De gloednieuwe Citroën C3 Aircross deelt het Smart Car-platform met de nieuwe C3. De C3 Aircross deelt ook de nieuwe merkidentiteit en vormtaal met de C3, maar is wel aanzienlijk langer met zijn lengte van 4,39 meter. De vijfpersoons C3 Aircross biedt daardoor op de tweede zitrij de meeste ruimte in het B-SUV-segment. Bovendien is er een zevenpersoonsversie met een derde zitrij – een primeur in het B-SUV-segment.

Citroën voorziet de C3 Aircross van het C-Zen-Lounge®-concept, met Head-Up Display, een kleiner stuurwiel en nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen voor optimale ondersteuning. Het rijcomfort is hoog met de Citroën Advanced Comfort®-vering met dubbele, progressieve hydraulische “bump stops”, die Citroën voor het eerst en op alle versies monteert. Verder biedt de Citroën C3 Aircross uitgebreide assistentietechnologie met een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie en een 10,25-inch touchscreen.

 

De nieuwe C3 Aircross is er behalve met benzinemotor óók in geëlektrificeerde versies: een 100 kW (136 pk) sterke Hybrid 136 48V en een volledig elektrische versie. Van die laatste – met een actieradius van ruim 300 kilometer (in afwachting van typegoedkeuring) – is de batterij in slechts 26 minuten op te laden van 20 naar 80%. De -navigatie-app ë-ROUTES houdt in realtime rekening met veranderingen op de route. In 2025 verschijnt een versie met een actieradius van ruim 400 kilometer*.

Citroën produceert de C3 Aircross in zijn fabriek in het Slowaakse Trnava. De C3 Aircross is leverbaar vanaf € 25.850 en de ë-C3 Aircross vanaf € 27.390. De complete prijslijst van de ë-C3 Aircross maakt Citroën op korte termijn bekend. De prijslijst van de C3 Aircross met alle prijzen van de versies met benzinemotor en Hybrid motor, volgt op een later moment.

*Onder voorbehoud van definitieve typegoedkeuring

 

1 – GEZINS-SUV MET KRACHTIG, ASSERTIEF DESIGN

De Citroën C3 Aircross is net als de C3 gestileerd volgens de nieuwe designtaal van het merk. Met zijn lengte van 4,39 meter combineert het model nieuwe proporties met een nieuwe uitstraling. De gespierde SUV-carrosserie oogt stoer en assertief.

Boris Reinmoller, designmanager C3 Aircross, zegt: “We wilden de positie van de C3 Aircross in het SUV-segment versterken. Met het assertieve design oogt het model krachtig en gespierd. Met ruim 20 cm bodemvrijheid, de hoge zitpositie en subtiele lichtschakeringen in het ontwerp is de C3 Aircross een echte SUV.”.

 

VISUELE IDENTITEIT VAN CITROËN OPNIEUW GEÏNTERPRETEERD

Het front van de nieuwe Citroën C3 Aircross is voorzien van verticale kleurclips die klanten naar wens kunnen wisselen. Ook prijkt op de voorzijde het nieuwe Citroën-logo, dat Citroën in 2021 op de Oli-conceptauto onthulde en inmiddels ook op de ë-C3 en C3 toepast. Het design van de koplampen verwijst naar de driepunts-lichtsignatuur van de Oli. Het SUV-karakter komt tot uiting in de hoge, vlakke motorkap en de verticale lijnen van het front. De 1,79 meter brede C3 Aircross oogt extra breed door de gespierde spatborden en de grote wielen. De wielkastranden zijn geïnspireerd op het ontwerpconcept voor de ë-C3- en C3.

 

Van opzij is het design van de nieuwe C3 Aircross perfect in balans. Het 1,66 meter hoge, vlakke dak biedt royale ruimte voor alle inzittenden. De ruim 20 cm bodemvrijheid zorgt voor gemakkelijke toegang tot de hogere zitplaatsen. Op de achterzijde is, net als de bumper, voorzien van een aanpasbare kleurclip. De gespierde achterspatborden leiden het oog naar de kenmerkende achterlichten, die de stijl volgen van die van de Oli, ë-C3 en C3. De C-stijl versterkt de robuuste uitstraling van de C3 Aircross. Door de vloeiende overgang van de derde zijruit naar de achterklep lijkt het dak optisch te zweven. De brede achterklep – met dezelfde zwarte band met het nieuwe logo als het front – biedt riante toegang tot de bagageruimte met een lage tildrempel.

 

Reinmoller: “De nieuwe C3 Aircross oogt volwassener, als een echte SUV, met een vlakke motorkap en verticaal front. De proporties zijn in balans en zijn silhouet straalt  kracht uit. De C3 Aircross is veel méér dan een aangepaste gezinsauto, het is een consistent geheel.“

 

2 – COMPACTE, RUIME  SUV: TOT WEL ZEVEN ZITPLAATSEN

De nieuwe Citroën C3 Aircross is 4,39 meter lang en biedt in de vijfpersoonsversie ongekend veel ruimte op de tweede zitrij én 460 liter bagageruimte. Hij is er ook als zevenzitter. Beide versies hebben dezelfde carrosserie en gelijke afmetingen. De wielbasis van 2,67 meter – de grootste in het segment – maakt buitengewoon brede achterportieren mogelijk. Die bieden dan ook uitstekende toegang tot de tweede zitrij en ook tot de derde zitrij in de zevenpersoonsversie.

Thierry Blanchard, productprojectmanager C3 Aircross, zegt: “Omdat we de nieuwe Citroën C3 Aircross hebben ontworpen om plaats te bieden aan zeven personen, komt de vijfpersoonsversie vanzelf aan de top in het segment als het gaat om ruimte op de tweede zitrij en bagageruimte.”

 

ZEVENZITSVERSIE: SLIM EN VEELZIJDIG

De zevenzitsversie van de C3 Aircross is uniek in het segment. De verticale achterzijde zorgt ervoor dat er voldoende ruimte is voor de passagiers op de derde rij. De brede achterportieren en de gemakkelijk neerklapbare tweede zitrij (40:60) vergemakkelijken de toegang tot de derde zitrij. Die bestaat uit twee zitplaatsen met een 50:50 gedeeld neerklapbare rugleuning.

De C3 Aircross biedt op de tweede zitrij 25 mm meer elleboogruimte dan het gemiddelde in het segment. Ook op de derde zitrij is veel aandacht gegeven aan comfort met hoofd- en armsteunen, bekerhouders en een USB-aansluiting. Met alle stoelen in de zitpositie bedraagt de bagageruimte 40 liter en met de achterste twee zitplaatsen ingeklapt 330 liter.

 

VIJFZITSVERSIE: TOONAANGEVENDE RUIMTE

De tweede zitrij in de vijfzitsversie van de C3 Aircross staat 65 mm verder naar achter dan die in de zevenzitsversie. Daardoor is de knieruimte 80 mm groter dan het gemiddelde in dit segment. De rugleuning is verstelbaar over 65 mm, maar dat gaat niet ten koste van de bagageruimte van 460 liter – een van de grootste in het segment.

De bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk en heeft een lage, vlakke drempel. De laadvloer is op twee niveaus verstelbaar, waarmee een volledig vlakke vloer is te creëren als beide delen van de rugleuning zijn neergeklapt. In deze configuratie is het laadvolume 1.600 liter.