Prestaties Acceleratie (0-100): 4,5 s Topsnelheid: 220 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 705 kg GVW: 3.200 kg Afmetingen (LxBxH): 488 x 198 x 205 cm Wielbasis: 289 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 5
Milieu Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Mercedes-Benz G63 AMG Manufaktur Monza Grey Magno
De Mercedes G-Klasse is typisch zo’n auto die vandaag de dag eigenlijk helemaal niet meer kan. De styling is zo aerodynamisch als een wegafzetting en het chassis stamt nog uit het tijdperk waarin ABBA hit na hit scoorde. Toch zijn we dol op de iconische 4x4 van Mercedes. Hoewel de basis hetzelfde is als het origineel uit de seventies, heeft de routinier meer facelifts ondergaan dan Donatella Versace en Cher bij elkaar opgeteld. Dit jaar nog onderging “Mr. G” een aantal aanpassingen. De grootste? Hij is er nu ook als EV! De wereld op z’n kop… Gelukkig heeft onze G63 AMG nog de ouderwetse V8-brul dankzij 585 krachtige paarden. Wat een geweldenaar! Wat dit exemplaar extra bijzonder maakt is zijn AMG-aankleding, inclusief gelijknamig Night pakket en Trail Package. Verder is het Nappa lederen interieur van het type Exclusive Line Plus en is de hoekige carrosserie ondergedompeld in een unieke Manufaktur lak. Wauw! Ook het uitrustingsniveau verklapt niets van de indrukwekkende G-Klasse historie: een 360 graden camera en Adaptive Cruise Control zijn present. Nu alleen nog een nieuwe eigenaar. Wij dachten aan iemand zoals u?
Exterieur De enige stroomlijn die de Mercedes-Benz G63 AMG kent is die van de uitlaten; karakteristiek als het model is, hebben zelfs de eindstukken een speciale positie ingenomen: schuin voor de achterwielen. De heerlijk eigenwijze signatuur van de ster onder de markante terreinbeulen komt tevens terug in de plaatsing van de knipperlichten naast de motorkap, de watergoot langs het dak plus de A-stijlen, de uitstaande spatborden en natuurlijk het reservewiel achterop. Laatstgenoemde is echter wel keurig netjes verpakt in een harde cover die dezelfde bijzondere Manufakur lak heeft als de rest van de carrosserie: Monza Grey Magno. Hoe stijlvol! De enorme AMG-wielen en andere details beschikken over een zwarte contrastkleur als onderdeel van het AMG Night exterieurpakket. De remklauwen zijn op hun beurt harstikke rood. Het feit dat de typische ronde koplampen over LED-technologie beschikken en de opvallend moderne buitspiegels geïntegreerde knipperlichten bevatten, verraadt hoe graag Mercedes haar oude legende toekomstbestendig wil houden. Wat ons betreft missie geslaagd!
Interieur Dat de inmiddels op leeftijd geraakte G-Klasse zou zijn ingehaald door de tijd valt aan de binnenkant al helemaal niets van te zien. Of het moet de karakteristiek rechtopstaande voorruit zijn en strakke belijning van het dashboard en de portieren. Voor de rest is álles nieuw aan boord van de Benz. Van het volledig digitale instrumentarium, dat naadloos doorloopt in het infotainmentscherm, tot aan de touchpad bedieningselementen aan toe. De afwerking is ook helemaal op z’n Mercedes naar moderne maatstaven: het Exclusive Line Plus interieur in combinatie met zwart Nappa lederen bekleding ademt één en al klasse. De hoogwaardige houtaccenten passen bovendien bij het klassieke charisma van het model, terwijl het AMG Performance stuurwiel gemakkelijk gelinkt wordt aan hedendaagse sportiviteit. Wat een verrassing!
Opties & extra’s Alles aan de Mercedes G63 AMG duidt op pure luxe. Dus kan het uitrustingsniveau niet achterblijven: elektrische stoelverstelling inclusief memoryfunctie, een elektrisch schuif-/kanteldak, 360 graden camera, Adaptive Cruise Control en AMG Trail Package zijn inbegrepen. Hetzelfde geldt voor het high-end Burmester Surround Sound systeem, al krijgt dit automatisch een bijrol zodra de 8-cilinder voorin laat horen wat hij te bieden heeft. Want dat is veel, héél veel (pk)…!
Techniek & performance Sterker nog, de nieuwere EQ met elektrische aandrijflijn en vroegere G65 AMG met 630 pk / 1000 Nm aan V12-power moeten het qua performance afleggen tegen deze beul van een 4,0 liter bi-turbo V8. Dat zit ‘m enerzijds in het gewicht, anderzijds in de toepassing van slimme MHEV-technieken gekoppeld aan een moderne transmissie: de 9-traps automaat is namelijk vliegensvlug, waardoor onze 585 paarden en 850 Newtonmeters aan 4,5 tellen genoeg hebben om vanuit stilstand voorbij de 100 km/h te katapulteren. Imposante cijfers voor een machtige machine. En zo klinkt hij ook! Dat wordt onderweg dus maximaal EV’s pesten. Dankzij brute sound én snelheid…