Audi: alles wat je moet weten - Autokopen

Audi Kopen

Bekend om premium auto's en technologische innovaties.

Auto's

Ontdek het aanbod Audi stockwagens

Nieuwste aanbod

2019

Audi
A5

incl. BTW

€ 35 240

63 859 km Benzine Automaat

Bergschenhoek

Wim Hofman Auto's

2022

Audi
Q3

incl. BTW

€ 50 450

28 504 km Benzine Automaat

2022

Audi
Q5

incl. BTW

€ 55 900

48 178 km Hybride-Benzine Automaat

2019

Audi
A3

incl. BTW

€ 21 950

77 354 km Benzine Handgeschakeld

2021

Audi
A3

incl. BTW

€ 26 450

68 705 km Benzine Automaat

2022

Audi
Q4

incl. BTW

€ 43 390

22 647 km Electrisch Automaat

2021

Audi
Q3

incl. BTW

€ 31 940

85 175 km Benzine Automaat

2021

Audi
Q2

incl. BTW

€ 27 440

42 052 km Benzine Automaat

2018

Audi
A4

incl. BTW

€ 26 350

88 325 km Benzine Automaat

Informatie

Ontdek recente Audi artikels en rijtests.

Recente artikelen
Competitief aanbod: Audi Q3, Q5 en A6 TFSI e nu ook als S edition Competition

Audi breidt de exclusieve range van sportieve premiummodellen uit met S edition Competition-uitvoeringen van de Audi Q3, Q5 en A6 TFSI e (PHEV). Allemaal bieden ze een onweerstaanbare mix van sportiviteit en luxe, een combinatie die wordt versterkt door de zeer competitieve prijsstelling. De nieuwe modellen zijn per direct leverbaar en vormen een sportieve aanvulling op de al bekende S edition Competition-uitvoeringen van de Audi A4, A5 en A6 TFSI.

Over Audi

Historie

 

Toen August Horch in 1909 een eigen autofabriek oprichtte droegen de auto's eerst zijn achternaam. Vanwege een conflict moest echter een nieuw merk opgericht worden, daarvoor werd de Latijnse vertaling van Horch, Audi ('luisteren'), gekozen. In de jaren ’30 fuseerden de Duitse automerken Horch, Audi, DKW en Wanderer in één holding, de Auto Union. Het hedendaagse Audi ontstond uit deze samenwerking. Het Audi-logo met de vier verstrengelde ringen herinnert aan deze fusie.

 

In 1965 werd de Auto Union overgenomen door Volkswagen. Daarbij nam de VW Groep ook een nog uit te brengen automodel over, plus een zeer modern motorblok ontworpen door Mercedes-Benz. De resulterende Audi 60 werd een groot succes. De Audi-modellen die in de 70er jaren werden geïntroduceerd betekenden in feite de redding van moederbedrijf Volkswagen. De goedkope versie van de Audi 50 kwam haast ongewijzigd op de markt als Volkswagen Polo en de basis van de Audi 80 leidde tot de Volkswagen Passat.

 

Nog altijd is Audi onderdeel van de Volkswagen Groep, officieel Volkswagen AG geheten. Onder die paraplu hangt onder andere de werkmaatschappij Audi Groep. Naast Audi en Volkswagen vallen daar ook de zustermerken Seat en Lamborghini onder. Binnen het moederbedrijf zijn de ontwikkeltaken zodanig verdeeld dat Audi’s zustermerk Porsche verantwoordelijk is voor luxesedans en sportauto’s; Audi zelf heeft de taak om premium middenklassers en SUV’s te ontwikkelen.

 

 

TDI

 

De merkslogan ‘Voorsprong door techniek’ geeft het al aan: Audi streeft naar baanbrekende technologie voor z'n auto's. Een belangrijke doorbraak was de ontwikkeling van TDI in 1989. Deze Turbodiesel Direct Injection (of ‘Turbocharged Direct Injection’) is een motorsysteem waarbij elke cilinder een aparte pomp heeft waarmee de brandstof onder hoge druk in wordt gespoten, om de prestaties te bevorden. Als de motor het bijvoorbeeld zwaar krijgt bij het inhalen, worden er meerdere inspuitingen gedaan.

 

Het systeem was een groot succes. In de jaren die volgden werden meer dan vijf miljoen door Audi gebouwde TDI-motoren toegepast in vele modellen van de Volkswagen Groep. Onder een andere naam implementeerden ook andere autofabrikanten de technologie, totdat rond de eeuwwisseling common-rail injectie langzamerhand TDI verving.

 

 

Technologische vernieuwing

 

Een andere technologische vernieuwing die Audi introduceerde was permanente vierwielaandrijving (1980). Dit Quattro-systeem zorgde voor meer grip, wat vooral rallyauto's voordeel opleverde. Maar ook het rijden op moeilijke ondergronden zoals mul zand of ijs profiteert van 4x4-aandrijving. Het succesvolle gebruik van 4WD kreeg navolging over de gehele wereld.

 

Daarnaast bracht het merk meerdere transmissiesystemen op de markt die handmatig en automatisch schakelen combineren, zoals de S tronic, Tiptronic en Multitronic. In 2008 werd het zogenaamde Audi ‘space frame’ (uit 1993) bekroond in de European Inventors of the Year (Europese Uitvindinders van het Jaar)-verkiezing. Dit frame is een lichte maar sterke structuur, met geïntegreerde carrosseriedelen, die de stabiliteit en crashbestendigheid van de auto bevorderen. Het weegt circa 40 procent minder dan een stalen frame. Daarnaast leidt het space frame tot een lager brandstofverbruik.

