Algemene informatie Modelreeks: apr. 2005 - mei 2010
Technische informatie Koppel: 465 Nm
Prestaties Acceleratie (0-100): 4,1 s Topsnelheid: 310 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 225 kg GVW: 1.790 kg Afmetingen (LxBxH): 451 x 192 x 123 cm Wielbasis: 260 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 26,9 l/100km (1 op 3,7) Brandstofverbruik op de snelweg: 13,3 l/100km (1 op 7,5) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Ferrari F430 Spider F1 Nero Daytona
Voor het échte Ferrari gevoel moet u bij Prins zijn. Niet alleen vanwege de kennis, het aanbod en de ambiance, maar vooral ook vanwege de sound. Deze schitterende F430 Spider hebben we namelijk recentelijk aan ons assortiment mogen toevoegen en kwam binnen met een “bang”. Een atmosferische “bang” welteverstaan, want de 8-cilinder schreeuwt het uit van genot zonder terug te worden gefloten door geluidsdempende turbopower. De kilometerstand is heel keurig, en datzelfde kan worden geroepen over de overall conditie en aankleding. Dat deze bella macchina puur is, wordt nog eens extra benadrukt aan de hand van lichtgewicht carbon materiaalgebruik in de Ferrari cockpit. Verder vinden we het wat flauw dat ze in Maranello parkeersensoren voor + achter en een audio met 6-CD-wisselaar in de F430 Spider hebben geïntegreerd. Dergelijke systemen hoort u immers toch niet met 490 opzwepende paarden in de etalage achter u. En dat is precies waar de Ferrari purist op hoopte. Is het niet?
Exterieur De Ferrari F430 is een ingrijpende evolutie van voorganger 360 Modena. Voor de open Spider versie geldt exact hetzelfde. De modificaties lopen uiteen van grotere luchtinlaten + luchtgeleiders tot aan scherper vormgegeven koplampunits, kleinere achterlichten die deels ‘op’ de carrosserie zijn verzonken à la Ferrari Enzo in plaats van in het achterdek te zijn geïntegreerd, gestroomlijndere buitenspiegels inclusief dubbele poot + badge, nieuwe velgdesigns en een veel grotere diffusor. Ze maken optisch een aanzienlijk verschil, in lijn met de techniek. Dit exemplaar heeft een traditionele samenstelling bestaande uit Nero Daytona lakwerk, een zwarte soft-top en zilverkleurige wielen. Erachter schuilen Giallo remklauwen en de Scuderia Shields op de voorste schermen breiden het Ferrari-geel nog wat verder uit. Voor Ferrari-rood moet u bij de glazen motorkap zijn; zo mooi als de powerunit erbij ligt, zo betoverend klinkt hij…
Interieur Vol verwachting klopt uw Italiaanse autohart, dat begrijpen we. En de ingetogen, vol-lederen Nero lay-out probeert de opzwepende Ferrari gevoelens nog enigszins te temperen. Maar het is allemaal tevergeefs. Zodra de Giallo rev-counter in uw blikveld komt, de vingertoppen langs de Shift Paddles schampen en het royale gebruik van carbon tot u binnendringt, knalt de testosteron bijna letterlijk door het dak, mits het nog dicht zit. Het peperdure koolstofvezel heeft zijn weg gevonden naar de middensconsole, tunnelconsole en de inserts rondom de ventilatieopeningen aan weerszijden van het dashboard. Het plaatje rechtsonder vertelt nog iets over het succesverhaal van de Scuderia in de Formule 1. Maar wat de inzittenden vele malen interessanter zullen vinden is de manier waarop de engineers de techniek die Michael Schumacher aan zijn 7e wereldtitel (vandaag de dag nog steeds een record) hielp, in de F430 hebben weten te implementeren. F1-innovatie voor op straat; welke liefhebber wil dat nou niet!?
Opties & uitrusting Dit brengt ons bij één van de meest overbodige opties die ooit in een supercar werd gemonteerd: een 6-CD-wisselaar voor het audiosysteem. Alsof uw favoriete track op een schijf staat! Nee, ook niet op een USB-stick of smartphone. De beste tune komt immers bij de atmosferische 8-pitter vandaan. En dat is meteen ook de reden dat u de piepjes van de parkeersensoren voor + achter niet gaat horen. Toch maar zelf even de boel in de gaten houden dus tijdens het naar binnen steken van de Spider in uw garage. We nemen toch aan dat u deze bella zoveel mogelijk droog wilt hebben staan…
Techniek & performance De garage uitrijden is natuurlijk het allerleukste. Het moment dat de 490 doldwaze paarden worden losgelaten en gillend de setting verlaten heeft iets magisch, elke keer opnieuw. De Ferrari V8 drijft enkel de achterwielen aan, waardoor het gevoel van drama verder wordt gevoed. Met het woord “RACE” digitaal in het instrumentenpaneel weergegeven en een (gelukkig!) analoge toerenteller die pas bij 8.500 tpm in een Rosso toerengebied komt, staan alle zintuigen spontaan op scherp. Vergeet de 12-uur markering in het Nero lederen sportstuur; op bochtig asfalt is de F430 Spider nog vele malen scherper en spannender dan tijdens een ‘standaard’ 0-100 km/h sprint die al na 4 seconden geschiedenis is. Al klinkt de 4,3 liter grote 8-cilinder ook dan waanzinnig mooi! De Prancing Horse draaft door tot een aardverschuivende topsnelheid van 315 km/h, maar de wegligging is niet van deze planeet. Wat een downforce. Wat een grip. Wat een sensatie! Beleef het bij Prins in de 6e versnelling. Natuurlijk op z’n F1’s.