de grote ster in het logo is. De vertaling van het Japanse woord 'subaru' luidt overigens 'verenigen' en verwijst naar dezelfde gebeurtenis.

 

Het merk Subaru is inmiddels meer dan 70 jaar oud (sinds 1953) en reeds 30 jaar actief in de Benelux. Het maakt deel uit van het concern Subaru Corporation, voorheen Fuji Heavy Industries (FHI) geheten. In haar geschiedenis produceerde FHI allerlei voertuigen, van viertakt scooters tot vliegtuigen.

 

 

Samenwerking

 

Tussen 1999 en 2005 had FHI een samenwerkingsverband met General Motors (GM), dat een aandeel van 20 procent in FHI had. Verschillende modellen van het GM-merk Saab kregen in die tijd een onderstel van Subaru. De Saab 9-2X stond bijvoorbeeld op het chassis van de Subaru Impreza WRX, en de 9-6X op een B9 Tribeca-onderstel.

 

In 2005 nam Toyota de aandelen van GM over. In 2009 presenteerden de nieuwe partners Toyota en Subaru de conceptcar Toyota FT-86 (voorlopige Subaru-naam 216A). Het was de voorloper van een sportcoupé die ze samen ontwikkelen. Ook brengt Subaru Toyota-modellen uit, zoals de compacte MPV Trezia die op de Toyota Verso-S is gebaseerd.

 

 

Tevreden klanten

 

Subaru is geen groot merk qua verkoopaantallen. Het marktaandeel in Nederland is slechts 0,3 procent, dat wil zeggen 1.200 auto’s per jaar. Toch is het bedrijf al jaren sterk winstgevend. Verder scoort Subaru traditioneel hoog in diverse klanttevredenheidsonderzoeken, onder meer die van J.D. Power, BBC's Top Gear en het Nederlandse AutoWeek.

 

Ook doet Subaru het goed in andere onderzoeken. De 2008-versie van de Subaru Impreza bijvoorbeeld, gooide hoge ogen in meerdere veiligheidstests. In het betrouwbaarheidsonderzoek van AutoBild/TÜV in 2006 werd de Subaru Forester eerste in de topklasse. In 2008 stond de Forester bovenaan bij eenzelfde test door de Consumentenbond.

 

 

Historie

 

Subaru introduceerde de eerste productieauto in 1958 in thuisland Japan. De Ladybird of Subaru 360 was een klein stadsautootje – een zogenaamde kei-car – dat door de ronde voorkant wel wat weghad van de Volkswagen Beetle. Het Japanse koosnaampje voor de Ladybird liet zich zelfs vertalen als 'meikever'.

 

Ook technisch waren er overeenkomsten. De 360 had de motor achterin en was achterwiel-aangedreven. De Subaru Ladybird werd goed ontvangen dankzij het design, de prestatie en de betaalbaarheid.

 

Het eerste Subaru model met een boxer motor (zie hieronder) was de Subaru 1000 uit 1966. Deze auto was voorwielaangedreven. In de jaren '70 kwam het merk met de auto's waar het vooral om bekend staat: personenwagens met een conventionele body, voorzien van permanente vierwielaandrijving.

 

In die tijd was vierwielaandrijving nog exclusief voor terreinwagens, rallyauto's, trucks en militaire voertuigen. Subaru introduceerde Four-Wheel Drive (4WD) in een commercieel voertuig (de Subaru Leone, 1972) en een passagiersauto (de tweede generatie Leone, 1977). In de jaren '80 ontwikkelde het merk de symmetrische All-Wheel Drive (AWD). Momenteel biedt het Japanse merk ruim vijf modellen aan.

 

 

Symmetrische All-Wheel Drive

 

In tegenstelling tot een gangbaar 4WD-systeem, dat je met een pook kunt in- en uitschakelen, wordt een AWD-auto de gehele tijd vierwielaangedreven – dus niet alleen op off-road terrein, maar ook op de gewone weg. De aandrijving op droge, verharde wegen is mogelijk dankzij het centraal gelegen differentieel.Dat is een aandrijfas met aftakkende tandwielverbindingen waarmee de wielen apart kunnen worden aangestuurd. Terwijl bij een 'normale' 4WD alle vier de wielen simultaan koppel (trekkracht) ontvangen van de motor, laat het differentieel bij AWD ieder wiel op zijn eigen snelheid draaien. Het wiel in de binnenbocht kan bijvoorbeeld met minder snelheid toe dan de andere wielen.

 

De symmetrie, volgend uit de centrale locatie van het differentieel, maakt het weer mogelijk dat de assen voor de wielophanging van gelijke lengte zijn. Al met al resulteert Symmetrische AWD in een auto die perfect in balans is, die onregelmatigheden op de weg beter kan opvangen en die voorkomt dat de auto naar één kant trekt. Dat maakt een Subaru AWD-model niet alleen populair in bergachtige gebieden, maar ook als auto vóór een caravan of aanhanger. Sinds 1972 zijn 15 miljoen Subaru-modellen met S-AWD verkocht.

