De opkomst van Chinese automerken in Europa vertoont opvallende parallellen met de introductie van Japanse auto's in de jaren '70 en Koreaanse voertuigen in de jaren '90. Net als hun voorgangers hebben Chinese fabrikanten aanvankelijk te kampen gehad met scepsis, maar weten ze inmiddels een aanzienlijk marktaandeel te veroveren door competitieve prijzen, geavanceerde technologie en strategische samenwerkingen.
Verschillende Chinese merken hebben de Nederlandse markt succesvol betreden:
- MG: Oorspronkelijk een Brits merk, maar sinds 2019 onder Chinese leiding actief in Nederland. MG biedt modellen zoals de ZS EV en de MG4 aan, die populair zijn vanwege hun scherpe prijs-kwaliteitverhouding.
- BYD (Build Your Dreams): Sinds 2022 aanwezig in Nederland en heeft in 2024 het hoogste aantal verkopen onder Chinese merken gerealiseerd. Modellen zoals de Atto 3 en de Dolphin zijn geliefd vanwege hun moderne technologie en betaalbaarheid.
- Polestar: Een premiummerk ontstaan uit een samenwerking tussen Volvo en het Chinese Geely. De Polestar 2 is sinds 2020 op de Nederlandse markt en heeft een sterke positie verworven in het elektrische segment.
- Nio: Bekend om zijn innovatieve batterijwisselsystemen, waardoor bestuurders in enkele minuten een lege accu kunnen vervangen. Hoewel het merk sinds 2022 in Nederland actief is, richt het zich meer op community building dan op massale verkoopcijfers.
- Xpeng: Sinds 2023 aanwezig in Nederland en biedt modellen zoals de P7 en G9 aan. Het merk onderscheidt zich door geavanceerde technologie en een focus op elektrische voertuigen.
- Lynk & Co: Dit merk is vooral actief geweest in het wegzetten van auto's in combinatie met een aantrekkelijk maandbedrag. Inmiddels zijn ze zowel nieuw als gebruikt te koop.
Chinese automerken die alweer weg zijn
Niet alle Chinese merken hebben een blijvende indruk achtergelaten. Een voorbeeld is Landwind, dat in 2005 de Nederlandse markt betrad met de X6 SUV. Vanwege slechte prestaties in crashtests en negatieve publiciteit trok het merk zich al snel terug uit Europa.
Samenwerkingen tussen Chinese autofabrikanten
Chinese autofabrikanten hebben strategische allianties gevormd, zowel binnenlands als internationaal:
- Binnenlandse Samenwerkingen: Geely, een van de grootste private autofabrikanten in China, heeft meerdere merken onder zijn paraplu, waaronder Lynk & Co en Zeekr. Deze merken delen technologie en platformen, wat leidt tot efficiëntere productie en innovatie.
Samenwerkingen Chinese automerken met Europese automerken
- Volkswagen en Xpeng: In juli 2023 investeerde Volkswagen $700 miljoen in Xpeng, wat resulteerde in een 4,99% aandeel in het bedrijf. Deze samenwerking is gericht op het ontwikkelen van middelgrote elektrische voertuigen voor de Chinese markt, gepland voor 2026.
- Stellantis en Leapmotor: In september 2024 kondigde Stellantis een samenwerking aan met Leapmotor, waarbij het een belang van 21% verwierf voor €1,5 miljard. Deze alliantie stelt Leapmotor in staat om modellen zoals de T03 en C10 in Europa te introduceren, terwijl Stellantis profiteert van toegang tot geavanceerde elektrische voertuigtechnologie.
- Mercedes-Benz en Geely: Deze samenwerking richt zich op de ontwikkeling van elektrische voertuigen, waarbij Geely's SEA-platform wordt gebruikt voor nieuwe modellen van Smart, het submerk van Mercedes-Benz.
- BMW en Great Wall Motor: In 2020 hebben deze bedrijven een joint venture opgericht, Spotlight Automotive, met een investering van RMB 5,1 miljard. Het doel is de productie van elektrische Mini-modellen in China.
Conclusie
De opkomst van Chinese automerken in Europa weerspiegelt de eerdere introducties van Japanse en Koreaanse voertuigen. Door competitieve prijzen, technologische innovatie en strategische samenwerkingen hebben Chinese fabrikanten een stevige positie op de Europese markt weten te veroveren. Naarmate deze merken hun aanwezigheid verder uitbreiden en versterken, zullen ze een blijvende impact hebben op het Europese autolandschap.
Aanraders