Prestaties Acceleratie (0-100): 3,8 s Topsnelheid: 317 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 325 kg GVW: 1.960 kg Afmetingen (LxBxH): 464 x 194 x 126 cm Wielbasis: 268 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 19,9 l/100km (1 op 5,0) Brandstofverbruik op de snelweg: 9,3 l/100km (1 op 10,8) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Mercedes-Benz SLS AMG Roadster Iridium Silver
Wie heeft er nog vleugeldeuren nodig als de auto pijlsnel over het asfalt vliegt? Deze schitterende, Duits geleverde Mercedes SLS AMG Roadster is de ultieme “Silberpfeil” voor wie een extra (open) rijdimensie boven dat van een extra designfeature prefereert. Al is wat ons betreft een SLS zonder vast dak en wing doors minstens zo beeldschoon als een traditionele sportcoupé. Geïnspireerd op de iconische “Gullwing” ontbreekt het de klassieker in wording geenszins aan karakter. Tel daarbij op de kracht van een brute Mercedes-AMG V8 met 571 pk, en het kan haast niet anders of uw mondhoeken wijzen steevast omhoog. Alleen dat geluid al! Ook de afwerking en uitrusting zijn ster-waardig: alcantara interieurdetails, bi-xenon koplampen, een camera en memory pakket maken onze Silver Arrow extra begerenswaardig. Liever een optie ten gunste van de rijbeleving? Dan kunt u het instelbare onderstel geheid waarderen!
Exterieur Alsof Mercedes-Benz wist dat hen een unieke reeks aan gloriejaren stond te wachten in de koningsklasse van de autosport, gaf het merk – vlak voor diens historische F1-comeback – alvast een voorproefje met de legendarische supercar genaamd SLS AMG. Deze Roadster versie komt dichterbij het gevoel van een single seater dan de coupé en is daarom in het bijzonder gewild onder puristen. Een wonderschoon stijlicoon als deze kan alle kleuren hebben. Echter, als we dan toch moeten kiezen… Doe dan maar Iridium Silver: een directe verwijzing naar vroegere Silberpfeilen! Het design zelf vertoont uiteraard ook trekjes van spirituele voorganger 300 SL Roadster: de elegante lijnen, tijdloze rondingen, lange motorkap, grote grille en karakteristieke koelopeningen achter de voorwielen + uitloop in de portieren had het jaren 50 icoon immers net zo. Aan moderne scherpte echter evenmin een gebrek, gezien de aanwezigheid van bijvoorbeeld strak gevormde bi-xenon koplampunits. Klassieke stijl ontmoet hedendaagse sportiviteit, op een manier zoals alleen een échte SL(S) dat kan.
Interieur Wie denkt dat een open dak minder aandacht behoeft dan een vast dak heeft het in dit geval mis: de zwarte Mercedes SLS AMG kap is aan de binnenkant namelijk hoogwaardig afgewerkt met alcantara. Hetzelfde materiaal zien we terugkomen op de A-stijlen en delen van het afgevlakte AMG Performance sportstuur. De kleur is zwart, net als de rest van het vollederen interieur. Licht stikselwerk en diverse aluminium details zorgen voor een oogverblindend contrast aan boord van de Benz. Let ook op de enorme breedte van de midden-/tunnelconsole en de analoge snelheidsmeter die tot het magische getal 360 reikt. Kennelijk verdenkt Mercedes het AMG-blok ervan dat er nóg meer potentie in zit. Af-fabriek worden we echter al verwend genoeg…
Opties & extra’s Wie van luxe houdt zit eveneens in de SLS helemaal goed: een memory pakket en camera zijn bijvoorbeeld inbegrepen, respectievelijk voor wie nooit meer wil zoeken naar de ideale zitpositie en het inparkeren wil laten verlopen alsof u een Smart bestuurt. Van een heel ander kaliber is het instelbare onderstel: de ene dag is de andere niet, en juist de suspensie zorgt ervoor dat de Roadster net zo makkelijk is afgestemd op het inkorten van rondetijden als op het nemen van verkeersdrempels. Uiterste precisie of lekker nonchalant; de open Mercedes-Benz SLS AMG laat zich op beide manieren rijden.
Techniek & performance We zouden kunnen zeggen dat de 6,3 liter V8 voorin de gestrekte Mercedes SLS neus een verlengstuk is op het onderstel. Het 571 pk sterke atmosferische (!) blok is immers super soepel en tegelijkertijd onverbiddelijk als het om pure performance gaat. Ongekend hoe extreem rauw de magische 8-cilinder ook klinkt! Brullend en grommend komt de AMG tot leven, om vervolgens binnen 3,8 seconden vanuit stilstand voorbij de 100 km/h te vliegen. Via een geavanceerde 7-traps automaat inclusief dubbele koppeling, raast de Silver Arrow met een luide en meeslepende V8 tune richting een topsnelheid van 317 km/h. Dít is hoe een sportauto hoort te zijn! Wat een beleving. Wat een kans voor u als liefhebber. Zien we u snel?