Hyundai was de eerste autofabrikant die in Nederland een waterstofauto in de prijslijst zette. Volgend jaar komt er een nieuw model en dat ziet er zó uit.
Hyundai heeft in Seoul zijn nieuwe waterstofauto onthuld. Het model is bijna productierijp, slechts op detail wordt het ontwerp nog aangepast. De naam van de auto maakt Hyundai bekend op de CES elektronicabeurs in januari. De verkoopstart voor de Europese markt volgt later in 2018.
De opvolger van de ix35 Fuel Cell heeft een 9 procent efficiëntere brandstofcel. Dat betekent dat er minder waterstof nodig is om elektriciteit op te wekken. Ook de elektromotor is krachtiger, het nieuwe model heeft 120 kW (163 pk) vermogen, 20 procent meer dan de ix35 heeft. Ook prettig: de actieradius is groter, namelijk 800 kilometer volgens de huidige meetmethode. De ix35 Fuel Cell komt (in theorie) nog geen 600 kilometer ver op een volle tank waterstof.
Een ander voordeel is dat de nieuwe generatie brandstofcellen en waterstoftanks goedkoper te produceren zijn. Omdat het nieuwe model vanaf het begin is ontworpen voor de toepassing van waterstof, kunnen er nu drie even grote tanks onder de auto. Bij de ix35, die in de basis is ontwikkeld als brandstofauto, hebben de twee tanks allebei een andere vorm. Dat is duurder om te produceren.
Hyundai maakt begin volgend jaar meer informatie bekend over de nieuwe waterstofauto.