Technische informatie Koppel: 730 Nm Wielbasis: 300 cm Tankinhoud: 80 liter Acceleratie (0-100): 4,1 s Topsnelheid: 302 km/u
Interieur Aantal zitplaatsen: 5
Milieu Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Maserati Levante 3.8 V8 Trofeo Nero Assoluto
Elke Maserati Levante is de moeite waard. Echter, er is er maar één die de naald voorbij de magische 300 km/h krijgt, en dat is dit absolute topmodel: de 580 pk sterke Levante 3.8 V8 Trofeo! Het ultieme SUV-kanon van Maserati is een unieke en stijlvolle verschijning. Wij hebben het geluk dat dit exemplaar nog uitermate fraai is geconfigureerd ook: 22 inch wielen, carbon in- en exterieurdetails, een Driver Assistance Pack, Compulsory Package en panoramadak maken onze drietand begerenswaardiger dan begerenswaardig. Bovendien produceert het Italiaanse stijlicoon onder de luxe SUV’s een sound waar menig laagvlieger jaloers op zal zijn. En dan bedoelen we niet eens zozeer de sound van het Bower & Wilkins audiosysteem. Al is die ook oorstrelend te noemen. Zo elegant en geraffineerd sportief als het Levante Trofeo design is, zo ongelooflijk woest is het dubbel geblazen Maserati hart!
Exterieur De beeldschone styling werd speciaal voor de Trofeo uitvoering op detailniveau aangepast om het exotische karakter van dit topmodel subtiel te onderstrepen. Sinds de facelift laten de karakteristieke ‘cooling slots’ op de voorste schermen zich bijvoorbeeld omringen door Rosso accenten en wemelt het van de even vurig rode Trofeo badges. Terecht. Uitgerust met antracietkleurige 22 inch Staggered Orione designwielen staat ons exemplaar extra stevig op het asfalt. De Giallo remklauwen erachter knallen eruit, en dat is mede te danken aan de All-Black kleurstelling. Naast een Nero Assoluto carrosserie beschikt de Levante namelijk over een zwarte grille, zwarte dakrails, zwarte raamlijsten en 4 (mat)zwarte eindstukken van de dubbele sportuitlaat. Verder doen de donkere inlay van de Matrix LED-koplampen, ‘smoked’ achterlichtunits en Privacy Glass een extra duit in de magisch mooie Maserati mysterie. De carbon frontsplitter en dito diffusor laten ondertussen doorschemeren dat het de Trofeo menens is als ’t om pure performance gaat. Al twijfelden we daar geen moment aan…
Interieur Nog interessanter wordt het bij het openen van de portieren. De samenstelling van de Levante cockpit is namelijk minstens zo uniek: hoogwaardig Nero Pieno Fiore leder op onder andere de sportstoelen gecombineerd met Giallo contraststiksel en een alcantara dakhemel maken dat er geen Maserati is zoals deze. En wederom zorgen diverse carbon details voor een hightech sfeertje aan boord van de smaaksensatie onder de performance-SUV’s. Middenconsole, portierlijsten, maar ook de schakelflippers zijn carbon-made. Een V8-logo in de rev-counter en een kilometerteller die doorloopt tot het getal 350 bevestigen dat de racy finish er zit met een reden. Een reden die verder reikt dan alleen visueel plezier…
Opties & extra’s ‘Even uitwaaien’ kan extreme vormen aannemen wanneer het elektrisch bedienbare, panoramische schuif-/kanteldak geopend wordt op snelheden die normaal gesproken enkel supercars op de meters laten verschijnen. Lekkerder is het om een fijne bries de cockpit binnen te laten wanneer de V8 eens niet tot het uiterste wordt getergd. Driver Assistance systemen, luchtvering en verkeersbordherkenning zien er ondertussen op toe dat sportieve ritten zo veilig en comfortabel mogelijk verlopen. Zaken als stuurwielverwarming, een Compulsory Package en Bowers & Wilkins Sound System versterken het gevoel van luxe in de Levante Trofeo. Wat een weelde!
Techniek & performance Maserati biedt de Levante 8-cilinder aan in 2 smaken, waarvan de Trofeo duidelijk de krachtigste is. Met een totaal van 580 pk perst laatstgenoemde 50 extra paarden uit het 3,8 liter blok ten opzichte van de ‘mildere’ GTS uitvoering. Geholpen door dubbele turbopower, levert de V8 een immens koppel van 730 Nm. Uiteraard worden de superkrachten verdeeld over elk van de 4 wielen voor maximale grip, bijvoorbeeld tijdens accelereren van 0 naar 100 km/h: de Maserati Levante Trofeo raffelt het binnen 4,1 tellen af, om vervolgens door te denderen tot een – naar SUV-maatstaven – bizarre topsnelheid van 302 km/h. Het meeslepende motorgeluid zorgt ervoor dat de beleving volledig correspondeert met de performance. Wie houdt u nu nog tegen?