 

 

Boxer motor

 

Ook standaard op bijna elk Subaru-model is de boxermotor. In tegenstelling tot gangbare verbrandingsmotoren staan in een boxermotor de cilinderparen horizontaal en (bijna) recht tegenover elkaar. De horizontaal bewegende zuigers nemen in de hoogte weinig ruimte in, wat een relatief compacte, platte motor mogelijk maakt.

 

Subaru plaatst deze zo dicht mogelijk bij de vooras en zo laag mogelijk bij de grond. Dat geeft de auto's een lager zwaartepunt, wat positief uitwerkt op de rijeigenschappen. Het draagt bij aan stabiliteit en betere wegligging, het leidt tot vloeiend rijden en minder trillingen.

 

Na jaren ontwikkeling kwam Subaru in 2008 met een dieselversie van de boxermotor. Ten opzichte van de benzine-boxermotor had deze een grotere trekkracht en een lager brandstofverbruik. 2 jaar later verscheen een nieuwe generatie benzine-boxer. Deze is circa 10 procent zuiniger. De krachtbron is nu te combineren met andere brandstofbesparende maatregelen, zoals een start/stop-systeem, continu variabele transmissie en een elektromotor.

 

 

Confidence in Motion

 

Dat laatste maakt het mogelijk om hybride auto's te ontwikkelen. Daarbij zal Subaru gebruikmaken van de technologie van partner Toyota. De eerste hybride Subaru zal de Legacy zijn. Het uitbrengen van hybride modellen is onderdeel van de nieuwe merkstrategie, Confidence in Motion.

 

Daarin moet de merknaam Subaru bij automobilisten niet langer alleen het beeld van dynamische rij-eigenschappen oproepen, maar ook van veiligheid en betrouwbaarheid, plus kwaliteit en comfort. Een groter assortiment met sportief ogend design moet een grotere klantenkring aantrekken.

 

 

WRX STI

 

Hoewel de nieuwe generatie Subaru Impreza (vanaf 2012) de vaandeldrager is van de Confidence in Motion-strategie staat het model vooral bekend als sportieve auto. Van de Impreza zijn diverse snelle uitvoeringen verschenen, waaronder de WRX STI. Veel gamers kennen deze als een van de auto's waarmee zij hun racespelletjes op de computer spelen.

 

De voorloper van de WRX STI was de succesvolle rallyauto Subaru Impreza Turbo (1994). Hiervan werd het World Rally Car-type, kortom de Impreza WRX, afgeleid. In 1995 won de wagen z'n eerste wereldtitel met coureur Colin McRae en co-piloot Derek Ringer. In 2002 en 2003 werd Subaru voor de tweede en derde maal wereldkampioen met rijders Richard Burns en Petter Solberg.

 

Naast de Impreza GT-modellen (1994-2001) kwam er de WRX STI, die inmiddels al 20 jaar bestaat. Bij de WRX STI zijn de GT-karakteristieken in overtreffende trap aanwezig: een grote luchthapper in de motorkap, grote spoilers, goudkleurige velgen en een prachtig roffelgeluid uit de tweeliter turbo boxermotor. STI staat voor Subaru Tecnica International, de divisie voor Subaru motorsportactiviteiten. STI is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van competitie- en tuning-onderdelen en accessoires voor Subaru productieauto's.

 

Behalve in het rallyrijden vestigde Subaru meerdere uithoudingsrecords, met de Legacy, begin en midden jaren '90. Ook de constructeurs van het Subaru World Rally Team vielen in die tijd in de prijzen. Ze werden wereldkampioen in 1995, 1996 en 1997. In 2009 beëindigde Subaru haar deelname aan het wereldrally kampioenschap vanwege de economische crisis. De Subaru WRX STI blijft echter leverbaar als 'snelste straat-STI ooit'.

 

Auto's

Ontdek het Subaru aanbod

Informatie

Ontdek recente Subaru artikelen en rijtests.

Recente artikelen
Elektrische Subaru komt in 2025

Subaru kondigt tijdens een ‘technology briefing’ zijn eerste volledig elektrische model aan. Het gaat om een SUV-achtige auto die op een volledig nieuw platform staat.

Subaru Outback Touring extra stoer

Nu nog te bestellen: de Subaru Outback Touring met beschermende carrosseriedelen. Die extra beschermplaten zijn 1.299 euro waard, een meerprijs is echter niet van toepassing.

Nieuwe Subaru Outback onthuld

Subaru heeft op de autoshow van New York de nieuwe Outback onthuld. Met een nieuw platform, een turbomotor en een enorm beeldscherm is het praktische model weer helemaal bij de tijd.

Subaru Outback klaar voor onthulling

Subaru heeft een belangrijke primeur klaarstaan voor de autoshow van New York, die volgende week van start gaat. Het merk presenteert er namelijk de nieuwe Outback.

Subaru Forester Spring Edition

Subaru komt met een voordelige uitvoering van de Forester, de Spring Edition. Voor een meerprijs van 500 euro krijg je diverse extra’s.