Prestaties Acceleratie (0-100): 3,1 s Topsnelheid: 340 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 309 kg GVW: 2.000 kg Afmetingen (LxBxH): 463 x 195 x 128 cm Wielbasis: 272 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 24,9 l/100km (1 op 4,0) Brandstofverbruik op de snelweg: 11,3 l/100km (1 op 8,8) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Financiële informatie Motorrijtuigenbelasting: € 295 - € 326 per kwartaal
Garantie Garantie: 6 Maanden
Ferrari F12 Berlinetta 6.3 V12 Nero Daytona
De magie van Ferrari kreeg een nieuwe impuls en extra glans toen de F12berlinetta werd geïntroduceerd. Deze moderne klassieker van de toekomst heeft alles in zich om het oude uit Maranello te eren en de schoonheid van geavanceerde technologie recht aan te doen. Wat dat laatste betreft moeten we een kleine nuance plaatsen, want de 740 pk sterke V12 is zo atmosferisch als het maar kan! Lekker old school dus; ongetemd en ongehoord bruut. Precies zoals het hoort, en precies zoals de Ferrari F12 klinkt! Compromisloos van binnen, puur van buiten: dit specifieke exemplaar is all-in gegaan als het gaat om mysterieuze kledij. Het gitzwarte kostuum wordt vergezeld door carbon details en allerlei begerenswaardige extra’s, zoals Full Electric Seats en een Passenger Display. Op die manier kan zowel de bestuurder als bijrijder er eens goed voor gaan zitten wanneer de F12 Berlinetta het uiterste uit zijn bloedstollende perfomance weet te persen…
Exterieur Hij moest de 599 GTB Fiorano opvolgen, deed dat met verve, maar sprak ook een nieuwe doelgroep aan. Want wat bleek? De Ferrari F12 is compacter, wendbaarder, meer hardcore dan zijn voorganger. Dat het koetswerk een stuk gedrongener lijkt, is dus geen toeval en allesbehalve optisch bedrog. Tegelijkertijd hebben de knappe koppen op de designafdeling de hoogst attractieve schwung weten te behouden; de carrosserie is strak en aerodynamisch verantwoord, maar laat ook ruimte over voor vrachten Italiaanse flair. Het brede lage front beschikt over slimme splitters, een imposante opening in de motorkap (à la 550 Maranello, maar dan omgekeerd), en een waanzinnige lijn die vloeiend overgaat in de karakteristieke flanken, om vervolgens een diepe duik te nemen in de portieren – waardoor de zijkanten op sierlijke wijze ongelooflijk veel kracht uitstralen. De enkele ronde achterlichten passen helemaal in de tijdgeest van Ferrari in de jaren ’10, terwijl de opvallend gestylede diffusor mét centrale mistachterlicht (zelfs die is nog zwart gespoten) duidelijk geïnspireerd is op de meesterwerken uit de Scuderia F1-stal. Gewoon wauw. Achter de antracietkleurige Grigio Corsa velgen schitteren Giallo remklauwen. Ook de Ferrari Shields op de voorste schermen eren de originele merkkleur. Maar voor de rest is deze F12 Berlinetta vooral heel erg zwart. Nero Daytona zwart, met 4 matzwarte uitlaateindstukken en carbon (!) naafkapjes in de wielen. Bellissima!
Interieur Binnenin wordt u verwelkomd door een Nero lederen cockpit – inclusief stoelen, portieren, tunnelconsole en dashboard, stuk voor stuk afgewerkt met fraai contrasterende Grigio Scuro stiksels. Extra onderscheidend is het luxe diamantpatroon in de Full Electric Seats. Maar ook de Nero alcantara hemelbekleding + stijlen dragen bij aan de stijlvolle uitdossing. Stijlvol, maar óók sportief. Dit exemplaar is immers uitgerust met legio carbon details: onder andere het stuurwiel, de Shift Paddles en Central Bridge hebben een peperdure, lichtgewicht koolstofvezel finish. Veel puurder dan dit wordt het niet!
Opties & extra’s Puur, maar niet sober. De stoelen zijn immers volledig elektrisch verstelbaar voor de perfecte zitpositie. Goed zitten, goed uitzicht: een geïntegreerde Passenger Display aan de bijrijderskant verraadt welke exorbitant hoge cijfers de bestuurder op zijn dashboard krijgt te zien zodra het rechterpedaal gevloerd wordt. De LED Shift Indicator in het carbon stuurwiel maakt de magische ervaring aan boord van de Berlinetta helemaal compleet.
Techniek & performance De Ferrari V12 is in staat om binnen 3,1 seconden de 0-100 km/h sprint af te raffelen, terwijl de topsnelheid op een verpletterende 340 km/h is vastgesteld. Hoe dan? Nou, door de inhoud van de magische 12-cilinder op te rekken tot 6,3 liter en er maar liefst 740 luide paarden uit te trekken. Alle power verdwijnt via een uiterst vernuftige F1 DCT-transmissie naar de achteras. De Berlinetta gromt, brult en gilt er hevig op los zodra de atmosferische krachtbron het maximale presteert, zónder hulp van turbo’s, hybridesystemen of wat dan ook. Heerlijk ongetemd en ongedempt. We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen wat dit met de algehele geluidsbeleving doet…?