Renault maakt meer informatie bekend over de nieuwe Clio. De auto maakt op dit moment zijn debuut op de autosalon van Genève, nadat eerder al de eerste foto’s zijn vrijgegeven. Het belangrijkste nieuwtje van vandaag: de Clio krijgt een hybride aandrijving.
De nieuwe generatie Renault Clio wordt hybride! De E-Tech-uitvoering heeft een 1.6 benzinemotor en twee elektromotoren, die ervoor zorgen dat de hybride Clio tot 40 procent zuiniger is dan een uitvoering met alleen een benzinemotor. Een kleine accu voorziet de elektromotoren van stroom. Door regeneratie van remenergie wordt de batterij weer opgeladen.
Renault maakt ook bekend wat de andere motoropties worden. Het instapmodel heeft een 1.0 TCe-benzinemotor met 100 pk, die optioneel gekoppeld kan worden aan een X-Tronic CVT-automaat. De krachtigste uitvoering heeft de 1.3 TCe met 130 pk, die ook in andere modellen van Renault te vinden is. In de nieuwe Clio levert deze motor 130 pk. Verder is er nog een Blue dCi-dieselmotor met 85 pk beschikbaar in ons land.
Semi-autonoom rijden
De nieuwe Clio maakt gebruik van de nieuwe CMF-B voertuigbasis. Die zorgt ervoor dat het nieuwe model minder weegt en een betere stroomlijn heeft, maar maakt ook de introductie van autonome rijfuncties mogelijk. De Clio kan op level 2 autonoom rijden. Dat wil zeggen: in de file en op de snelweg zorgt de techniek ervoor dat de auto zelfstandig remt, accelereert en stuurt, maar de bestuurder moet wel zijn handen aan het stuur houden. Ook vele actieve veiligheidssystemen die van dezelfde radar- en cameratechnieken gebruik maken zijn standaard of als optie aanwezig.
De nieuwe Clio komt in de zomer op de markt, de prijzen zijn nog niet bekend.