De Audi e-tron GT beleeft z'n debuut. Het merk heeft vierdeurs gran turismo samen met het performancemodel RS e-tron GT onthuld. Hier vind je de eerste specificaties.
Dit jaar beleven meerdere nieuwe, elektrische 'e-tron'-modellen van Audi hun première. Als eerste onthult het merk vandaag de e-tron GT, een elegante vierdeurscoupé in de traditie van de gran turismo's. Ook z'n performancebroeder RS e-tron GT debuteert. De auto's meten wel 4,99 meter lang, waarvan 2,90 meter de wielbasis vormt. Met een hoogte van 1,41 meter ligt de e-tron GT laag boven de weg.
Techniek
Het gestroomlijnde ontwerp en de aerodynamische onderdelen, zoals de elektronisch aangestuurde achterspoiler, leveren een luchtweerstand (Cw-)waarde van slechts 0,24 op. Dit draagt bij aan de grote actieradius van 487 km (WLTP gemeten). Het accupack van liefst 85 kWh ligt in de bodem van de wagen, zodat er een laag zwaartepunt en een bijna ideale (50:50-)gewichtsverdeling zijn. Bijzonder: door uitsparingen in het accupakket hebben inzittenden achterin meer beenruimte.
Zowel op de voor- als achteras ligt een elektromotor. Het systeemvermogen van de e-tron GT komt daarmee op 350 kW/476 pk, in boost-modus zelfs 390 kW/530 pk. In efficiency-modus rijdt de GT met voorwielaandrijving, bij omstandigheden als gladheid komen de achterwielen daar razendsnel automatisch bij. De RS heeft een systeemvermogen van 440 kW/598 pk - exclusief boost - en koppel van 830 Nm. Daarmee kun je het sprintje van 0-100 km/u in 3,3 seconden afleggen, dat is zo snel als een supercar! De topsnelheid is begrends op 250 km/u. De RS e-tron GT heeft opvallend genoeg een tweetraps transmissie. Dit bevordert zowel de acceleratie als het efficiënte verbruik van de stroom.
Supersnel laden
Ook noemenswaardig is de snelle oplaadtijd met gelijkstroom. Bij een lader tot 270 kW zou 5 minuten laden al volstaan voor 100 km extra bereik. Onder meer tijdens het zeilen wordt energie aan de accu toegevoegd. Met deze gran turismo kun je dus flink kilometers maken.
Verwacht een uitgebreide uitrusting en de laatste techsnufjes in de twee elektrische modellen. Voor het RS-model zijn performance-onderdelen beschikbaar. Als je geïnteresseerd bent dan kun je nu reeds je interesse kenbaar maken op de e-tron pre-booking website. Prijzen en uitrustingsniveaus volgen, de auto's zelf worden in mei bij de dealers verwacht.
Aanraders