Autokopen

Opel Kopen

Opel, bekend om toegankelijke auto's en innovaties zoals OnStar en de Ampera-E. Onder PSA zal het merk uitbreiden met (semi-)elektrische modellen en SUV's voor een breder publiek.

  • car
  • car

Auto's

Ontdek het aanbod Opel stockwagens

Nieuwste aanbod
arrow-up-right

Bekijk alle auto's

2011

Opel
Astra

incl. BTW

€ 2 390

189 080 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 14 900

45 972 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 2 290

226 857 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 4 700

170 237 km Diesel Handgeschakeld

incl. BTW

€ 17 888

101 664 km Diesel Handgeschakeld

incl. BTW

€ 1 700

223 281 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 30 940

39 863 km Diesel Handgeschakeld

incl. BTW

€ 4 450

219 628 km Diesel Handgeschakeld

incl. BTW

€ 13 890

33 539 km Benzine Handgeschakeld

Informatie

Ontdek recente Opel artikels en rijtests.

Recentste artikels
arrow-up-right

Alle artikels

Nieuwe Opel Combo nu ook met geavanceerde Intelli-Lux LED® Matrix-verlichting

Opel maakt toonaangevende innovaties bereikbaar voor iedereen, ook als het gaat om veilig rijden bij verminderd zicht. De koplampen van Opel met adaptieve, verblindingsvrije Intelli-Lux LED®-technologie zijn inmiddels leverbaar voor een verscheidenheid aan modellen, variërend van de Opel Corsa en Mokka tot en met de Astra (Sports Tourer) en Grandland. Daar komt nu ook de nieuwe Opel Combo bij.

De nieuwe Opel Combo Electric en Zafira Electric

Amsterdam. De nieuwe, batterij-elektrische Opel Combo Life Electric en Opel Zafira Life Electric combineren toptechnologie met comfort en elektrisch aangedreven vrijheid. Beide modellen, nu voorzien van het Opel Vizor-familiegezicht,

Nu te bestellen: de vernieuwde Opel bedrijfswagens

Amsterdam. Opel heeft het gehele bedrijfswagenaanbod vernieuwd. De modellen zijn voorzien van vernieuwde elektrificatie, verbeterde connectiviteit en geavanceerde technologieën. De vernieuwde Opel Combo, Opel Vivaro en Opel Movano zijn per direct te bestellen voor prijzen vanaf € 18.900,-. Het klantvoordeel loopt op tot € 13.280,-.

Opel Business-modellen

Speciaal voor mensen die veel voor de zaak op de weg zitten heeft Opel de Business+- en Business Executive-uitvoeringen. Rijk uitgerust en scherp geprijsd.

Introductiepakket Opel Insignia

Bestel een introductiepakket bij je nieuwe Opel Insignia en je ontvangt er gratis het OPC Sport Line interieur- en exterieurpakket bij, ter waarde van 1.195 euro.

Opel Private Lease 10-daagse

Tijdens de Private Lease 10-daagse bieden de Opel-dealers bijna alle modellen aan tegen een scherp actietarief. Bij een contract van 5 jaar bespaar je tot 1.200 euro.

Opel Ampera-E vanaf 40.995 euro [update]

De prijzen van de langverwachte Opel Amera-E zijn bekend. De elektrische auto kost minimaal 40.995 euro en is vanaf begin 2018 verkrijgbaar. Snelle kopers kunnen al iets eerder rijden.

Over Opel

Historie

Opel werd in 1862 opgezet in Rüsselsheim, in de Duitse deelstaat Hessen. Oprichter Adam Opel begon als fabrikant van naaimachines. In 1885 werd de productie uitgebreid met fietsen. Onder leiding van Adams zonen begon het bedrijf in 1899 met de productie van auto's.

