Een zonnige middag in februari. Japans, Chinees, Frans: vreemde talen hoor je wel vaker in Amsterdam. Maar nu zijn het fotografen en verslaggevers die vanuit de hele wereld naar onze hoofdstad zijn gekomen voor de onthulling van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse. Inmiddels is het ruim 3 maanden later en arriveert de auto voor de tweede keer in Nederland, dit keer bij de dealers. Tijd dus voor een compleet overzicht van alles wat je wil weten over de nieuwe A-Klasse.
De vierde generatie Mercedes-Benz A-Klasse lijkt op de vorige editie van het populaire model. Dat is schijn, want zo’n beetje alles is nieuw aan de A-Klasse. De auto wordt gebouwd op een nieuw platform, waarop later nog zeven compacte modellen van Mercedes-Benz worden uitgebracht. Eén daarvan is de A-Klasse Sedan, die volgend jaar aan het assortiment wordt toegevoegd. Nu is eerst de hatchback aan de beurt en die zit vol met nieuwe technologie.
Primeur nieuw infotainmentsysteem MBUX
Zonder twijfel een van de belangrijkste innovaties van de nieuwe A-Klasse is het MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes-Benz. Dat het kleinste model van Mercedes-Benz de primeur krijgt zegt veel over het belang van het model. Analoge tellers horen in de A-Klasse tot het verleden, je krijgt altijd twee beeldschermen waarvan de grootte (7 of 10 inch) afhangt van de gekozen uitvoering en opties. Zowel bij de onthulling in Amsterdam als later bij de eerste rijtest maakt het multimediasysteem indruk met fraaie graphics, innovatieve bediening en uitgebreide mogelijkheden. Met schermaanraking, touchpads op het stuur en spraakopdrachten is het systeem te bedienen.
Een ander speerpunt van de nieuwe A-Klasse is comfort. Dat zit ‘m niet alleen in het veercomfort ‘op het niveau van de C-Klasse’, maar ook in de geluidsisolatie. Tijdens de eerste test in Kroatië blijkt dat de A-Klasse op beide onderdelen tot de beste auto’s in zijn segment behoort. Met de optionele multilink achteras met adaptieve ophanging wordt het rijcomfort verder vergroot.
De A-Klasse is iets groter dan het vorige model en dus is er ook iets meer ruimte voor alle inzittenden, maar verwacht geen grote verbeteringen op dit gebied. Met 370 liter inhoud is de kofferbak vergelijkbaar met die van andere auto’s in het segment.
In samenwerking met Renault
Ook onder de motorkap is er nieuws. De A-Klasse is de eerste Mercedes-Benz met de nieuwe 1.4 viercilinder benzinemotor die in samenwerking met Renault werd ontwikkeld. Dat merk biedt dezelfde motor aan als 1.3 TCe en eigenlijk ligt die benaming dichter bij de waarheid, omdat de werkelijke cilinderinhoud 1.332 cc is. Hoe dan ook, de motor wordt in de A-Klasse verkrijgbaar met 109 pk (de A 160, vanaf oktober) en 163 pk (A 200).
Daarnaast is er een 2.0 benzinemotor met 224 pk (A 250) en een 1.5 dieselmotor (A 180 d ). Een zeventraps automaat is standaard op de 2.0 en de dieseluitvoering en als optie te bestellen op de A 200. Later volgen er nog meer motorversies, waaronder een krachtige AMG-uitvoering.
A 160 | A 200 | A 250 | A 180 d | |
Motor | 1.4 turbo | 1.4 turbo | 2.0 turbo | 1.5 turbo |
Brandstof | benzine | benzine | benzine | diesel |
Versnellingsbak | hand | hand/aut | aut | aut |
Vermogen | 109 pk | 163 pk | 224 pk | 116 pk |
Koppel | nnb | 250 Nm | 350 Nm | 260 Nm |
0-100 km/u-tijd | nnb | 8,2 sec | 6,2 sec | 10,5 sec |
Topsnelheid | nnb | 225 km/u | 250 km/u | 202 km/u |
Verbruik | nnb | 1 op 17,2 | 1 op 16,1 | 1 op 24,4 |
Veel mogelijkheden, weinig uitvoeringen
Mercedes-Benz houdt de prijslijst van de A-Klasse overzichtelijk door geen vaste uitvoeringen aan te bieden. De standaarduitrusting is behoorlijk compleet en eenvoudig aan te vullen met optiepakketten. De belangrijkste zijn het Advantage-pakket, Premium-pakket en Premium Plus-pakket. Het eerste pakket bestaat uit een navigatiesysteem, een 10 inch mediabeeldscherm, parkeerhulp en automatisch dimmende spiegels. De meerprijs bedraagt 1.494 euro. Het Premium-pakket heeft voor 3.509 euro de inhoud van het Advantage-pakket plus een tweede 10 inch beeldscherm, keyless go, stoelverwarming, een uitgebreider audiosysteem, een armsteun achter en sfeerverlichting. Als je 5.445 euro betaalt dan krijg je het Plus-pakket met alle eerder genoemde opties, én een panoramadak, intelligente led-koplampen en elektrisch verstelbare stoelen.
Standaard is elke A-Klasse voorzien van twee 7 inch beeldschermen, cruise control, instelbare rijstanden, een regensensor, airconditioning met automatische klimaatregeling en een achteruitrijcamera. Ook actieve veiligheidssystemen zoals een noodremsysteem en een actieve rijbaanassistent zijn op elke A-Klasse aanwezig.
De vanafprijs van de A-Klasse bedraagt 30.695 euro, voor de A 160. Die is vanaf eind juni te bestellen. De A 200 is nu al te verkrijgen, voor 36.724 euro. Zakelijk leasen kan vanaf zo’n 450 euro per maand, reken voor private lease op minimaal 500 euro. Tijdelijk biedt Mercedes-Benz de Launch Edition aan. Je krijgt dan de extra’s van het eerder genoemde Advantage-pakket, meer connectiviteitsmogelijkheden en led-koplampen met korting. De belangrijkste concurrenten van de A-Klasse zijn de BMW 1 Serie en Audi A3.
benzine | |||
A 160 | 30.695 euro | ||
A 200 | 36.742 euro | ||
Launch Edition | 39.924 euro | ||
aut. | 37.089 euro | ||
Launch Edition | 40.289 euro | ||
A 250 | aut. | 46.669 euro | |
diesel | |||
A 180 d | aut. | 36.818 euro | |
Launch Edition | 40.280 euro |
Meer informatie
Dat de nieuwe A-Klasse een zeer belangrijke auto is voor Mercedes-Benz daar profiteert elke toekomstige berijder van. Veel comfort, het beste op het gebied van infotainment en moderne motoren zijn de belangrijkste pluspunten van de nieuwe A-Klasse. Meer over de onthulling in Amsterdam en over hoe de nieuwe A-Klasse rijdt vind je in de artikelen hieronder.
- Autotest Mercedes-Benz A-Klasse
- Onthulling Mercedes-Benz A-Klasse in Amsterdam