- Na 50 jaar doorontwikkelen is de iconische Golf nu beter dan ooit, met een aangescherpt design, nieuwe hybride aandrijflijnen en snellere software
- Uniek in deze klasse: elektrische actieradius vernieuwde Golf eHybrid en Golf GTE tot ca. 100* km incl. 50 kW snellaadfunctie
- 50 jaar Golf: gemiddeld 2.000 nieuwe Golfs per dag, 365 dagen per jaar
- Al sinds 1974 een vertrouwd gezicht in Nederland; nog altijd de meest voorkomende auto in het Nederlandse wagenpark en met 900.000 exemplaren het meest verkochte model ooit
Met ongeveer 37 miljoen geproduceerde exemplaren is de Volkswagen Golf niet alleen de meest succesvolle auto in Europa, het is ook de meest verkochte Volkswagen en één van de drie bestverkochte modellen sinds de auto werd uitgevonden. Volkswagen heeft de iconische bestseller nu nog verder verbeterd. Tot de technische highlights behoren een nieuw infotainmentsysteem en een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn met een elektrische range tot ca. 100 kilometer*. De vernieuwde Golf is onder meer te herkennen aan de scherper gelijnde voorbumper, de nieuw ontworpen LED-koplampen en -achterlichtunits, een reeks nieuwe kleuren en velgen plus een verlicht Volkswagen-logo in het front.
In Nederland is de Golf sinds zijn introductie een regelrechte verkoophit. In totaal zijn er een kleine 900.000 exemplaren in ons land verkocht. Ook vandaag-de-dag is de Golf met 310.000 exemplaren nog steeds de meest voorkomende auto in het Nederlandse wagenpark, op de hielen gezeten door de Volkswagen Polo, die de tweede plaats bezet.
Nieuw infotainment en fysieke knoppen
Nu is het tijd voor een vernieuwde versie van de achtste generatie van de Golf. Voor de berijders wellicht het belangrijkste: Volkswagen heeft de hard- en software van het infotainmentsysteem van de Golf volledig herontwikkeld. De systemen zijn gebaseerd op de vierde generatie van de Modulaire Infotainment Matrix van Volkswagen (MIB4). Dankzij een nieuwe grafische- en menustructuur is het touchscreen aanzienlijk verbeterd en ook vereenvoudigd. Het infotainmentsysteem laat zich zonder teveel uitleg bedienen en is 12,9 inch (32,8 cm) groot. Het nieuwe MIB4-display in tabletstijl is ontworpen om visueel vrijstaand te zijn. Als onderdeel hiervan zijn de touch-sliders van het airconditioningsysteem en de volumeregeling ook nieuw ontwikkeld. Deze zijn nu ergonomischer in gebruik en bovendien verlicht. Hiermee volgen de Golf-modellen een bedieningsconcept dat recent ook werd doorgevoerd in de nieuwe Passat Variant, Tiguan en ID.7. Tevens krijgt de Golf opnieuw een optioneel head-up display dat relevante informatie op de voorruit projecteert. Op het stuurwiel keren op veler verzoek de fysieke toetsen terug.
Optioneel verkrijgbaar: verlicht Volkswagen-logo
De vernieuwde en verbeterde Golf is eenvoudig te onderscheiden door zijn nieuw ontworpen voorbumper, LED-koplampen en LED-achterlichtunits. Als alternatief voor de standaard geleverde LED-verlichting zijn optioneel high-performance LED-koplampen verkrijgbaar. In dat geval wordt het front ook voorzien van een horizontale ledstrip in de grille, met in het midden een verlicht Volkswagen-logo – een primeur voor Europa.
Een andere highlight is het tweede, optionele lichtpakket. Dit bevat de nieuwste versie van de IQ.LIGHT LED-matrix koplampen die vergezeld gaan van het verlichte Volkswagen-logo. De LED-matrix koplampen zijn uitgerust met een verbeterde en hoogwaardige grootlichtfunctie met een bereik dat bijna twee keer zo groot is als conventioneel grootlicht. Het optionele IQ.LIGHT LED-Matrix lichtpakket omvat ook nieuw ontwikkelde 3D LED-achterlichtunits, die in de voertuiginstellingen van het infotainmentsysteem kunnen worden gepersonaliseerd. Hier kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende verlichtingsdesigns.
