Volvo’s nieuwe volledig elektrische premium MPV, de Volvo EM90, is niet alleen ontworpen om een comfortabele woonkamer onderweg te zijn en een auto die ruimte biedt voor het leven met dierbaren. Het is ook een auto die de aantrekkingskracht van Volvo Cars vergroot en aan nog meer behoeften van klanten voldoet.

 

De EM90 demonstreert Volvo’s sterke vermogen om te innoveren en in te spelen op specifieke vragen uit de markt. Het segment van multifunctionele voertuigen (MPV's) heeft de afgelopen jaren aanzienlijk aan populariteit gewonnen, vooral in grote delen van Azië. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom de EM90 als eerste naar China komt, 's werelds grootste automarkt.

 

Na de onthulling van de bekroonde en volledig elektrische EX30 compacte SUV eerder dit jaar, is de EM90 de tweede uitbreiding van Volvo’s modellenportfolio in korte tijd. Zowel de EX30 als de EM90 zullen helpen een nieuw publiek te bereiken, een groter deel van de wereldwijde automarkt te bestrijken en een winstgevender volume te realiseren.

 

De EM90 versterkt ook Volvo’s streven om in 2030 een volledig elektrische autofabrikant te zijn. In de komende jaren zal de organisatie een hele reeks nieuwe, volledig elektrische Volvo's op de markt brengen, die alles bieden wat de klant verwacht van een Volvo zonder uitlaatgassen.

 

Dit vernieuwde modellenportfolio zal er niet alleen voor zorgen dat Volvo in 2030 wereldwijd alleen nog maar volledig elektrische auto's verkoopt, maar ook een belangrijk onderdeel zijn van de duurzaamheidsbeloften. Het is ook onderdeel van de reis naar winstgevende groei en het worden van een marktleider in duurzame mobiliteit.

 

"Met de EM90 nemen we Volvo Cars' erfgoed en leiderschap op het gebied van veiligheid mee naar het opwindende nieuwe segment van elektrische MPV's," zegt Jim Rowan, Chief Executive bij Volvo Cars. "Het stelt ons in staat om een nieuwe marktvraag aan te boren die we nog niet eerder hebben verkend en het verbreedt de aantrekkingskracht van het merk Volvo voor meer mensen."

 

Een lange geschiedenis van veelzijdigheid

Hoewel het MPV-segment nieuw is voor Volvo, is het concept van veelzijdigheid verre van onbekend terrein. De Volvo Duett uit 1953 werd namelijk speciaal ontwikkeld als veelzijdige en ruime auto, vele jaren voordat het MPV-segment officieel werd gecreëerd.

 

De Duett, een hoogtepunt in Volvo’s rijke erfgoed dat dit jaar zijn 70e verjaardag viert, is vandaag de dag nog steeds een van de meest gewilde Volvo-modellen bij verzamelaars en liefhebbers. De auto was populair bij zowel gezinnen als ondernemers in Scandinavië en de Verenigde Staten.

 

In latere decennia vormde de Duett de inspiratiebron voor Volvo’s wereldberoemde reeks stationwagons en was het een even belangrijke inspiratiebron voor Volvo’s designers toen een begin werd gemaakt met het werken aan de Volvo EM90.

 

Of men nu een praktische auto wilde voor het bedrijf of een ruime gezinsauto die ook kon dienen als slaapplaats tijdens kampeertrips, er was een Duett-variant voor een breed scala aan scenario's - de naam, die "twee auto's in één" betekent, zegt het al.

 

Lees meer over de functies in EM90 en wat het kan doen in deze blogpost.

 

Een belangrijk nieuw segment

De Volvo EM90 vormt een belangrijke aanvulling op Volvo’s volledig elektrische portfolio en zal de positie als een van de snelst groeiende merken in het premium volledig elektrische segment ondersteunen. Hoewel het premium MPV-segment in China op dit moment relatief klein is, is het wel een belangrijk segment. En in de spirit van de Duett dient de Volvo EM90 een dubbel doel te zijn voor klanten.

 

Wanneer de auto niet wordt gebruikt voor gezinsuitstapjes, dient deze als zakelijk directievervoer dat de ultieme comfortabele interieuromgeving biedt voor vergaderingen en zakelijke gesprekken. Kortom, voor klanten die op zoek zijn naar veiligheid en een ruime, veelzijdige en comfortabele premium ervaring onderweg, is de EM90 een opwindende nieuwe optie.