Al hetzelfde jaar patenteerde Opel zijn eerste automobiel-innovatie, de achteruitschakeling. Vanaf 1910 paste het bedrijf ook verbeteringen toe in het productieproces. Door auto's modulair te bouwen, konden voorgefabriceerde carrosserieën worden gecombineerd met verschillende motoren en chassis. Opel voerde als eerste Duitse autofabrikant de lopende band in (1924).

In 1929 verkreeg het Amerikaanse automobielconcern General Motors (GM) 80 procent van de aandelen in Opel, en 2 jaar later de resterende 20 procent. Het moederbedrijf bracht Opel-modellen op andere continenten uit onder alternatieve merknamen: als Vauxhall in Groot-Brittannië, Saturn in de Verenigde Staten, Holden in Australië en als Chevrolet in Latijns-Amerika. Pas in 2017 kwam Opel in handen van de Franse autobouwer PSA, tevens moederbedrijf van de merken Peugeot, Citroën en DS. Sinds 1945 is GM actief op de Nederlandse markt.

Opel Kadett

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Opel-fabriek in Rüsselsheim zwaar beschadigd geraakt. Toen deze in 1950 volledig herbouwd was legde Opel zich vooral toe op de productie van betaalbare gezinswagens. Eerst werd de bouw van de vooroorlogse Opel Olympia weer opgepakt. Enige jaren later werd deze vervangen door de modernere Opel Rekord (1953-1986), een grote familieauto.

De meest populaire gezinsauto was de echter Opel Kadett. Al vóór de oorlog waren twee generaties Kadett (I en II) verschenen, in de naoorlogse periode zouden er nog vijf volgen (Kadett A tot en met E). Van die vijf werden meer dan 10,5 miljoen stuks verkocht. De Kadett verscheen in verschillende carrosserievarianten, waaronder een coupé en een stationcar.

Opel leidde bovendien van de standaardauto's een aantal sportieve modellen af. Voorbeelden waren de Opel Manta als coupémodel van de Ascona, en de Monza (coupé van de Senator). De Opel GT daarentegen, of 'mini-Corvette' zoals hij ook wel werd genoemd, was een nieuw ontwerp en verscheen eerst als conceptcar. Deze eerste conceptauto van Europese bodem was tevens het eerste studiemodel dat in productie werd genomen (1968), met als basis de B-Kadett.

Overigens verkocht Opel ook premiumauto's. De Kapitän, Admiral en Diplomat werden in de jaren '60 en '70 de 'Drie Groten' genoemd. De invloed van het Amerikaanse moederbedrijf GM was duidelijk in de strakke styling, flinke maten, luxueuze uitrusting en krachtige motorisering.

Concurrentie en crisis

Na decennia van verkoopsuccessen in Europa liep de Kadett-verkoop in de jaren '90 terug. Opel had te laat ingespeeld op de vraag naar nieuwe varianten, zoals MPV's en SUV's. Met de luxere modellen, waaronder bovengenoemde 'KAD-serie' en de Senator, kon Opel niet op tegen het succes van andere massamerken. Opel had zelfs te maken met een grote bedreiging van het eigen succes. De Zuid-Koreaanse autofabrikant Daewoo produceerde een afgeleide van de Opel Kadett-E. Deze Daewoo Nexia werd een grote concurrent voor de familieauto's van Opel. Uiteindelijk nam GM Daewoo over.

Opel zocht naar manieren om de hoge ontwikkelingskosten het hoofd te bieden. Het bedrijf werkte enige tijd samen met Fiat en Renault. Later deelde het merk techniek met het Zweedse merk Saab - dat tot 2010 tot het GM-concern behoorde - en met het GM-merk Chevrolet.

Van General Motors naar PSA

In 2009 maakte moederbedrijf GM een doorstart nadat het op de rand van een faillissement verkeerde. Na maandenlange overnamegesprekken besloot GM het merk Opel vooralsnog te behouden. Bij de grote reorganisatie die volgde kreeg het Duitse merk de vrijheid eigen modellen te ontwikkelen om het imago van Opel te verjongen. Dat lukte met goed ontvangen modellen zoals de SUV Mokka en de uitgebreid te personaliseren lifestyle-stadsauto Adam. Ondanks forse investeringen werd echter nog altijd geen winst gemaakt.

