Ferrari 512 kopen | 25 auto’s beschikbaar | AutoKopen
Return to marketplace

Terug naar het auto overzicht

Ferrari 512

BBi | Full history! | Perfect condition | Recent service

€ 259 500

Essentiële informatie

Bouwjaar

1982

Kilometerstand

29 921 km

Prijs

€ 259 500

Type

Tweedehands

Garantie

12 Maanden


Configuratie

Carrosserievorm

Coupé

Aantal deuren

2

Motortype

Benzine

Transmissie

Handgeschakeld

Cilinderinhoud

4 942 cc

Cilinders

12

Gewicht

1660 kg

Aandrijving

tweewielaandrijving


Kleur en bekleding

Kleur exterieur

Rood

Laksoort

Basis/uni

Kleur binnenbekleding

Zwart

Bekleding

Leder


Verbruik en uitstoot

Uitrusting

Extra uitleg verkoper

Modelreeks: jul 1982 - dec 1984
Wielbasis: 250 cm
Interieurkleur: Zwart
APK: Nieuwe APK bij aflevering
Aantal sleutels: 2

Ferrari 512 BBi

Tegenwoordig weten we niet beter dan dat Ferrari supercars produceert voorzien van een middenmotor. Maar er was eens een tijd dat ze in Maranello de krachtbron uitsluitend voorin positioneerden. Met de Ferrari Berlinetta Boxer veranderden de Italiaanse autobouwers hun aanpak drastisch. In wezen is onze Rosso Corsa 512 BBi dus een trendsetter. Dit prachtexemplaar is bovendien origineel Zwitsers geleverd en daarna maar liefst 25 jaar in handen geweest van zijn voormalig eigenaar, een Duitse verzamelaar. Prins heeft de 12-cilinder klassieker technisch helemaal vervolmaakt en levert de Ferrari 512 BBi inclusief volledige historie. Kortom, een collectors item pur sang.

Historie
De 1e serie Berlinetta Boxers werd in 1973 geïntroduceerd onder de naam 365 GT4 BB. Zoals de naam doet vermoeden volgde deze Ferrari de legendarische 365 GT4 “Daytona” op om de concurrerende wilde stieren voldoende tegengas te kunnen blijven bieden. De Miura en later de Countach hadden aan de Berlinetta Boxer een zware dobber, want onderhuids beschikte laatstgenoemde onder andere over Formule 1-techniek. De verder doorontwikkelde 512 BBi uit 1981 kreeg meer motorinhoud en een nieuw brandstofinjectiesysteem van Bosch. Dit exemplaar kochten we van een Duitse eigenaar die de Ferrari klassieker al sinds 1997 in zijn bezit had. In mei 1982 werd de 512 BBi voor het eerst op kenteken gezet in Zwitserland. Gele platen staan ‘m echter ook goed. U weet waar wij op doelen…

Exterieur
Niet alleen technisch, maar ook optisch is de Ferrari BB eerder een revolutie dan een evolutie. De 512 BBi onderscheidt zich van zijn voorgangers door middel van smalle knipperlichten in de voorbumper en mistlampen in zowel de voor- als achterbumper. De NACA air ducts opzij, frontlipspoiler, dubbele ronde achterlichtunits en dito uitlaten waren in een eerder stadium al geïntroduceerd op de 512 BB zonder “i”. Verder is elke Berlinetta Boxer te herkennen aan een super scherp front met klapkoplampen en additionele lichtunits achter oranje glas. De 2 ‘bulten’ op de motorkap achter verraden de plaatsing van de krachtbron en het stervormige wieldesign is van het type centerlock. Maar bovenal is de Ferrari 512 BBi een mooi slank vormgegeven supercar. Logisch dus dat vele opvolgers het silhouet in grote lijnen overnamen. Zet modellen als de Ferrari 208, 308 en 328 ernaast en u ziet wat wij bedoelen. Het befaamde Rosso Corsa lakwerk mag uiteraard niet ontbreken en voorziet het Pininfarina design van een heerlijk vurig karakter.

Interieur
Er bestaat echter niet zoiets als uw handen branden aan de Ferrari, daar is deze 512 BBi veel te mooi én te goed voor. Het Nero lederen binnenwerk verkeert in uitmuntende staat. De stoelen beschikken over het legendarische Daytona Style motief en de vloer is knalrood. De karakteristieke tellers en meters in het instrumentenpaneel hebben een oranje opschrift en kennen we ook uit de cockpit van opvolger Testarossa. Het zwart lederen dashboard is afgewerkt met Nero stiksels, die van het 3-spaaks stuurwiel zijn Bianco. Tot slot verdienen de uitgefreesde schakelcoulissen van de klassieke H-patroon versnellingsbak een bokaal op zich.

Techniek
Ferrari’s winnaarsmentaliteit zit tot diep in het DNA van deze 512; een typeaanduiding gebaseerd op de gelijknamige racer uit 1969. Cijfer 5 verwijst naar de motorinhoud van bijna 5 liter. Verder valt het 12-cilinderblok op vanwege de 180 graden layout. In wezen is het een “flat 12” opstelling en geen boxer. Desalniettemin is de in lengterichting gepositioneerde V12 een magische machine voorzien van 360 pk vermogen en nieuwe Bosch K-Jetronic CIS benzine-inspuiting. Van de BBi zijn in de periode 1981 – 1984 wereldwijd slechts 1.007 exemplaren geleverd. Maar of ze anno 2023 allemaal technisch nog zo perfect zijn als deze…?

Met hartelijke groet,
team Prins


Ferrari 512

BBi | Full history! | Perfect condition | Recent service

Verzekering nodig?

Ontdek de beste verzekering voor deze Ferrari 512.

insurance

€ 264 880

10 450 km Benzine Automaat

€ 269 500

34 866 km Benzine Automaat

€ 235 000

3 288 km Benzine Automaat

€ 244 500

34 102 km Benzine Automaat

€ 249 500

694 km Benzine Automaat

€ 249 500

50 204 km Benzine Automaat