Prestaties Acceleratie (0-100): 2,9 s Topsnelheid: 330 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 317 kg GVW: 1.952 kg Afmetingen (LxBxH): 457 x 196 x 119 cm Wielbasis: 260 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu Energielabel: E
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Ferrari 296 GTB Nero Daytona
Heel puur en tegelijkertijd helemaal vol met opties: deze schitterend gespecificeerde Ferrari 296 GTB is origineel Nederlands geleverd en komt rechtstreeks bij de 1e eigenaar vandaan. Het inktzwarte lakwerk is een bekende uit Maranello en zorgt voor een mooie, cleane uitstraling. Dat het juist op de 296 een Extra-Range Colour betreft, maakt ‘m dan weer extra uniek. Uniek is tevens de kilometerstand die niet verder komt dan een enkele rit Parijs. Niet geheel verrassend is het een btw-auto en dat kan voor u fiscaal dan weer gunstig uitpakken. Ook gunstig is het feit dat u een nagenoeg niet van nieuw te onderscheiden Ferrari kunt rijden – en nog snel ook, in tegenstelling tot de levertijd die de fabriek afgeeft. Áls u al een nieuwe order kunt plaatsen… Niet meteen aan de buitenkant te zien zijn peperdure opties zoals Carbon Racing Seats inclusief Racing Seat Lifter, een carbon stuur mét LED Shift Indicator, een front-liftsysteem, camera’s voor + achter en nog heel veel meer. Klaar om vol in de lichtgewicht kuipstoelen te worden gedrukt terwijl er 830 paarden in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/h galopperen?
Exterieur Paraderen kan onze 296 Gran Turismo Berlinetta ook als de beste. Met zijn vlijmscherpe design en geavanceerde aerodynamica steelt hij eenvoudig de show op plekken waar je de Ferrari wel én niet verwacht. Gezien de baanbrekende performance spreekt het voor zich dat de GTB opvalt op het circuit. Echter, zet hem in een traditioneel kunstmuseum en al het andere valt in het niet. Zelfs of juist in een ingetogen kleurstelling zoals Nero Daytona weet de Ferrari 296 ons Italiaanse autohart te stelen. Fijnproevers zullen het extra interessant vinden dat het diepzwarte lakwerk op dit model tot de Classic Colours behoort in de designstudio van Maranello. Extra-Range dus, deze tijdloze en bloedmooie samenstelling! Ook rijp voor het museum zijn de Matte Diamond Polished Wheels voorzien van heuse Titanium Wheels Stud Bolts. Waarom zou pure schoonheid extra kilo’s op de weegschaal moeten brengen? Achter de wielen schitteren Giallo remklauwen die kleur-technisch fantastisch matchen met de Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen. What else?
Interieur Dezelfde zwart/gele lijn wordt doorgetrokken in de haast minimalistisch ontworpen 296 GTB cockpit. De digitale rev-counter is op verzoek net zo Giallo gemaakt als de stiksels op de vele Nero lederen + alcantara delen. Waaronder het sportstuur inclusief carbon inzetstukken, dito Shift Paddles erachter én een LED Shift Indicator. Ook de alcantara onderkant van het dashboard, de lederen middenarmsteun + bovenranden / kaartenvakken van de deurpanelen zijn prachtig afgewerkt met Giallo contraststiksels. De middenbanen in de Carbon Racing Seats mét Cavallino’s in de hoofdsteunen sluiten zich hier op stijlvolle wijze naadloos bij aan. Zelfs de lederen zonnekleppen verzonken in alcantara hemelbekleding worden omringd door Giallo stiknaden. Het toppunt van Italiaanse distinctie! Alles oogt nieuw, voelt nieuw, ruikt nieuw… Is simpelweg nieuw.
Opties & extra’s Logisch dat Ferrari gebruikmaakt van gewichtsbesparende carbon delen. Het uitrustingsniveau is namelijk dikker dan dik. Qua opties is het dus een zwaargewicht, maar desondanks weet het front-liftsysteem de neus moeiteloos op te trekken voor supercar onvriendelijke obstakels zoals verkeersdrempels. Andere voorzieningen die de Italiaanse exoot zo praktisch mogelijk maken voor gebruik op de openbare weg zijn de Advanced Front Driving Camera, achteruitrijcamera, Back Radar en Head-up Display. Overzichtelijker kan Ferrari het niet maken? Toch wel: de Racing Seat Lifter brengt uw lichaam op (het gewenste) niveau. Adaptieve koplampen zijn ook prestent. Zaken als Apple CarPlay en een Wireless Smartphone Charger doen vermoeden dat de Ferrari 296 GTB allesbehalve puur op rijden is (in)gericht. Echter, het tegendeel is waar…
Techniek & performance Met 600 kilometer op de digitale klokken vragen we ons hardop af of de 3.0 V6 Hybrid wel vaker dan één keer is warmgelopen. Warmlopen doet u sowieso bij het proberen van de twin-turbo 6-cilinder Ferrari. Downgrading? Dat woord durven wij niet meer in de mond te nemen bij het ervaren van 830 (!) bloedstollende paarden op de achterwielen, gecombineerd met een asfalt verslindend koppel van 740 Nm! Zonder elektropower komt de Ferrari V6 ook al tot een indrukwekkende 663 pk’s. Maar waarom zou u dat willen als het complete pakket een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h binnen 2,9 seconden oplevert? Via 7 automatische verzetten en meerdere rood oplichtende LED’s in het carbon stuurwiel wordt een topsnelheid van 330 km/h gehaald. Houd dit een kleine 2 uur achtereenvolgens vol en u zit al op de totale kilometerstand van dit exemplaar…