De Renault Kadjar is een succes voor Renault. Een kloeke SUV met een aantrekkelijk prijskaartje kan weinig anders dan goed verkopen, en dat is precies wat er is gebeurd. De eerste Kadjar heeft zijn geld waarschijnlijk opgebracht, dus is het tijd om te investeren in verfijning. Dat, en een nieuwe turbomotor, zijn goede redenen om de Kadjar opnieuw te testen. Zal z’n succes voortduren?
Een heel groot geheim is het niet, voor de Kadjar gebruikt Renault veel techniek van de Nissan Qashqai. Geen onverstandige zet, want de Qashqai blijft een van de best verkopende auto’s van ons land. De familieband zag je terug in wat typische Nissan-eigenaardigheden, zoals de tankklepontgrendeling met een hendel op het dashboard. Na de facelift is daar geen sprake meer van.
Bekijken
Je ziet in een oogopslag dat de vernieuwde Kadjar anders oogt dan je gewend bent, maar waar ’t hem precies in zit wordt pas in een tweede oogopslag duidelijk. Een belangrijke upgrade is de nu midden op de voorbumper geplaatste kentekenplaat, waardoor de auto breder oogt. De nieuwe voor- en achterbumper doen de rest, waarbij het effect dat de laatste sorteert bijna verbluffend is. Waar de vorige Kadjar van achteren enigszins belegen overkomt oogt de nieuwe welhaast dik. Het uiterlijk wordt gecompleteerd door 19 inch grote wielen met Eiffeltoren-design, genaamd Yohan. De bescheiden meerprijs van 495 euro zijn ze al bij de eerste aanblik waard.
Het interieur is een feest van herkenning voor de Kadjar-rijder. Het betekent niet dat hier geen aandacht aan besteed is, want al snel valt het oog op de nieuwe klimaatbediening. Drie ronde aluminium knoppen steken als sieraden uit de verder vrij sobere middenconsole. Een andere belangrijke verbetering betreft het knoppencluster voor ruit- en spiegelbediening, dat niet langer uit de schappen van Nissan komt. Het zijn wellicht kleine dingen, maar wel de kleine dingen die het ‘m doen.
Zitten
Al bij het instappen bemerk je de hoge zitpositie. Je voelt je daadwerkelijk verheven boven de rest, een ervaring die veel andere cross-overs in dit segment in mindere mate bieden. Het stuurwiel en de stoelen laten zich uitgebreid verstellen, met als gevolg een aangename zit. De met een fraai ruitpatroon beklede stoelen zijn opvallend zacht maar ondersteunen prima, een uitschuifbare zitting garandeert ook voor langere bestuurders de juiste ondersteuning. Deze stoelen zijn standaard op de Intens-uitvoering.
Achterpassagiers voelen zich in de Kadjar de koning te rijk. Hier is letterlijk een zee van ruimte beschikbaar en de ruimteperceptie is nog groter. De voetenruimte onder de voorstoelen geeft namelijk veel bewegingsvrijheid en het panoramadak (795 euro) suggereert oneindige hoofdruimte. Oneindig is het niet, natuurlijk, maar je moet wel serieus lang zijn om met je kruin tegen het dak te schuren. De kofferbak blijft met 472 (tot 1.478) liter ongewijzigd groot en ook de handige, driedelige kofferbakvloer is gebleven. Door de vloerdelen rechtop te zetten maak je handige compartimenten en voorkom je rondslingerende bagage.
Bedienen
Met de facelift is ook het infotainmentsysteem herzien. Op het gebied van functionaliteit is er niets noemenswaardig veranderd, wel is het geheel in een strakkere behuizing gevat. Daarbij is de fysieke volumeknop helaas gesneuveld en vervangen door een wat onhandige aanraakbediening. Ook niet zo handig is de regeling van de schermhelderheid via een diep weggestopt menu. De donkere nachtstand is gekoppeld aan de buitenverlichting, dus wanneer je bij mist of regen handmatig de lampen inschakelt worden instrumentarium en infotainmentscherm matig afleesbaar.
