Een vergelijking van twee Duits premium automerken. Lees over hun ontstaansgeschiedenis en visie.

In de wereld van luxe, comfortabele auto’s staan twee iconische automerken al decennialang tegenover elkaar: BMW vs Mercedes-Benz. Ben jij je aan het oriënteren op het kopen van een nieuwe auto? En twijfel je welke auto het beste bij je past: een BMW of een Mercedes-Benz? 

In deze blog duiken we in de boeiende ontstaansgeschiedenis van deze twee Duitse premium automerken. Ook bespreken we hoe BMW en Mercedes-Benz met hun focus op circulariteit en technologische innovatie een voortdurende bijdrage leveren aan de duurzame mobiliteit van de toekomst. Zo kun jij een weloverwogen keuze maken over welk automerk het beste bij je past. 

Geschiedenis van BMW

BMW beschouwt 7 maart 1916 als de officiële oprichtingsdatum van Bayerische Motoren Werke. Op dat moment fuseerden de vliegtuigenfabriek van Gustav Otto en Rapp Motorenwerke van de Duitse ingenieur en luchtvaartpionier Karl Friedrich Rapp tot het nieuwe bedrijf Bayerische Flugzeug-Werke. De focus lag oorspronkelijk dus volledig op motoren voor de luchtvaart. Vandaar dat je een vliegtuigpropeller in het logo kunt zien. Al worden de kleuren van Beieren ook wel als verklaring van het logo gegeven. 

Het Verdrag van Versailles verbood bedrijven na de Eerste Wereldoorlog echter om nog (militaire) vliegtuigmotoren te produceren. Daarom startte het bedrijf met de productie van remmen voor spoorwegwagons, motorfietsen en later ook auto’s. De naam werd gewijzigd in Bayerische Motoren Werke. 

De eerste BMW motorfiets was in 1923 klaar. De eerste auto volgde in 1929. Vanaf dat moment was BMG autofabrikant. Al snel kreeg het bedrijf naam vanwege de hoogwaardige, sportieve auto’s met geavanceerde technologieën. 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden dwangarbeiders en gevangenen tewerkgesteld in de fabrieken van BMW. Het bedrijf leverde vliegtuigmotoren, motorfietsen en andere voertuigen aan het Duitse leger. Een periode waarvoor BMW in de jaren ‘80 zijn verantwoordelijkheid nam. 

Pas in de jaren ‘50 startte de autoproductie weer op. Doordat het succes in eerste instantie uitbleef, werd er een overname door Mercedes-Benz voorbereid. In 1959 presenteerde BMW een nieuwe bedrijfsstructuur en nieuwe automodellen. De verkoop aan Mercedes-Benz ging niet door. Het bleek een goede zet. 

In 1961 introduceerde het bedrijf de BMW 1500. Het legde de basis voor de ‘nieuwe klasse’ BMW-modellen. Deze werden gekenmerkt door een uitstekende wegligging, krachtige motoren en luxe interieurs. Binnen de BMW Group vallen tegenwoordig ook de oorspronkelijk Britse automerken Rolls-Royce en MINI. Met deze merken verstevigt BMW zijn reputatie als fabrikant van premium auto’s. 

BMW: elektrische mobiliteit en duurzaamheid

“BMW maakt rijden geweldig.” Het merk richt zich volledig op ultiem rijplezier met sportieve, veilige en praktische auto’s. Ook prijkt “elektrisch, digitaal en circulair” groot op de website van de autofabrikant. Het bedrijf legt de lat hoog en ziet een cruciale rol voor zichzelf weggelegd in het realiseren van een circulaire economie. Dat blijkt wel uit de aandacht die het merk schenkt aan duurzaamheid in hun communicatie.

Zo presenteert BMW met de BMW iFactory flexibele, efficiënte en digitale productietechnologieën. Naar eigen zeggen is dit een revolutionaire strategie voor de autoproductie van de toekomst. 

De kracht van circulariteit

BMG Group werkt actief aan het verantwoord omgaan met grondstoffen en beschouwt innovatie als de sleutel tot een circulaire economie. Daarvoor implementeert BMW vier duurzaamheidsprincipes in de bedrijfsvoering: rethink, reduce, reuse en recycle. 

