Prestaties Acceleratie (0-100): 3,7 s Topsnelheid: 330 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 320 kg GVW: 2.000 kg Wielbasis: 275 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 32,7 l/100km (1 op 3,1) Brandstofverbruik op de snelweg: 14,7 l/100km (1 op 6,8) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Ferrari 599 GTB Fiorano F1 Grigio Silverstone
De meest opvallend grijze Ferrari? Deze sensationeel mooie 599 GTB Fiorano doet een serieuze gooi naar die titel. De unieke GTO-styling, vele carbon details en keramische remmen duiden op meedogenloze supercar prestaties. Geheid dus dat de Grigio Ferrari zich thuis zal voelen op circuits als Silverstone. Laat u zakken in volledig elektrisch verstelbare, lichtgewicht Daytona Racing Seats en drijf de atmosferische V12 tot het uiterste. Geeft de geïntegreerde LED Shift Indicator aan dat het toch écht tijd wordt om op te schakelen? Een tik teken de rechter schakelpaddel volstaat om de 12-cilinder opnieuw alle 620 paarden brullend en wel op de achterwielen los te laten. Wat een emotie. Wat een plezier. Wat een geluk dat dit paradepaardje onder de Gran Turismo Berlinetta’s bij Prins staat!
Exterieur De kenner ziet meteen dat er iets bijzonders aan de hand is met deze Grigio Silverstone Ferrari 599 GTB Fiorano. Dak en sideskirts wijken namelijk af en vertonen met hun matgrijs gewrapte afwerking hoogst begeerlijke GTO-trekjes. Verder komt de zwart gelakte grille rechtstreeks bij de straatlegale raceversie van de GTB vandaan. Ook de two-tone Grigio / Nero striping op de motorkap is anders dan anders. Een samenstelling die terugkeert op de achterklep, waar het zwarte paard schittert op grijs gewrapte delen. Bella! Een extra teken van maximale performance doet zich voor in de vorm van Carbon Scuderia Shields op de zijkanten van de 599 GTO-lookalike. Datzelfde carbon treft u in het hart van de grijs gelakte wielen en op de omhulsels rondom de 4 uitlaateindstukken. Nero remklauwen, keramische schijven, een dikke diffusor en breed Michelin Super Sport rubber doen een ultieme poging om alle power in goede banen te leiden. We kunnen alvast verklappen: dat lukt meer dan aardig.
Interieur Met zo’n origineel geconfigureerde buitenkant kan het interieur uiteraard niet achterblijven. De Italiaanse meesters voorzagen de vederlichte Carbon Racing Seats van een iconisch Daytona motief en voegden lichte contraststiksels aan de Nero lederen bekleding toe voor maximaal onderscheid. Het resultaat is weergaloos. Maar het kan nóg mooier: zo is het leder doorgetrokken tot en met de dakhemel en is er volop carbon aanwezig in de Ferrari 599 GTB Fiorano cockpit. Dashboard, deurpanelen, dorpellijsten, stuurwiel; het aandeel koolstofvezel is op genoemde delen écht heel groot. Om nog verder in de huid van de autocoureur te kunnen kruipen bevat het carbon stuur een heuse LED Shift Indicator. Alsof de Giallo rev-counter erachter niet duidelijk genoeg de melodramatisch hoge toerentallen weergeeft…
Opties & extra’s Overigens laten de Carbon Daytona Racing Seats zich met uiterste precisie volledig elektrisch verstellen, zodat het al gauw voelt alsof dit zitje speciaal voor u op maat is gemaakt. De geïntegreerde stoelverwarming zit er waarschijnlijk vooral voor de sier, want wie een beetje met het rechterpedaal speelt, komt vanzelf razendsnel op temperatuur.
Techniek & performance Is de magische 12-cilinder van Ferrari ook eenmaal goed warm, dan kunt u helemaal los, met een acceleratie van 0 naar 100 km/h binnen 3,7 seconden tot gevolg. Let wel: dit is dus zónder hulp van turbo- en hybridesystemen. Kortom, lekker old school en puur natuur. En zo klinkt het 620 pk sterke monster ook! De sound van de 6,0 liter Ferrari V12 blijft ver weg van gekunstelde melodieën en zet zijn pure karakter één-op-één door in klinkende prestaties. Het vernoemen van een model naar het thuiscircuit van de mannen en vrouwen in rood, is immers gedaan met een reden. Als het rechte stuk lang genoeg is, haalt de Fiorano zomaar een topsnelheid van 331 km/h. F1-waardig is tevens het gelijknamige tractiesysteem van de Gran Turismo Berlinetta. Samen met een indrukwekkend downforcepakket haalt de achterwielaangedreven 599 alles uit zijn prachtig uitgebalanceerde onderstel en wordt hij één met het asfalt. Net als zijn kleur. Wij durven ‘m wel aan: zelfs mét keramische remmen bent u niet meer te stoppen…