Merk
Infiniti is een Japans automerk van moedermaatschappij Nissan, wat op haar beurt weer grotendeels in handen is van Renault. Ten tijde van de oprichting was Infiniti bedoeld voor de Amerikaanse markt. Later volgden het Midden-Oosten, Zuid-Oost Azië en Rusland. Sinds 2009 wordt het merk in diverse Europese landen verkocht met een eigen dealernetwerk, los van Nissan. In Nederland zijn twee Infiniti Centers: in Amsterdam en Rotterdam.
In de beginjaren waren Infiniti-modellen gebaseerd op platforms van Nissan. Deze werden vaak uitgebracht als luxere uitvoering van Nissan-modellen en moesten concurreren tegen de premiummerken Lexus en Acura van autofabrikanten Toyota en Honda. Ook werden Nissan-auto's uit die niet pasten bij het eigen imago uitgebracht onder de naam Infiniti. Dat waren meestal juist goedkopere modellen. Op sommige markten werden zelfs gelijke auto's verkocht zowel met Infiniti-badge als in 'topsegment Nissan' uitvoering. Verwarrend.
Tegenwoordig is Infiniti het luxemerk van Nissan. Het verschil tussen de twee is groter geworden. Onderhuids kunnen modellen nog op dezelfde basis worden uitgebracht, het zijn nu echter aparte modellen. Een Infiniti-model heeft daarbij krachtiger motoren, verbeterde wielophanging en stuursysteem, plus een luxer interieur dan een Nissan.
Performance en Formule 1
Toch kan het altijd extremer. Enige jaren vertegenwoordigde IPL (de 'Infiniti Performance Line') aparte performancemodellen binnen het merk. Deze waren voorzien van onder meer een sportonderstel, nog meer vermogen, een sportief uiterlijk en interieur, plus een sportophanging en -vering.
In 2014 meldde Infiniti plannen te hebben om een performance 'submerk' te lanceren. Hoewel dit niet van de grond is gekomen gaf het merk met de conceptcar Q50 Eau Rouge - verwijzend naar de bekende bocht op het Formule 1-circuit Spa-Francorchamps - een voorproefje wat het in gedachten had. Om tot dynamische rij-eigenschappen te komen werd viervoudig Formule 1-wereldkampioen Sebastiaan Vettel aangetrokken als Director of Performance. Vettel racete toen nog voor Red Bull Racing, het F1-team dat Infiniti destijds sponsorde. Eerder had hij al meegewerkt aan de Infiniti FX Vettel Edition.
Tegenwoordig werkt het merk met Renault Sport Formula 1 aan hybride techniek voor racing. Ook runt het premiummerk de Infiniti Engineering Academy, een opleidingsplek voor technologische talenten die aan de slag willen met automotive- en Formule 1-technologieën.
Logo en typeaanduiding
Imago-consultant Lippincott Mercer heeft de naam Infiniti bedacht. Het bijbehorende logo bestaat uit een ovaal dat aan de onderkant onderbroken wordt door een naar boven wijzende punt. Het stelt een gestyleerde snelweg voor, die onbegrensd ('infinite') doorloopt naar een verafgelegen horizon. Het logo wordt ook wel gezien als een kunstzinnige uitvoering van het wiskundige symbool voor oneindigheid ('infinity'), een 'op zijn kant liggende acht'.
Lange tijd werden de Infiniti-modelnamen samengesteld uit een of twee letters en twee cijfers (G37, FX50 enzovoort). De cijfers gaven de motorinhoud weer; de eerste letter duidde het type auto aan. De Infinity EX37 bijvoorbeeld, was een luxe cross-over met het uiterlijk van een coupé ('E'), voorzien van AWD-aandrijving ('X') en een motor van 3,7 liter inhoud ('37'). Sinds 2014 krijgen alle 'traditionele modellen' de naam Q, gevolgd door een cijfer dat de relatieve grootte aangeeft. De Q30 is zodoende het compacte model, de Q70 het grootste. Met 'QX' duidt Infiniti voortaan SUV's en cross-overs aan.
Historie
In de eerste jaren na de oprichting van het merk in 1989 sloeg Infiniti niet goed aan - onder meer door bovengenoemde vermenging van luxe en goedkope modellen. Betere advertentiecampagnes en prijswinnende modellen brachten daar verandering in. De luxe sedan Q45 speelde daarin een belangrijke rol. De auto was, in tegenstelling tot vergelijkbare modellen, uitgerust met een 278 pk V8-motor, vierwielaandrijving, het eerste actieve veersysteem voor een personenauto en vele, luxe interieurfeatures. Infiniti kon daardoor de concurrentie aan met vergelijkbare premiummerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz. De doelgroep leek gevonden te zijn.