Daarop heeft GM in 2017 Opel verkocht aan PSA, waarmee het Duitse merk al sinds 2012 samenwerkte. GM blijft wel aandeelhouder. Met Opel erbij is het Franse PSA de tweede grote autofabrikant in Europa. Gezamenlijke inkoop, research & development en produceren op grotere schaal moeten leiden tot algemene kostenbesparing en het dalen van de productiekosten. Voor PSA betekent de verwerving van het merk ook toegang tot elektrische aandrijftechniek, met name die uit de elektrische Ampera-E.

Huidige bekende modellen

De compacte Opel Corsa en grotere Astra nemen een kwart van alle Opel-verkopen voor rekening. Sinds de eerste Corsa uit 1983 rolden bijna 12,5 miljoen stuks van de lopende band. In 2015 verscheen de vijfde generatie van deze compacte auto ('Corsa 'E'). Bij de introductie van de compacte middenklasser Astra in 1991 werd deze, als opvolger van de Kadett, ook wel 'F-Kadett' genoemd. Inmiddels zijn we al bij de 'Astra K'-generatie, die in 2016 Auto van het Jaar was omdat de auto veel technologiesche innovaties voor het grote publiek bereikbaar maakte.

De nog grotere zakenauto Opel Insignia (Auto van het Jaar in 2009) vertoonde, van alle auto's die in 2010 op de markt kwamen, de minste mankementen (Dekra Mängelreport 2010). In 2017 vernieuwde Opel dit vlaggenschip. Dankzij nieuw design en innovaties dichtte Opel de drie Insignia-uitvoeringen 'het aura van een premiumauto' toe, maar dan bereikbaar voor iedereen. De laatste jaren verkoopt Opel ook SUV's en elektrische modellen.

Elektrische auto's

GM bracht zelfs als een van de eerste autofabrikanten elektrische auto's met een 'range-extender' op de markt: de Chevrolet Volt en diens Europese broer de Opel Ampera, waarvan de eerste generatie (2011-2015) ook in Nederland verkrijgbaar was. De wielen van deze Opel werden alleen door een elektromotor aangedreven. Wanneer de accu’s, na circa 60 kilometer, leeg dreigden te raken sprong er een verbrandingsmotor bij – de 'range extender' – die dienst deed als generator en zo de accu's opnieuw oplaadde. Daardoor kon de elektrische Ampera circa 500 kilometer rijden voordat de auto aan de oplader moest. De twee innovatieve GM-modellen werden in 2012 beloond met de titel Auto van het Jaar.

De Opel Ampera-E, in 2016 onthuld, is een geheel andere auto - weliswaar ook elektrisch maar dan zonder range-extender. Die is echter niet meer nodig: de Ampera-E is een van de eerste elektrische auto's met een actieradius van (theoretisch) meer dan 500 km. In de praktijk kan dat neerkomen op een bereik van 350 tot 400 km.

Logo

Door de tijd heen gebruikte Opel verschillende logo's als auto-embleem. De cirkel kwam pas voor vanaf 1935, op de Opel Olympia. Diens motorkap-ornament zag eruit als een zeppelin die door een ring vloog, maar feitelijk verwees het geheel naar een van de eerste Opel-logo's: die van het succesvolle vrachtwagenmodel Blitz. Dat Duitse woord staat voor 'bliksemschicht' en het is dan ook geen toeval dat de laatste letter van dat woord - in gestileerde vorm - er ook nog eens uitziet als zo'n flits.

In de jaren '60 smolten de cirkel en schicht samen. Voor Opel verwijst de cirkel naar een stuurwiel, de bliksemschicht is een uitdrukking van energie.