Prestaties Acceleratie (0-100): 5,4 s Topsnelheid: 275 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 365 kg GVW: 1.710 kg Wielbasis: 227 cm
Interieur Interieurkleur: Donker blauw Aantal zitplaatsen: 4
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal sleutels: 2
Financiële informatie Motorrijtuigenbelasting: € 192 - € 211 per kwartaal
Porsche 911 993 Carrera Cabriolet 3.6 zilvergrijs
Een fraaie staat. Een heerlijke kleurstelling. Perfect onderhouden. Volledig gedocumenteerd. En misschien nog wel belangrijker: de laatste in zijn soort. De extreem gewilde Porsche 993 Carrera wordt door menig kenner en liefhebber namelijk gezien als de allerlaatste échte 911, mét luchtgekoelde 6-cilinder achterin. Hierna zou de karakteristieke boxerroffel nooit meer hetzelfde zijn… De meer recente keer dat de legendarische Porsche techniek van dit specifieke exemplaar onder de loep werd genomen was in mei 2025 bij een kilometerstand van 131.000 km. Hierna is er dus amper nog mee gereden. Te mooi om weg toe doen? Misschien. Maar uw voorganger kreeg er een frisse en super strakke 992 voor terug!
Historie In 1994 verving de Porsche 993 voorganger 964. Het betrof een even subtiele als rake evolutie. Het feit dat de 993 veel ronder en aaibaarder was, maakt het een typisch jaren 90 model. De ronde koplampen hingen meer achterover en het lijnenspel was veel vloeiender. Kijken we hier naar de meest charmante en tijdloze 911 ooit gebouwd? Dat is een vraag die alleen u kunt beantwoorden. Houden we ons bij de feiten, dan zien we dat deze Elfer nieuw door Porsche Stuttgart is geleverd en altijd keurig zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. In 2007 werd de 993 Cabrio naar hier geïmporteerd. Sindsdien heeft Porsche Classic Center Gelderland zich trouw over de techniek gebogen. De laatste beurt dateert van mei dit jaar; slechts 1.500 km geleden…
Exterieur Het typisch ronde koetswerk maakt van de Porsche 993 Carrera Cabriolet een bijzonder elegante verschijning. En dat niet alleen: de wielkasten of ‘heupen’ achter zijn breder en geprononceerder dan ooit en geven de 911 Cabrio een enorm krachtige uitstraling. Opvallend: de spoorbreedte achter is vele malen groter dan aan het front. Kortom, een Porsche met flair én power. Bovendien is het de laatste generatie die over alle klassieke 911-elementen beschikt. Waaronder de afzonderlijk in de voorbumper geïntegreerde stads- en knipperlichten, spiegels die op de portieren in plaats van de stijlen zijn gemonteerd, en natuurlijk de karakteristiek lage achtersteven met brede rode band die beide achterlichtunits aan elkaar verbindt. De Carrera Cabriolet beschikt daarnaast over een linnen dak dat ingeklapt bovenop de carrosserie ligt. Opvolger 996 brak in één klap met al deze tradities. Inmiddels weten we dat Porsche hier deels weer van is teruggekomen. En met een reden… Geholpen door het prachtige zilvergrijze lakwerk, ligt de nuance op de tijdloze klasse van de 993. Dit is een Porsche 911 die altijd kan, en nooit verveelt. En dankzij de combinatie met een donkerblauwe soft-top is het nog een unieke vondst ook!
Interieur Blauw met de kap gesloten, blauw met de kap geopend: het interieur laat zich kenmerken door veel blauwe elementen. Waaronder alle lederen delen, zoals de (elektrisch verstelbare) stoelen, het stuurwiel en de versnellingspook. Verder kleuren het dashboard, de deurpanelen en ook de vloer donkerblauw. Achterin kunt u kiezen om 2 extra zetels te bezetten of het windscherm op te klappen. Meer ruimte voor uw bagage nodig? Een bijpassende reisset is inbegrepen! Verder druipt de originaliteit ervan af in de cockpit: 5 ronde instrumenten met de analoge toerenteller prominent in het midden, diverse tuimelschakelaars en een heuse Porsche radio-/cassettespeler voeden de nostalgische gevoelens aan boord van deze, in zeer nette staat verkerende Porsche 993 Cabrio.
Techniek Over nostalgie gesproken: wie de sleutel links naast het stuurwiel in het contact omdraait, wordt overspoeld door puur Porsche plezier. Dit is het geluid van een échte klassieker, inclusief luide, ongedempte roffel. De 6-cilinder boxermotor heeft een inhoud van 3,6 liter, is atmosferisch van aard en luchtgekoeld. Zoals gezegd: de laatste in zijn soort. De emotie die daarbij hoort valt met geen pen of toetsenbord te beschrijven. Omdat het hier een latere serie van de 993 betreft, worden er maar liefst 285 paarden via een manuele 6-bak naar de achteras gestuurd. Accelereren van 0 naar 100 km/h is al na 5,4 seconden geschiedenis en de topsnelheid is vastgesteld op 275 km/h. Echter, het is de algehele beleving – vooral met het dak geopend, waarmee de 993 Carrera Cabriolet pas écht het verschil maakt. Klaar om dit zelf te ervaren?