Prestaties Acceleratie (0-100): 3,7 s Topsnelheid: 330 km/u
Maten en gewichten Laadvermogen: 320 kg GVW: 2.000 kg Afmetingen (LxBxH): 467 x 196 x 131 cm Wielbasis: 275 cm
Interieur Aantal zitplaatsen: 2
Milieu en verbruik Brandstofverbruik in de stad: 27 l/100km (1 op 3,7) Brandstofverbruik op de snelweg: 12,5 l/100km (1 op 8,0) Energielabel: G
Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2
Ferrari 599 GTB Fiorano F1 Rosso Corsa
Het enige dat dichterbij een Ferrari 599 GTO komt, is de 599 GTO zelf. Voor de rest heeft deze GTB griezelig veel weg van de straatlegale versie op basis van de raceklare 599XX. Volgt u ons nog? Geeft niets. Het geweldig pure karakter van dit unieke exemplaar is immers het enige dat telt. Deze Gran Turismo Berlinetta is oorspronkelijk nieuw geleverd in Spanje. Onder de Spaanse zon ‘versleet’ het Italiaanse raspaard twee eigenaren, om vervolgens sinds 2020, via Prins, de Nederlandse wegen ‘onveilig’ te maken. Het gevaarlijkste aan deze Ferrari? Zijn immense attractiviteit. Probeer maar eens nee te zeggen tegen al dit moois! En dan is de geweldenaar ook nog eens technisch in topstaat.
Exterieur De gelijkenis met de GTO zit hem uiteraard voor een belangrijk deel in het tweekleurige exterieur: Rosso Corsa in combinatie met een zwart dak en dito spiegelkap behuizingen. Mat zwart nog wel, voor een extra dramatische look, in de positieve betekenis van het woord. De antracietkleurige velgen doen serieus mee aan het lookalike gebeuren. Vervelend is dat allerminst! De vuurrode carrosserie doet ondertussen datgene waarin het de allerbeste is: bloedsnel overkomen en een verpletterende indruk achterlaten op iedere medeweggebruiker die na accelereren tegen de staart van de 599 aan mag kijken. Want geloof ons, dat zijn er veel. Rosso remklauwen mogen zich op saillante wijze vastbijten in de keramische remschijven, en doen dat met verve. Tijd om in te stappen!
Interieur & uitrusting Het zal u niet verbazen dat de circuit-ambities in het interieur volop worden doorgetrokken. U treft er met Nero leder beklede sportstoelen, gemaakt van carbon. Op het dashboard en de tunnelconsole vindt u datzelfde peperdure, lichtgewicht materiaal terug. Zo ongeveer alles dat zwart is maar niet van carbon, heeft een Rosso afwerking; in de vorm van stiksels, dan wel biesjes. De rev-counter leidt een even opvallend bestaan: met zijn Rosso uitrusting en centrale positie in het instrumentenpaneel is deze onmogelijk te missen. Goed gezien: de toeren lopen door tot 10.000 per minuut… Tegelijkertijd heeft Ferrari zichtbaar heel hard zijn best gedaan om een beetje stijl terug te laten komen in de Spartaanse c.q. performance georiënteerde cockpit, getuige de brandblusser die omwikkeld is met Nero leder. En daar stopt het niet, want we merken zelfs parkeersensoren voor én achter op, een navigatiesysteem, automatisch dimmende binnenspiegel eneen CD-wisselaar geschikt voor 6 schijven. Zijn ze helemaal gek geworden in Maranello? Een beetje misschien, op een goede manier. En dat komt heel anders tot uiting dan tot nu toe besproken…
Techniek & performance Immers, wat is een vurig en snel uiterlijk zonder bijpassende prestaties? De 599 GTB flitst binnen 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op een alles verpulverende 331 km/h. Verantwoordelijk hiervoor is een 12-cilinder in V-opstelling in het vooronder, goed voor 620 pk en 608 Nm koppel. Daarmee trekt de Ferrari letterlijk en figuurlijk een hele lange neus naar andere weggebruikers. Slik. En dan durven ze in Maranello nog steeds over een volbloed ‘GT’ te spreken… Nou ja, die ‘B’ zal het hem dan toch wel doen! Wat denkt u, moet dat persoonlijk even getest worden?