Het kopen van een tweedehands auto kan een slimme keuze zijn, maar het is essentieel om te weten of het voertuig in het verleden schade heeft opgelopen. Een schadeauto kan verborgen gebreken hebben die later voor dure reparaties zorgen. In dit artikel bespreken we hoe je een schadeauto kunt herkennen en geven we praktische tips om een miskoop te voorkomen.

Buitenzijde

Een grondige visuele inspectie kan veel onthullen over de geschiedenis van een auto. Let op de volgende punten:
- Lak en kleurverschillen: Bekijk de auto vanuit verschillende hoeken en afstanden. Kleurverschillen of ongelijkmatige lak kunnen wijzen op eerdere reparaties. Een auto met gerepareerde lak kan een vervormde reflectie hebben, terwijl een schadevrije auto een spiegelachtige reflectie toont. 


- Naden en aansluitingen: Controleer of de naden tussen carrosseriedelen, zoals deuren en motorkap, gelijkmatig en evenwijdig lopen. Ongelijke naden kunnen duiden op slecht herstel na een ongeval. 

- Beschadigde bevestigingsbouten: Inspecteer de bouten waarmee onderdelen zoals voorspatborden en motorkap zijn bevestigd. Beschadigde of gekraste bouten kunnen erop wijzen dat deze onderdelen zijn verwijderd voor reparatie. 


- Afplakranden: Let op afplakranden in deurstijlen en op randen van autoportieren. Deze kunnen wijzen op overgespoten delen na schadeherstel.

- Bandenslijtage: Kijk of banden niet scheef afgesleten zijn, dit kan veroorzaakt worden door schade aan de wielophanging. 

- Lakdiktemeter: Voor een paar tientjes koop je online een lakdikte meter, hiermee kun je controleren of de lak op de auto overal ongeveer dezelfde dikte heeft. Is die ergens veel dikker? Dan zit er waarschijnlijk plamuur onder.

- Onderzijde: Je zult toch echt even door de knieën moeten of de auto op een brug moeten zetten om schades aan dorpels en onderzijde te controleren. De uitstekende randen die over de lengte lopen worden gebruikt om een auto op te spannen op een richtbank, als je hier een verschilende plekken een motief op ziet dan is het vaak foute boel.

- Logo's: Zitten de logo's en merkaanduiding scheef of ontbreken ze? Dan is er vaak wat aan de hand.

 

Tip! Als in Nederland een auto met een metallic kleur schade heeft gehad dan vergoed de verzekering ook het uitspuiten op aansluitende panelen om kleurverschil te voorkomen. Bij auto's die door import uit Duitsland afkomstig zijn is dit vaak niet het geval.

Interieur

Het interieur kan ook aanwijzingen geven over eventuele schade in het verleden:
- Kleurconsistentie: Controleer of de binnenzijde van de motorkap en de motorruimte dezelfde kleur hebben als de buitenzijde van de auto. De buitenzijde hoort hoogglans te zijn, de binnenzijde is vaak mat. Afwijkingen kunnen duiden op vervanging of reparatie.
- Airbagindicator: Bij het aanzetten van het contact moet het airbaglampje kort oplichten en vervolgens uitgaan. Als dit lampje niet brandt, kan dit wijzen op een defect of een eerder geactiveerde airbag die niet correct is vervangen.
- Kofferbak en reservewielruimte: Til de afdekking boven het reservewiel op en inspecteer de ruimte eronder. Vervormingen, lasnaden of kleurverschillen kunnen wijzen op eerdere schade aan de achterzijde. 



 

Controle
Naast visuele inspecties zijn er ook mechanische aspecten om op te letten:
- Koplampen en velgen: Controleer of beide koplampen hetzelfde merk en model zijn en of ze dezelfde glans hebben. Verschillende koplampen kunnen wijzen op vervanging na schade. Hetzelfde geldt voor velgen; niet-originele of verschillende velgen kunnen een teken zijn van eerdere ongelukken.
- BPM-controle bij import: Bij geïmporteerde auto's is het belangrijk de betaalde BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) te controleren. Een te lage BPM kan erop wijzen dat de auto als schadevoertuig is geïmporteerd, wat invloed heeft op de waarde en veiligheid. 

- Import vanuit Amerika: Als een auto is geïmporteerd uit de VS of Canada, dan is de kans dat die total loss is geweest bijna 100%. Check ook dit artikel over dit onderwerp.

 

Tip! Hoe controleer je of de BPM kan kloppen? Zoek een vergelijkbare auto die nieuw in Nederland is geleverd (voer het kenteken in bij de RDW en kijk op het tabblad "Vervaldata en historie" of "Datum eerste toelating" en "Datum inschrijving voertuig in Nederland" identiek zijn. Als dat het geval is dan kijk je op tabblaad "Fiscaal" wat het bruto BPM bedrag is.

 

Proefrit en keuring

Een proefrit kan verborgen gebreken aan het licht brengen:
- Rijgedrag: Let op of de auto naar één kant trekt, trillingen vertoont of ongebruikelijke geluiden maakt. Dit kan wijzen op structurele schade of slecht uitgevoerde reparaties.
- Professionele keuring: Laat de auto altijd keuren door een onafhankelijke expert voordat je tot aankoop overgaat. Een professional kan met gespecialiseerde apparatuur verborgen schade detecteren die voor het oog onzichtbaar is. 


 

Online

Ook online is er vaak veel informatie te vinden. Zowel betaald via websites zoals CarFax die een schadeverleden kunnen laten zien, maar ook gewoon het kenteken of chassisnummer in een zoekmachine invoeren kan vaak veel informatie tonen. En je kunt het kenteken ook laten natrekken door de dealer van dat merk.

 

Conclusie

Het herkennen van een schadeauto vergt aandacht en een kritische blik. Door zowel visuele als mechanische inspecties uit te voeren en een proefrit te maken, kun je veel potentiële problemen identificeren. Overweeg altijd een professionele keuring en wees niet bang om vragen te stellen of documentatie op te vragen. Een grondige controle vooraf kan je behoeden voor onverwachte kosten en zorgen in de toekomst.

 

Op zoek naar een nette auto van betrouwbaar autobedrijf? Bekijk het aanbod occasions op AutoKopen.nl.