Technische informatie Koppel: 450 Nm Wielbasis: 300 cm Tankinhoud: 70 liter Acceleratie (0-100): 5,7 s Topsnelheid: 255 km/u
Interieur Aantal zitplaatsen: 5
Milieu Energielabel: F
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Maserati Ghibli 2.0 Hybrid GT Grigio Maratea
Eén van de grootste aangename verrassingen uit de Maserati koker sinds de twenties is misschien wel de Ghibli Hybrid: een auto waarvan de naam u mogelijk totaal op het verkeerde been zet. De elektropower dient namelijk puur ter ondersteuning van de bi-turbo-benzinemotor. Emissievrij rijden is er dus niet bij, maar de MHEV-techniek drukt de uitstoot én het brandstofverbruik wél. Belangrijker voor de liefhebbers is echter het vermogen van 330 pk: bijna evenveel als de 6-cilinder, met alle opwindende performance van dien. Minstens zo noemenswaardig is de toevoeging GT; niet dat onze Ghibli ineens 2 portieren mist, maar hij beschikt wel over GT-achtige looks én luxe. Enkele highlights zijn de geventileerde sportstoelen, het schuif-/kanteldak, carbon interieurpakket, Premium Pack, Driver Assistance Pack Plus, Connectivity + Comfort + Cold Weather Package. Kortom, hoog tijd voor een persoonlijke kennismaking met de Italiaanse schone op Nunspeetse bodem…
Exterieur De Maserati Ghibli is typisch zo’n auto die nooit gaat vervelen. De stijlvolle berlina ademt tijdloze klasse en raffinement. Wat dat betreft kent het model geen gelijke in zijn klasse. Bovendien, hoe recenter het modeljaar, hoe sportiever het randje. Dikkere sideskirts, grotere luchtinlaten en een scherpere bumperstyling kenmerken de nieuwere serie. Blauwe lijsten langs de cooling slots in de voorste schermen verraden de hybridepower achter al deze Italiaanse schoonheid. Echter, de remklauwen kleuren ook Blu, waardoor de esthetische (meer)waarde helemaal klopt. Overigens schitteren ze achter 20 inch grote Teseo velgen met dezelfde zwarte afwerking als de grille, bumper inserts en portiergrepen. Het geliefde multi-spaak velgdesign duidt ondertussen op cachet en pure performance. Wat dat betreft is het Grigio Maratea lakwerk een stuk ingetogener. Ideaal als u er iedere dag, bij elke gelegenheid mee wilt komen voorrijden. Want dat is toch waar de Maserati fan van droomt?
Interieur Nero lederen bekleding op onder andere sportstoelen, dashboard en portieren voert de boventoon in de Ghibli GT cockpit. Het blauwe accent keert bovendien op alle genoemde delen terug in de vorm van fraai stikselwerk en Tridente emblemen in de hoofdsteunen. Het carbon interieurpakket met koolstofvezel middenconsole en dashboardlijsten benadrukt de prestatiegerichte eigenschappen van deze Hybrid. Zo hightech als de finish is, zo klassiek is het analoge uurwerk midden op het dashboard. Wat een heerlijk contrast! Daarover gesproken: de duistere hemelbekleding wordt onderbroken door een elektrisch bedienbaar, glazen schuif-/kanteldak. Elke zonnestraal wordt zo meegepikt, mits die zich laat zien…
Opties & extra’s De oplettende Ghibli kenner heeft ondertussen vast al wel de geïntegreerde middenarmsteun in de achterbank gespot: het maakt deel uit van het aanwezige Premium Pack, net als Keyless Entry. Snel instappen wilt u natuurlijk sowieso met zulke fenomenaal zittende sportstoelen die tevens verwarmd én gekoeld zijn. De klimaatvoorbereiding is dan ook optimaal, refererend aan het open dak en Cold Weather Package. Comfort en Connectivity Package leggen respectievelijk de liefhebbers van gerieflijkheid en gemak compleet in de watten. Maar het kan nóg luxer, want zowel Active Driving Assistant als Driver Assistance Pack Plus bevat groene vinkjes op de bomvolle optielijst. Laatstgenoemde omvat onder andere een dodehoekdetectie + rijstrooksensor – beide met correctie, alsmede een Surround View Camera. Traffic Sign Recognition voegt een toefje extra veiligheid toe. Voor u een extra reden om enthousiast dat verwarmde stuurwiel beet te pakken…
Techniek & performance Het kan hard gaan zodra de Maserati Ghibli Hybrid GT zich van zijn sportiefste kant laat zien: accelereren van 0 naar 100 km/h binnen 5,7 seconden is serieus indrukwekkend voor een topklasse sedan van dit formaat. En dat met slechts 2,0 liter motorinhoud! Een dubbele turbo houdt de Italiaanse sportwagen eer hoog door maar liefst 330 pk en 450 Nm koppel uit het Mild Hybrid blok te persen. Gekoppeld aan een automatische 8-traps transmissie, is het voor de Ghibli GT haalbaar om een topsnelheid van 255 km/h te realiseren. Nipt meer dan de begrensde executive limo’s uit deze klasse. Alsof ze het er bij Maserati om doen… Wie durft durft zijn of haar tanden te zetten in onze achterwielaangedreven Tridente?