Prestaties Acceleratie (0-100): 3,7 s Topsnelheid: 330 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 320 kg GVW: 2.000 kg Afmetingen (LxBxH): 467 x 196 x 131 cm Wielbasis: 275 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 27 l/100km (1 op 3,7) Brandstofverbruik op de snelweg: 12,5 l/100km (1 op 8,0) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Ferrari 599 GTB Fiorano F1 Nero Daytona
Oude meesters hoeven niet per se grijs te zijn. Deze prachtige, origineel Nederlands geleverde Ferrari 599 GTB Fiorano uit 2008 heeft nog niets van zijn zwarte glans verloren. Het V12-aangedreven raspaard, non-turbo, is puur en puur op performance gericht. Kijk maar naar de lijst met carbon opties: interieurafwerking, schaalstoelen; het is allemaal vervaardigd uit koolstofvezel. Munsterhuis was de leverende dealer, gevolgd door Prins in 2018. Het is dus een oude bekende van ons, in de showroom, maar zeker ook in de werkplaats. De afgelopen jaren is de Gran Turismo Berlinetta (nauw)keurig door onze collega’s van Kroymans onderhouden. En daar gaat u maximaal van profiteren.
Exterieur Je zou haast vergeten dat de 599 GTB Fiorano al sinds 2006 op de markt is. De styling is progressief, gedurfd, maar evengoed erg stijlvol. Kortom, écht Italiaans. U herkent de Ferrari aan zijn klassieke grille, lange motorkap en gedrongen achterzijde. Juist deze traditionele configuratie zorgt ervoor dat de supercar anno 2022 nog steeds modern oogt en buitengewoon lekker op het netvlies ligt. De ‘losstaande’ C-stijl, hét designkenmerk van deze Ferrari, valt vanwege de Nero Daytona kleurstelling wellicht minder op. Echter, het maakt de 599 niet minder mooi. Integendeel: de duistere gloed geeft de Fiorano een elegant en mysterieus karakter. De 19 inch grote Monolic wielen – by far de meest gewilde velg voor de GTB, hebben een donkergrijze laklaag voor extra subtiel onderscheid. De knalrode Rosso remklauwen leggen ondertussen hun superkrachten bloot, zelfs bij stilstand. Van deze Ferrari wilt u meer zien! Bij Prins wordt u op uw wenken bediend…
Interieur Onze 599 Fiorano moet het niet hebben van zijn uitbundige kleurgebruik. “Mooi”, horen we de purist denken. De Nero lederen bekleding mag dan geen verrassing zijn, het is wél doeltreffend. Net als de carbon interieurpakketten: onder andere het dashboard en de tunnelconsole zijn gemaakt van ultra lichtgewicht en peperduur koolstofvezel. De geperforeerde aluminium sportpedalen en carbon schaalstoelen nodigen extra uit om een bezoek aan het circuit te brengen. Fiorano bijvoorbeeld? De zetels houden de (let op: maximaal 2) inzittenden perfect in hun greep en zijn tevens elektrisch verstelbaar om de ideale zitpositie binnen no time gevonden te hebben. Bij de stoelverwarming zetten we echter vraagtekens. Hoe is het mogelijk om het níet warm te krijgen aan boord van de Gran Turismo Berlinetta, met al zijn pure performance?
Opties & extra’s Oké, tijdens een koude start zijn de verwarmbare stoelen wellicht geen overbodige luxe. Eenmaal de elektrische schaalstoelen perfect ingesteld, rest u niets anders dan de “carbon koning” te laten doen waar hij het beste in is: rijden. Een origineel Becker radio-/navigatiesysteem moet voorkomen dat de bestemming uit het oog wordt verloren. Al kan omrijden ook een doel op zich zijn…
Techniek & performance Reken maar dat de 6,0 liter grote atmosferische (!) Ferrari-V12 uitnodigt om veel kilometers te maken. Overbodig zullen ze nooit zijn, al is het alleen al vanwege de unieke belevenis waarvoor de 620 pk sterke 12-cilinder verantwoordelijk is. De power, de sound, de acceleratie van 0-100 km/h in 3,7 seconden… Deze oude meester is zijn kunstjes nog lang niet verleerd. Wie het maximum van de magnetische dempers en het geavanceerd F1-Trac systeem vraagt, dan wel de ruimte heeft om de machtige topsnelheid van 331 km/h aan te tikken zal zich beseffen: je bent zo jeugdig als je je voelt…