We zetten een aantal voorbeelden op een rij: ● Matte carrosserielakken worden gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals bioafval, in plaats van aardolie. ● Zo’n 20% van een nieuw BMW-model bestaat uit gerecyclede kunststof. ● Grondstoffen van accucellen worden gerecycled.● 90% van de lithium-ion-accu wordt hergebruikt, bijvoorbeeld als stationaire energieopslag. ● 99% van het afval dat ontstond bij de wereldwijde productie van auto’s werd in 2021 gerecycled. ● Er wordt mogelijk gebruik gemaakt van hernieuwbare energiebronnen, zoals waterkracht in München, zonnepanelen in China, biogas in Zuid-Afrika en windenergie in Leipzig. 

Geschiedenis van Mercedes-Benz

Voor het ontstaan van Mercedes-Benz moeten we terug naar de 19e eeuw. De Duitse ingenieurs Karl Benz en Gottlieb Daimler legden de basis voor de moderne auto-industrie met hun uitvindingen. In 1885 bouwde Karl Benz de Benz Patent-Motorwagen. Het wordt beschouwd als de eerste automobiel met verbrandingsmotor. Gottlieb Daimler ontwikkelde met zijn Daimler Motor Carriage in 1886 een voertuig dat aangedreven werd door een benzinemotor. 

De bedrijven Benz & Cie van Karl Benz en Daimler-Motoren Gesellschaft (DMG) van Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach fuseerden in 1926. Voor de naam van het nieuwe bedrijf vormde de dochter van een belangrijke dealer van DMG de inspiratiebron. Mercedes-Benz was een feit. Het merk zou al snel symbool staan voor luxe en kwaliteit. 

Mercedes-Benz legde niet alleen de basis voor de moderne auto-industrie, maar droeg ook in de 20e eeuw met allerlei technologische innovaties bij aan de ontwikkeling van auto’s. Zo introduceerde Mercedes-Benz onder meer het veiligheidscarrosserie met kreukelzones, het antiblokkeersysteem (ABS) en een bestuurdersairbag. En die innovatiedrift kenmerkt het merk tot op de dag van vandaag.

Mercedes-Benz: pionier in mobiliteit

Mercedes-Benz bouwt het imago als pionier in mobiliteit graag uit. Een sterke visie en veel aandacht voor innovatie moeten bijdragen aan een duurzamere toekomst. Net als BMW, focust Mercedes-Benz de communicatie sterk op duurzame mobiliteit. Een CO2-emissievrij wagenpark vormt daarbij het uitgangspunt. 

Daarvoor onderscheidt het merk drie wegen naar elektrificatie: 1. Volledig elektrisch rijden: geen lokale CO2-emissie, vrijwel geluidloze voortbeweging en direct reagerende aandrijvingen. 2. Plug-in hybrid: de combinatie van een elektro- en verbrandingsmotor. De dynamiek en efficiëntie van elektrisch rijden, gecombineerd met de actieradius van een verbrandingsmotor. 3. Mild hybrid: conventionele verbrandingsmotoren worden uitgerust met een geïntegreerde startdynamo (ISG) voor een boost. Hiermee wordt flink energie bespaard. 

Prestigieus

Met een uitgebreid assortiment aan luxe personenauto’s, bestelwagens, SUV’s, sportwagens en elektrische voertuigen onderscheidt Mercedes-Benz zich als prestigieus automerk. In de Formule 1 zijn ze sterk vertegenwoordigd en hebben ze meerdere kampioenschappen binnengehaald. Het merk heeft de status als symbool van luxe en innovatie altijd weten te behouden. 

BMW vs Mercedes-Benz, welke auto kies jij?

Ben jij op zoek naar een nieuwe, comfortabele en luxe auto? Dan doe je bij zowel BMW als Mercedes-Benz een goede aankoop. Welke auto is beter: BMW vs Mercedes-Benz? Dat is een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. 

Met innovatieve technologieën, krachtige motoren en sportieve rijervaringen biedt BMW naar eigen zeggen “the ultimate driving machine”. Mercedes-Benz biedt een ruime keuze aan luxe, comfortabele auto’s. Daarbij is er veel aandacht voor innovaties, veiligheidstechnologieën en rijhulpsystemen, zoals automatische noodremassistentie. 

Verkoop je auto snel en zorgeloos!

Is het tijd om je huidige auto te verkopen, zodat er binnenkort een prachtige BMW of Mercedes-Benz op je oprit staat? Meld je voertuig dan aan bij ons en profiteer van een zorgeloze verkoop. Geen gedoe, maar een veilige, snelle deal. 

Upload foto’s van je auto en benoem de belangrijke kenmerken. Wij zorgen dat je auto in ons uitgebreide netwerk van dealers wordt verspreid. Ontvang je een goed bod? Dan zorgen we voor een veilige aflevering. 

Meer weten? Lees hier meer over onze werkwijze of meld je auto direct aan.