De in Nederland bijzonder geliefde Peugeot 308 heeft een facelift ondergaan. Hoewel de wijzigingen in eerste instantie minimaal lijken is er aan de techniek behoorlijk hard gewerkt. Zo zijn de veiligheids- en assistentiesystemen van de nieuwe 3008 en 5008 nu ook op de 308 leverbaar. De tweede dieselmotor in het gamma is geen 1.6 met 120 pk meer, maar een 130 pk sterke 1.5 en de 180 pk sterke diesel-GT heeft nu een achttrapsautomaat. De auto wordt gepresenteerd in het prachtige Beieren, van waaruit ik de eerste testnotities met jullie deel. Omdat een goed begin het halve werk is… maar meteen met de GT.
Om bij het begin te beginnen: de aangepaste neus staat de Peugeot goed. Voor de duidelijkheid: de grootste wijziging zit hem in het Peugeot-embleem dat van de motorkap naar de grille verhuist. Bij de GT en GT-Line moet je een geoefend spotter zijn om de faceliftversie te onderscheiden, daarbij zat het merklogo altijd al in de grille.
Feest der herkenning
Ook vanbinnen is het een feest der herkenning. Het interieur blijft onverminderd fraai, zeker met de keurige stiksels in de GT-uitvoering ziet het er bijna net zo goed uit als in de 3008 en zeker fraaier dan bij de meeste concurrenten. Ik zeg bewust ‘bijna’, want het mooie grote scherm dat de tellers vervangt is niet naar de 308 gekomen, net als de ‘pianotoetsen’ onder het infotainmentscherm. Geen ramp, want dat reageert gevoelsmatig wat vlotter dan voorheen en is daardoor prima bruikbaar.
De achttrapsautomaat is afkomstig van de Japanse fabrikant Aisin en vormt een goed koppel met de 180 pk sterke 2.0 HDi. Doordat de motorkracht nu over twee extra versnellingen verspreid wordt voelt de auto gretiger aan dan vóór de update. Op vlak wegdek schakelt de automaat haast onmerkbaar op en terug, in de bergen merk je dat hij in de basis vrij zuinig is afgesteld. Bij klimmen houdt hij zijn versnelling soms net iets te lang vast en besluit dan te laat om een trap terug te gaan, wat niet geheel soepel verloopt. Een klein smetje, want afgezien daarvan is het een hele goede toevoeging.
Niet uniek voor de GT zijn de diverse nieuwe assistentiesystemen. De 308 waarschuwt nu voor verkeer in de dode hoek, waarschuwt voor een mogelijke kop-staartbotsing en kan indien nodig ingrijpen. De dodehoekwaarschuwing werkt prettig, de botswaarschuwing treedt effectief in werking als je te snel op langzamer verkeer afrijdt en tot een noodstop heb ik het om begrijpelijke reden niet laten komen… Wat ik wel probeerde is de rijstrookassistent, die je met subtiele stuurcorrecties corrigeert als je over de wegbelijning dreigt te rijden. Dat systeem doet zijn werk steevast netjes.
De vernieuwde 308 staat in het najaar bij de dealer. De hatchback is te koop vanaf 22.130 euro en de SW vanaf 24.880 euro. Een uitgebreide rijtest lees je binnenkort op Autokopen.nl!
Aanraders