Wat een schoonheid! Een Ferrari – en in het bijzonder een Portofino uitgevoerd in maagdelijk wit is natuurlijk standaard om door een ringetje te halen. Echter, dit exemplaar slaat werkelijk alles! Om te beginnen is dit niet ‘zomaar wit’, maar een heuse ‘Campionario’ kleur. Dat wil zeggen: helemaal in lijn met de rest van de superieure aankleding van deze ‘Atelier Car’. Van 20 inch gesmede wielen tot aan een leder/Alcantara binnenwerk, heel veel carbon, een Passenger Display, Magneride suspensie, rode interieuraccenten, een parkeercamera en High Power Hifi System. Benieuwd naar de rest? Blijf vooral lezen!
Exterieur
Bij deze bloedmooie Ferrari Portofino draait alles om contrast. De Forged Diamond Rims in maatje 20 inch hebben bijvoorbeeld een donkere afwerking aan de binnenzijde, wat bijzonder fraai afsteekt bij de Bianco Italia carrosserie. Het velgdesign kent 5 dubbele spaken die ruim voldoende zicht bieden op knalrode Rosso remklauwen. Andere opvallende details zijn er in de vorm van Scuderia Ferrari Shields op de voorste schermen en Black Ceramic Exhaust Pipes aan de achterzijde. Klinkt indrukwekkend? Wacht maar tot de dubbel geblazen Ferrari-V8 van zich laat horen…
Interieur
De Ferrari Portofino is een 2+2 Convertible, maar wie achterin uit de wind wil zitten doet er toch verstandig aan het metalen dak elektrisch te laten sluiten. Ook (volledig) elektrisch zijn de voorste Ferrari-zetels, beide voorzien van een zogenaamde Squared Pattern Style. Ze vallen extra op dankzij de Alcantara rugleuningen + zitvlakken uitgevoerd in Nero in combinatie met lederen buitenste randen en prachtige Rosso stiksels en biesjes. De gestikte Ferrari-logo’s in de hoofdsteunen maken het he-le-maal af. Wie plaatsneemt zal al gauw de aluminiumkleurige rev-counter en carbon afwerking van de tunnelconsole + Driver Zone (schakelflippers en stuurwiel met geïntegreerde LED’s) opvallen. Een rij daarachter is er plek voor 2, maar de rugleuning kan ook worden neergeklapt om zo meer bagageruimte te creëren.
Opties & extra’s
Wie meer comfort wil raden we sowieso aan om voorin te gaan zitten. Natuurlijk lonkt het carbon sportstuur met zijn LED-lampjes à la Formule 1, maar ernaast zitten is allerminst een straf – mede dankzij de aanwezigheid van een Passenger Display. Op dit digitale scherm wordt realtime informatie verschaft in de vorm van bijvoorbeeld de snelheid. Zo hoeft u niets van de verpletterende performance van deze Portofino te missen! Op het andere scherm (in de middenconsole) staat het zicht naar achteren geprojecteerd indien de Ferrari in de achteruitversnelling wordt geschakeld. Al wilt u die zo min mogelijk aanraken, net als de High Power Hifi geluidsinstallatie. En nee, dat heeft niets met de kwaliteiten van deze systemen te maken. Integendeel…
Techniek & performance
Het is echter een kwestie van prioriteiten stellen aan boord van de Ferrari Portofino. Onze prioriteit? Genieten van de opzwepende 3,9 liter Ferrari-V8 sound bij vol accelereren! Met de hulp van 2 turbo’s schopt de 8-cilinder het tot een indrukwekkende 600 paarden en 760 Newtonmeters koppel. Sprinten van 0-100 km/h is daarmee binnen 3,5 seconden al achter de rug! De topsnelheid ligt op een magische 320 km/h, maar belangrijker is alles wat daaronder gebeurt: de Magneride Dual Mode Suspension draagt bij aan een wegligging die qua grip geen limiet lijkt te hebben. Precies zo zult u ook het plezier in de Portofino ervaren. Test de Italiaanse schone zelf! Voel u welkom bij Prins…