Volkswagen presenteert na 16 jaar een volledig nieuw model van de Caddy. Geen schroefje is gelijk aan het oude model, dat nog tot het eind van het jaar wordt verkocht.
De Caddy maakt eindelijk de overstap naar het MQB-platform van Volkswagen, waarop zo’n beetje alle modellen van Volkswagen inmiddels worden gebouwd. De Caddy is daarmee voorbereid op hybride en elektrische aandrijving, maar komt vooralsnog gewoon met dieselmotoren op de markt. Die zijn allemaal voorbereid op de nieuwe, strenge Euro6d-uitlaatgasnorm en volgens de voorlopige cijfers tot 12 procent zuiniger geworden. Volkswagen gaat de motoren leveren met vermogens van 75 tot 122 pk. Daarnaast maakt een TGI-aardgasuitvoering weer deel uit van line-up.
De nieuwe Caddy is ruimer dan voorheen. De wielbasis is met ruim 7 centimeter toegenomen en de laadruimte is hoger en breder geworden. De inhoud meet nu 3,3 m3, die van de verlengde Caddy Maxi zelfs 4,0 m3. Daardoor kunnen er in die laatste twee europallets mee. De laadruimte van de Caddy kan afzonderlijk worden afgesloten, waardoor het risico op diefstal wordt verminderd.
Rijhulpjes
Volkswagen levert maar liefst 19 verschillende rijhulpsystemen, waaronder cruise control met afstandsradar en trailer assist. Dat de Caddy een sprong in de tijd maakt zie je ook in het interieur. De bedrijfswagen is optioneel met een 10 inch infomediabeeldscherm en een digitaal instrumentenpaneel te bestellen. De bestuurder en passagiers zitten op AGR-goedgekeurde stoelen.
Uiteraard is ook het ontwerp helemaal nieuw, waarbij met name de aankledingsmogelijkheden opvallen. Met meegespoten bumpers, een hoogglans zwarte grille, lichtmetalen wielen en nog wat andere aankleding staat er opeens een heel andere auto. De praktische basisversies zijn meer zoals we de Caddy kennen, al herken je het nieuwe model eenvoudig aan de verticaal geplaatste achterlichten. De personenuitvoering Caddy Combi (foto 5 en 6) heeft een achterklep in plaats van deuren.
De nieuwe Caddy komt eind dit jaar op de markt, de Caddy Maxi volgt begin 2021.