Interieur: Donker blauw, Skai APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2 Motorrijtuigenbelasting: geen
Alfa Romeo 2600 Sprint
Op zoek naar de ideale klassieker om in het tour-seizoen stijlvol mee op pad te gaan? Deze leuke Alfa Romeo 2600 Sprint is een heerlijke rijdersauto – perfect voor deelname aan klassiekerrally’s of andere tourritten met een eigen uitgestippeld parcours. De technische kant kreeg recentelijk alle zorg in de werkplaats van Prins, waarbij onze specialist Mark eigenhandig de Weber carburateurs monteerde. Verder verving hij de synchromesh ringen, lagers van de versnellingsbak en de elektrische ontsteking. Het resultaat? Deze Alfa 2600 Sprint is nóg meer een rijdersauto dan hij al was! De 6-cilinder lijnmotor loopt subliem en de klassieker stuurt fantastisch. Zitten doet u in een eveneens recentelijk vernieuwd interieur, terwijl het spuitwerk in opdracht van uw voorganger is gedaan: een Franse Alfa verzamelaar en liefhebber pur sang. Dat laatste bent u ook, nietwaar?
Historie De Alfa Romeo 2600 werd in 1962 geïntroduceerd als opvolger van de Alfa 2000. Omdat de Italianen wisten dat een dergelijk stijlicoon opvolgen geen gemakkelijke opgave zou zijn, namen ze opnieuw kunstenaar Giorgetto Giugiaro in de arm als designer van de Sprint uitvoering. In dienst van Bertone schetste hij wederom een beeldschone coupé – niet voor niets de meest populaire carrosserievariant, met als belangrijkste onderscheid de aandrijflijn: die maakte een sprong van 4 naar 6 cilinders in lijn. Dit specifieke exemplaar komt dus uit Frankrijk, waar we ‘m rechtstreeks kochten van een verzamelaar van klassieke Alfa Romeo’s. De 2600 Sprint wisten we na aandringen bij hem los te weken, zodat hij weer kan worden gebruik waarvoor juist een auto als deze bedoeld is: rijden!
Exterieur Karakteristieke kenmerken zijn er in overvloed, maar als we enkele highlights moeten noemen: de dubbele ronde koplampen, luchtinlaat of ‘brievenbus’ voorop de motorkap, alsmede de horizontaal doorgetrokken lijn langs de “flares” achter geven de Alfa 2600 Sprint de flair waarom de 2-deurs coupé bekendstaat. De witte lak is tijdens het bezit van de laatste eigenaar dus een keer overgedaan. De authenticiteit spat er echter onverminderd vanaf. Wat een charme, wat een jeu; dit kan alleen als het “designed in Italy” is! Net als de kleurstelling passen de chromen afwerkingsdetails op de bumpers, langs de ramen, op de ruitenwissers en uiteraard de grille – inclusief prachtige Scudetto – perfect in het tijdperk waaruit de Alfa klassieker stamt.
Interieur Binnenin valt de chique, donkerblauwe tint op van de lederen afwerking op de stoelen, achterbank en pookhoes. Ook de portieren en onderzijde van het dashboard hebben dezelfde fraaie finish. Ze maken deel uit van recente restauratiewerkzaamheden. Hierdoor waant u zich vanuit uw eigen garage al in het Middellandse Zeegebied. En dat is geen toeval, want de schitterende kustwegen aldaar zouden de Alfa Romeo 2600 Sprint passen als een retro racehandschoen van Italiaanse makelij. Extra fijn is dat het hele gezin meekan. Immers, deze GT is een volwaardige 5-zitter! Een flinterdun zwart stuurwiel met 3 dubbele aluminium spaken, een zwart Alfa Romeo hart en erachter 3 grote ronde tellers + meters voorzien van een dikke chromen rand staren de bestuurder ondertussen wanhopig aan. Wachtend tot hij of zij al dit moois in beweging zet…
Techniek Onze 2600 Sprint wordt namelijk nog vele malen interessanter zodra de 2,6 liter grote 6-cilinder lijnmotor van zich laat spreken. Het smeuïge blok bevat 3 horizontaal geplaatste “twin-choke” carburateurs die door onze eigen Mark onlangs dus vakkundig zijn vervangen. En dat is niet de enige reden waarom de 147 paarden na al die jaren nog steeds zo levendig aanvoelen: synchromesh ringen, lagers van de versnellingsbak, elektrische ontsteking; we hebben het allemaal vernieuwd. De updates laten de klassieke Alfa Romeo over het asfalt glijden op een manier die geen enkele liefhebber koud laat. Waar wacht u nog op?