Golf eHybrid en GTE: meer efficiëntie, groter rijbereik
De vernieuwde Golf wordt leverbaar met verschillende aandrijflijnen: twee plug-in hybrideversies (eHybrid en GTE), twee mild-hybrideversies met 48V-technologie (eTSI) en vier turbo-benzinemotoren (TSI). De nieuwe plug-in hybride aandrijflijn van de Golf eHybrid levert een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). In de Golf GTE bedraagt het systeemvermogen maar liefst 200 kW (272 pk). De nieuwe 1,5-liter turbo-benzinemotor (1.5 TSI evo2) is voorzien van variabele turbo-geometrie (VTG) en een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto / voorganger: 10,6 kWh). Door deze verbeteringen heeft Volkswagen de verwachting dat met een plug-in hybride aandrijflijn de elektrische actieradius tot 100 kilometer* bedraagt, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Ook kan de batterij nu bij een wallbox en andere AC-laadpunten worden opgeladen met 11 kW in plaats van 3,6 kW. Daarnaast kunnen de Golf eHybrid en Golf GTE nu tevens worden opgeladen bij DC-snellaadstations met een maximaal vermogen van 50 kW. De grotere elektrische actieradius en de mogelijkheid tot snelladen maken van de plug-in hybride Golf-modellen een goed alternatief voor volledig elektrische auto's voor dagelijks gebruik, terwijl ze tegelijkertijd uitblinken in efficiëntie dankzij een totale actieradius van ongeveer 1.000 kilometer*.
Krachtigere TSI, efficiëntere eTSI
De nieuwe eTSI (1.5 TSI evo2) met 48V-technologie en Actieve Cilinder Management (ACTplus), die altijd zijn gekoppeld aan een 7-traps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, leveren een vermogen van 85 kW (115 pk) en 110 kW (150 pk). Dezelfde turbo-benzinemotor met een 48V-systeem ligt ook in de Golf 1.5 TSI-modellen met handgeschakelde versnellingsbak met hetzelfde vermogen. De 2.0 TSI-motor in de iconische Golf GTI levert nu 195 kW (265 pk). Net als voorheen wordt de Golf Variant niet aangeboden als eHybrid, GTE en GTI, maar is deze wel verkrijgbaar in alle overige uitvoeringen.
Nieuwe opties en kleuren
Volkswagen lanceert de nieuwe Golf in de uitvoeringen Golf, Life en de dynamische R-Line. Boven deze drie lijnen staan de extra sportieve versies: de Golf GTE – voorzien van een nieuwe plug-in hybride aandrijving - en de Golf GTI. Nieuw voor de R-Line, GTE en GTI is een dak dat is voorzien van zwarte lak. Met de vernieuwde Golf levert Volkswagen voor het eerst ook echte koolstofvezel interieuraccenten voor de GTI.
Er zijn vijf nieuwe lichtmetalen velgen verkrijgbaar, van 16 tot en met 19 inch. Daarnaast is de Park Assist parkeerassistent verder verbeterd. Naast sturen accelereert en remt het systeem nu ook zelfstandig. Een vereiste voor het gebruik van het systeem is dat de bestuurder in de auto zit om het proces te ‘bewaken’. Aanvullend is het optioneel ook mogelijk om de parkeermanoeuvre uit te voeren zonder dat de bestuurder in de auto zit. Daarbij wordt de parkeerfunctie aangestuurd via een app op de smartphone. Ook nieuw is Area View: dit systeem, dat ook in diverse andere Volkswagen-modellen wordt geleverd, biedt 360 graden zicht rondom via vier camera’s rondom de Golf.
50 jaar Golf: 37 miljoen exemplaren, and counting…
Dit jaar viert Volkswagen het 50-jarig bestaan van de Golf. De serieproductie van de bestseller begon in maart 1974 in Wolfsburg. Sindsdien verkocht Volkswagen ruim 37 miljoen exemplaren van de Golf, verspreid over acht generaties. In absolute cijfers komt het erop neer dat de afgelopen vijftig jaar elke dag 2.000 mensen wereldwijd een nieuwe Golf kochten. Dit maakt het icoon tot de succesvolste Europese auto en het bestverkochte Volkswagen-model aller tijden.