Modeljaar: 2025 Bekleding: Skai Emissieklasse: Euro 0 Aantal sleutels: 2
Alfa Romeo Duetto 1600 Ivora
Deze fraai gerestaureerde Alfa Romeo Duetto 1600 heeft al veel van de wereld gezien. En niet alleen vanwege de mooie ritten die er de afgelopen 26 (!) jaar door de voormalig eigenaar mee zijn verreden. De 1e aflevering vond namelijk plaats in geboorteland Italië, gevolgd door een reis naar de VS omdat de oorspronkelijke eigenaar in Alabama besloot te gaan wonen. In 1997 kwam de Alfa Duetto in Nederlandse handen terecht, waarna een grondige restauratie in 2001 volgde. Motor, versnellingsbak, uitlaatspruitstuk, ontsteking en natuurlijk de carrosserie; alles werd aangepakt, gereviseerd en strak gemaakt. Het Ivory lakwerk betreft de originele kleur van de Duetto 1600 – beter bekend als de “oer-Spider”. Recente werkzaamheden aan de ultieme dakloze Alfa klassieker maken dat de auto optimaal is voorbereid op een nieuw avontuur. Aan wie de eer?
Historie Uiteindelijk is deze bijzondere ‘vondst’ uit la bella Italia slechts enkele keren van eigenaar gewisseld. De 1e reed ermee op 2 verschillende continenten. Na de terugkeer van de Alfa Romeo Duetto in Europa in 1997, boog een Brabants gezin zich over de charmante Italiaan. Een gebrek aan vaardigheden en vooral ook tijd (vanwege opgroeiende kinderen), zorgde ervoor dat de hulp van schoonvader werd ingeroepen om aan de voorloper van de Alfa Spider te sleutelen. Dit kon niet voorkomen dat het gezin uiteindelijk besloot om hun klassieke project aan te bieden aan een andere liefhebber. Dit bleek de voormalig eigenaar te zijn: de 3e en laatste, tot nu toe. Hij trof de Italiaan met diverse losse onderdelen in een Brabantse schuur aan. De kachel en sealed-beam koplampen zaten bijvoorbeeld los in een doos, maar zijn Alfa-hart had allang een sprongetje gemaakt. Sindsdien waren auto en eigenaar maar liefst 26 mooie jaren onafscheidelijk. Toch was het zijn vrouw die er in de beginperiode het meeste gebruik van maakte. Als dat geen échte liefde is… De Duetto diende voor de kortere woon-werkritten. Op deze manier werden de tekortkomingen van de klassieker blootgelegd, want die waren er wel degelijk. Roestige velgen met scherpe randen langs de ventielgaten sneden regelmatig de binnenbanden open, waarna Cromodora exemplaren werden gemonteerd. Een 6.000 km durende oldtimer rally in 1999 van het Spaanse Bilbao naar Granada en Calpe is vervolgens probleemloos verreden… De liefde hield aan en tijdens een vakantie door Normandië in 2001 werd besloten dat de auto van top tot teen zou worden gestript, gestraald, geconserveerd, gespoten en volledig opnieuw opgebouwd. En zo geschiedde.
Exterieur Een beetje kenner weet dat het romantische verhaal achter de iconische Alfa Romeo Spider startte met de Duetto in 1966. Een jaar na de introductie werd dit specifieke exemplaar gebouwd. In tegenstelling tot zijn directe opvolgers is de Alfa Duetto te herkennen aan de sterk aflopende, ‘sepiaschelp’-achtige achterzijde. Niet de meest functionele constructie voor de bagageruimte achterin, maar o zo mooi. De ronde koplampen achter druppelvormige covers, het slanke en ranke silhouet, alsmede diverse karakteristieke details zoals de chromen afwerking langs de voorruit bleven tot en met de allerlaatste serie, gebouwd tot 1993, volledig overeind. Dit zegt veel – zo niet alles over het tijdloze Pininfarina ontwerp. Want wat is en blijft het toch een schoonheid! Het crèmekleurige Ivora lakwerk dat na 2001 werd aangebracht op onze Duetto 1600 betreft de originele tint zoals dit exemplaar in 1967 de Italiaanse fabriek verliet. Het schijnt dat de klassieke roadster tussendoor nog rood is geweest. Echter, wie graag rood wil, moet maar gauw de cockpit induiken.
Interieur Tijdens de restauratie werd namelijk meteen het interieur meegepakt, en zie daar Rosso stoel- en deurbekleding verkerend in een prachtige staat. De Ivora carrosseriekleur komt tevens terug in het gelakte dashboard, terwijl de portiergrepen, raamslingers, omranding van de vele analoge tellers + meters, alsmede de binnenspiegel een classy chromen finish bevatten. Karakteristieke tuimelschakelaars, dito schuiven van de ventilatiebediening en natuurlijk het houtwerk op zowel stuurwiel als pookknop verklappen het tijdperk waarin de Italiaanse schone zichtbaar met passie is gefabriceerd. En de legendarische Pininfarina badge in het dashboard? Die hebben we uiteraard extra opgepoetst!
Techniek De lijst met werkzaamheden verricht aan de Alfa Romeo Duetto 1600 is eindeloos lang. Daarom beperken we ons voor nu tot de belangrijkste updates + upgrades: alle bouten, moeren en remleidingen zijn vervangen voor exemplaren gemaakt van RVS. Parkergaten voor bevestiging van bijvoorbeeld een gelijkrichter, claxonrelais en buitenspiegel werden uitgeboord en voorzien van blindklinkmoeren. Verder zijn gemonteerd: Koni schokdempers rondom + nieuwe veren, Alarmsysteem Klasse 4, een 1-2-3 elektronische ontsteking en vernieuwde kabelboom. Het uitlaatspruitstuk is gemetalliseerd. De dynamo, versnellingsbak en motor zijn compleet gereviseerd – inclusief nieuwe zuigers, gebalanceerde krukas en een lichter gemaakt vliegwiel. Een spuiter en plaatwerker namen het cosmetische deel voor hun rekening. De laatste werkzaamheden dateren van ’23 en ’24: hierbij werd het middendeel van de uitlaat vervangen, de T-bar en carburateur gereviseerd, de aandrijfas, inlaatrubbers en kachelventilator vernieuwd. Interessant feitje: aan de radiateur is te zien dat de 109 pk sterke 4-cilinder Duetto 1600 een geschiedenis in Alabama heeft. Na de restauratie gingen de reizen met de Alfa minder ver en werd de oer-Spider enkel ingezet voor de mooiere ritten en korte vakanties. Wie zit dat ook wel zitten?