Afgezien van specialistische terreinwagenmerken als Jeep en Land Rover, was het Infiniti die in 1997 de eerste mid-size SUV uitbracht, de Q4. Omdat het een gemodificeerde Nissan Pathfinder betrof, gebaseerd op het platform van een truck, had de Q4 concurrerende off-road eigenschappen.
Concurrerend vermogen
Rond de eeuwwisseling ging het weer slecht met de verkopen van de Infiniti. De Q45 was inmiddels verworden tot een onbestuurbare sedan die niet langer herkenbaar was als directieauto. De auto kreeg de bijnaam 'de Japanse Lincoln', verwijzend naar de vergane glorie van het Amerikaanse luxemerk. Er volgden modellen die niet concurrerend genoeg waren of waarvoor de juiste marketing ontbrak. Ook met moederbedrijf Nissan ging het financieel niet goed. Als onderdeel van Nissans wederopbouwplan werd ook Infiniti aangepakt. De modellen werden weer concurrerend door facelifts, het verhogen van het motorvermogen en technische innovaties. De 2002-versie van de Q45 was hiervan het eerste voorbeeld.
Maar het waren de geheel nieuwe modellen, in het bijzonder de G35 uit 2003, die de echte ommekeer voor Infiniti bewerkstelligden. De op de Nissan Primera gebaseerde G20 werd vervangen door de compacte, sportieve sedan G35. Deze had een concurrerend vermogen, zodat Infiniti vandaag de dag bekend staat als 'de Japanse BMW'. De FX45 liftte mee op het succes. Doordat deze luxe cross-over zowel de off-road capaciteiten van een SUV had als de rijeigenschappen van een sportauto (ontwikkeld met input van Vettel), was de auto geschikt voor publiek met verschillende sportieve interesses.
Europese modellen
In Europa zijn Infiniti-modellen speciaal aangepast aan de wensen van Europese consumenten. Zo zijn ze hier met andere, vaak kleinere motoren te bestellen. Ook waren Infiniti-modellen al vroeg met hybride aandrijving leverbaar. Vanaf 2021 moeten alle Infiniti's (semi-)elektrisch verkrijgbaar zijn. De mogelijkheden voor nieuwe technologie breidde flink uitgebreid toen Renault-Nissan een samenwerkingsverband aangeging met Daimler, de moederorganisatie van Mercedes-Benz. Het compacte instapmodel Q30 (2014) werd zelfs mogelijk gemaakt dankzij een Mercedes-platform.
Technologie
Danzij de nauwe samenwerking met Nissan heeft Infiniti diverse technologische prestaties geleverd. De twee merken ontwierpen samen een nieuwe 5,0 liter V8-motor voorzien van geavanceerde Variable Valve Lift & Event (VEL-)technologie. Bij conventionele motoren is de klep bij het geven van gas moeilijk te controleren; enige negatieve druk bereikt daarbij de motor. De VEL-motor beschikt over een 'valve lift control', een controle-eenheid die zorgt dat de klep naar gelang de druk naar boven of beneden meegaat. Alleen dat wat nodig is bereikt de motor. Dit levert een verbeterd koppel op, evenals een sterk verbeterde prestatierespons. Tegelijkertijd kan, met hoog koppel, een laag brandstofverbruik en 50 procent reductie van koolwaterstof (CxHy-)uitstoot worden gerealiseerd.
Een andere motor die het vermelden waard is betreft de VQ-serie V6-motor uit de Infinity 37. In de V.S. werd 'ie 14 jaar op rij gekozen tot een van Ward's 10 Best Engines (de 10 beste motoren van data-analist WardsAuto). Infiniti heeft in haar korte bestaan meer (Amerikaanse) prijzen gewonnen. Zo kreeg het merk van Automotive Lease Guide in 2008 de Residual Value Award, die aangeeft dat Infiniti-occasions van alle luxemerken daar de beste restwaarde hebben.
De EX35 ontving in 2008 de Top Safety Pick award van het Amerikaanse veiligheidsinstituut Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). De prijs hield in dat de EX35 binnen z'n klasse de beste veiligheidsbescherming biedt. De EX35 werd geprezen voor de bijdetijdse veiligheidstechnologie aan zowel voor-, achter- en zijkant van de auto. Ook de dynamische controle over het voertuig werd als sterk beoordeeld.
Infinity Lab
Infiniti wil innovatie binnen de automotivebranche stimuleren en biedt daarvoor het Infiniti Lab. In Hong Kong kunnen geselecteerde start-ups van over de hele wereld een exclusief 'Accelerator Programme' doorlopen, een begeleid traject op het terrein van Smart Cities of IoT (the Internet of Things). De beginnende ondernemers krijgen toegang tot de netwerken van Infiniti en de lokale investeerder Nest en kunnen hun bedrijf promoten tijdens een Investor Demo Day.