 

Naast autotechniek heeft Audi ook oog voor milieuvriendelijke productietechniek. Een voorbeeld is de ontwikkeling van een autolak-spuitprocedé waarbij een minimum aan oplosmiddelen wordt gebruikt. Sinds 2013 levert het merk auto's op aardgas en produceert Audi dit synthetische 'e-gas' ook zelf, op duurzame wijze. De zogenaamde 'well-to-wheel' (bron-tot-rijden) uitstoot voor een middenklasser moet daarbij op minder dan 30 g/km CO2 uitkomen. Deze 'rest-uitstoot' compenseert het bedrijf ook nog eens met eigen windmolenparken.

 

 

Quattro GmbH

 

In 1983 werd dochtermaatschappij Quattro GmbH opgericht. Deze hield zich in eerste instantie bezig met de verkoop van accessoires. In 1995 legde Quattro zich ook toe op individualisering van auto's voor klanten. Anno 2013 worden jaarlijks 2,5 miljoen accessoires verkocht en zo'n 160.000 'customizing' opdrachten uitgevoerd.

 

Sinds 1996 ontwikkelt en produceert Quattro ook sportieve automodellen. Deze RS-uitvoeringen worden (al tijdens het ontwerpproces) afgeleid van reguliere Audi-modellen. Ze worden voorzien van speciale accessoires, een sportieve afstelling en daarna getuned. Zo krijgen ze extra rijdynamiek en een hoge snelheid. Quattro bouwt de RS-modellen in een eigen fabriek in Neckarsulm (terwijl Audi in Ingolstadt zit). In 2013 had Quattro al meer dan 75.000 modellen geproduceerd.

 

 

Autosport

 

Quattro GmbH is ook bekend van de autosport. Het is namens Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van de sportauto's. Het door Audi zelf gebouwde straatmodel Audi Quattro bezorgde het merk veel roem, door begin jaren '80 ongeveer elke rally te winnen waar het aan meedeed.

 

Daarnaast bewees Audi dat een endurance race zoals de 24 Uur van Le Mans te winnen is met een dieselauto. Met onder meer de R8 eindigde het Duitse merk sinds het jaar 2000 al twaalf keer op de eerste plaats. Sinds de introductie in 2008 zijn met deze auto meer dan 150 overwinningen behaald door teams wereldwijd.

 

 

Straatmodellen

 

Een populair Audi-model was de 100 Coupé (1968-1994). Sinds de jaren ’80 is Audi het premiumsegment van de markt gaan bedienen. De huidige premiummodellen die het basis van het assortiment vormen zijn de Audi A1 en de A3 tot en met A8, oplopend in grootte. Sommige daarvan kennen snelle versies (aangeduid met ‘S’ in plaats van ‘A’, zoals de S5) en eventueel de topmodellen van Quattro GmbH (‘RS’, als in de RS5).

 

Stationwagons heten bij Audi 'Avant', terwijl een carrosserie-uitvoering met achterklep de toevoeging 'Sportback' krijgt (bijvoorbeeld de A5 Sportback). De SUV-modellen van Audi worden aangeduid met de letter Q (denk aan de super-SUV Q7), natuurlijk verwijzend naar het vierwielsysteem waarmee ze zijn uitgevoerd.

 

Diverse Audi's zijn inmiddels met hybride aandrijving verkrijgbaar. Elektrische modellen en plug-in hybrides (die ook een stukje volledig elektrisch kunnen rijden) komen op de markt met het label 'e-tron' in de naam. De auto's die geschikt zijn voor autogas zijn juist te herkennen aan het label 'g-tron'.

 

Het merk Audi wil een exclusiever imago ontwikkelen. Daarom komen er meer niche-modellen (zoals bovengenoemde Sportbacks) en gelimiteerde, 'customized' uitvoeringen. Nadat de neus bij alle Audi-modellen er jarenlang 'hetzelfde' uitgezien heeft, gaat het merk meer onderscheid aanbrengen tussen het gezicht van de A-, Q- en R-modellen.

 

 

Audi belevenissen

 

Rondom de fabriek in het Duitse Ingolstadt heeft Audi een belevenisoord neergezet, het Audi Forum Ingolstadt. Het modern architectonisch gebouw huisvest het Audi Museum Mobile, een bioscoop, een winkel en een jazz-concertgebouw. Naast multimediale presentaties over bijvoorbeeld de historie van Audi geeft het Audi Forum inzicht in aspecten als lakkleuren en -productie. Om de belevenis compleet te maken, kunnen bezoekers ook een begeleide toer door de fabriek krijgen.

 

Verder organiseert het merk af en toe een Driver's Day in Ingolstadt, om consumenten kennis te laten maken met de ‘Audi-beleving’. Sinds 2014 kunnen zij tevens terecht bij het Audi Driving Experience Center, een soort circuit bij het Beierse Neuburg an der Donau. Diverse terreinen - zoals een 'dynamiekterrein', 'handling parcours' en off-road terrein - kunnen er worden gebruikt voor het testen van (race)auto's, het geven van rijtrainingen en het ontwikkelen van rij-assistentiesystemen. Ook Audi Sport zal gebruikmaken van het centrum, dat in totaal 47 hectare groot wordt.