Technische informatie Koppel: 730 Nm Wielbasis: 300 cm Tankinhoud: 80 liter Acceleratie (0-100): 4,3 s Topsnelheid: 326 km/u
Interieur Aantal zitplaatsen: 5
Milieu Energielabel: F
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Maserati Ghibli 3.8 V8 Trofeo
Omdat er maar één de beste kan zijn. En met ‘de beste’ bedoelen we vooral ook ‘de snelste’: de Maserati Ghibli Trofeo staat aan de eenzame top van de Ghibli line-up. Het is namelijk de enige uitvoering met V8-power en stuurt daarmee 580 Italiaanse paarden naar de achteras. U leest het goed: Q4-vierwielaandrijving schittert door afwezigheid, wat de 8-cilinder Maserati berlina alleen nog maar puurder maakt. Én begerenswaardiger! Puur of niet, de luxe, keurig dealeronderhouden 4-deurs sedan (van de 1e eigenaar!) zit ramvol met opties en pakketten. Van geventileerde sportstoelen tot aan een carbon in- en exterieurpakket, soft-close portieren en een Trofeo Technical Pack. Ook een 360 graden camera, Adaptive Cruise Control, Premium + Connectivity + Cold Weather Pack zijn present. Daarbovenop is de Maserati Ghibli Trofeo uitgerust met zaken als Active Driving Assistant, Driver Assistance Pack Plus en een Bowers & Wilkins audiosysteem. Eén keer raden waar de allerbeste sound vandaan komt…
Exterieur De Maserati Ghibli behoort niet tot een uitstervend ras. Het is de enige in zijn soort. Altijd al geweest. Waar we zogenaamde ‘concurrenten’ gemakkelijk over één kam kunnen scheren met hun zakelijke ‘premium’ uitstraling, voorzien de Italianen hun drietand in de compacte limousine klasse doodleuk van een extreem charismatisch kostuum vol tijdloze flair en opwindende sportiviteit. Daarvan is de Ghibli Trofeo het summum: het model leunt op de meest recente updates die de 4-deurs onderging, en giet daar nog wat extra jeu overheen. Kenmerkend voor het 580 pk sterke topmodel zijn onder andere de 21 inch grote Orione Forged Dark velgen en Rosso randen langs de klassieke coolings slots in de voorste schermen. Zeer fraai is de toevoeging van een Carbon Exterior Pack, welke een koolstofvezel finish van de bumperspoilers en diffusor omvat. Samen met de Nero remklauwen, 4 zwarte uitlaateindstukken, dito raamlijsten + grille en deels antraciet gekleurde wielen zorgt het carbon voor een prachtig uitgebalanceerd contrast met de Grigio carrosserielak. Verder profiteert ons exemplaar van de scherper getekende bumpers, sideskirts en luchtinlaten van de eerdere facelift. Dit is nu wat we noemen: maximaal onderscheid zonder schreeuwerig te worden bevonden. Oftewel, precies goed!
Interieur Zitten in de Maserati Ghibli Trofeo is al net zo’n feest als ernaar kijken: de Nero lederen sportstoelen houden u tijdens extreem vlot bochtenwerk perfect in uw greep zonder oncomfortabel aan te voelen. De Tridente en Trofeo badges in de hoofdsteunen zijn opgedrukt, zodat ze de geweldige V8-power er letterlijk in kunnen wrijven na vol accelereren. Rosso contraststiksels worden vergezeld door een Carbon Interior Pack Gloss om de bijna egaal zwarte cockpit van een extra racy touch te voorzien. Zwart is ook de hemelbekleding, maar dan wel gemaakt van hoogwaardig alcantara. Beeldschoon! Als een rode draad wordt het stikselswerk doorgetrokken tot en met het lederen dashboard, wat duidt op de bloedlijn van de drietand. Want uiteindelijk draait het bij de berlina op performance, daar kunt u het klassieke analoge klokje op gelijkzetten.
Opties & extra’s Er zijn mensen die de V8 om milieutechnische redenen niet kunnen waarderen. Speciaal voor deze groep monteerde Maserati klimaatbestendige sportstoelen: zetels die de mensheid in het gareel houden en dankzij zowel ventilatie als verwarming onder alle omstandigheden de gewenste temperatuur afgeeft. Klinkt als een droomscenario? Het wordt nog mooier: naast carbon in- en exterieurpakketten zijn er legio Pack’s die bijdragen aan de high-end ambiance aan boord van de Ghibli Trofeo. Waaronder een Trofeo Technical Pack, Premium Pack, Connectivity Pack, Cold Weather Pack en Driver Assistance Pack. Die laatste omvat zaken als autonomous emergency braking, cruise control adaptief inclusief stop & go, dodehoekdetectie met correctie, file assistent, een bots waarschuwingssysteem, rijstrooksensor + correctie, 360 graden camera, verkeersborddetectie en vermoeidheidsherkenning. Een trofee verdient ook de rest van optielijst: Active Driving Assistant, Bowers & Wilkins audio, Apple CarPlay en soft-close portieren. Quasi nonchalant de deur dichtgooien is daarmee vanaf nu dus een vereiste.
Techniek & performance Een handtekening op het asfalt zetten is al net zo eenvoudig als het portier sluiten, daar zorgt een beul van een dubbel geblazen 8-cilinder wel voor. Voorin gaan maar liefst 580 paarden en 730 Newtonmeters schuil. Via een 8-traps automaat drijven ze de achterwielen aan. En dat gaat super soepel of met bruut geweld als u daarvoor in de stemming bent: 0-100 km/h binnen 4,3 seconden en een topsnelheid van 326 km/h zijn cijfers die u allerminst bij een classy limo verwacht. Maar Maserati maakt het mogelijk met ongelooflijk veel cachet. Mede dankzij bi-turbotechniek volstaat een inhoud van 3,8 liter om zoveel performance uit de V8 te halen. In deze Italiaan gaat dat niet ten koste van de sound! De krachtbron klinkt heerlijk rauw, in het bijzonder wanneer in Corsa-modus alle technologie én zintuigen op scherp staan en de launch control het onderste uit het explosieve acceleratievermogen haalt. Beleef het bij Prins.