Positieve zaken zijn er ook voldoende, want het systeem reageert snel genoeg. De spraakbediening is al sinds de Kadjar op de markt is erg goed. Inmiddels is deze kwaliteit niet meer bovengemiddeld, maar na enige oefening doet het systeem precies wat je moet doen. Opteer je voor de automatische inparkeerassistent, dan heb je daaraan een zeer snel werkend en accuraat systeem. Zo goed dat je het ook echt kunt gebruiken.
Rijden
De Renault Kadjar stond al bekend om zijn aangename, neutrale rij-eigenschappen waarbij comfort de boventoon voert. De vernieuwingsronde doet hieraan niets af en zelfs de 19 inch grote wielen brengen vering en demping niet van de wijs. De besturing is vrij precies en biedt voldoende gevoel, waardoor de auto veel vertrouwen geeft. De enige beperking bij vlot genomen bochten is het overhellen van de koets. In je eentje kun je dus behoorlijk vlot door de bocht met deze SUV, met passagiers aan boord zou ik mijn enthousiaste stuurgedrag iets temperen.
Het belangrijkste nieuws zit in het vooronder, waar vanaf nu een 1,3-liter turbomotor gehuisvest wordt. Deze is verkrijgbaar met 140 en 160 pk, waarvan ik de eerstgenoemde heb gekozen. Het vertrouwen dat dit voldoende is blijkt terecht, want met dit blok heb je nooit het gevoel tekort te komen. In tegenstelling tot sommige concurrenten heeft de Renault ‘gewoon’ vier cilinders en dat zorgt voor een zeer stille, soepele loop. Geen vibraties tijdens het accelereren, geen roffeltje: deze motor voelt zeer vertrouwd en blijkt met een verbruik van 1 op 13,5 even zuinig als zijn 10 pk zwakkere voorganger. Het is wel eenvoudiger te realiseren, dus in de praktijk kun je er gerust een kilometer bij optellen.
Op de snelweg overtuigt de Kadjar met zijn stille interieur. Wind- en bandengeluid blijven goed op de achtergrond en ook de motor hoor je niet. De SUV is merkbaar beter geïsoleerd dan de Scénic, waarin je de krachtbron wel hoort werken. Terugschakelen voor inhaalacties is dankzij het vlot beschikbare koppelnauwelijks nodig, al zou het niet erg zijn. De zesversnellingsbak werkt namelijk zeer trefzeker en ook de koppeling laat zich goed aanvoelen. Vanuit stilstand wegrijden met deze auto gaat goed vanaf het eerste moment. De Kadjar is een vergeeflijke, gemakkelijk te rijden auto.
Betalen
Renault positioneert de Kadjar zodanig dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Zijn vanafprijs is met 28.590 euro bijzonder concurrerend en wanneer je het uitrustingsniveau opkrikt komt daar niet meteen veel bij. De testauto blijft steken bij een keurige 34.870 euro en dat is een zeer nette prijs voor het gebodene. Wil je een automaat, dan krijg je automatisch de 160 pk sterke motorvariant en het uitrustingsniveau ‘Intens’. De vanafprijs bedraagt dan 35.590 euro. Dieselen kan alleen met de 115 pk sterke Blue dCi 115 pk, die er is vanaf 34.990 euro. Leaseprijzen zijn eveneens schappelijk, vergelijkbaar met die van auto’s als zijn broer Nissan Qashqai en de Opel Grandland X.
Conclusie
De vernieuwde Renault Kadjar ziet er nog steeds vertrouwd uit, maar heeft een stuk meer ‘body’. Vanbinnen is hij op de juiste punten verfijnd terwijl het rijcomfort op hetzelfde, hoge niveau blijft. Met de nieuwe motor zijn de prestaties adequaat, terwijl hij zich eveneens gemakkelijk zuinig laat rijden. De prijs blijft aantrekkelijk, ook als je kiest voor een hoger uitrustingsniveau.
Blijft de Renault Kadjar ook na zijn update hoge ogen gooien? Als je het mij vraagt absoluut. Hij is merkbaar beter dan de vorige versie en ziet er ook nog eens aantrekkelijker uit. Of ‘ie zijn vorige zelf zal evenaren of overtreffen in verkoopaantallen moet de toekomst uitwijzen, zijn toegenomen kwaliteiten en onveranderd sterke concurrentiepositie stellen hem er zeker toe in staat.